به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی و مطابق با بولتن پیشبینی پنجروزه و هشدار سطح زرد شماره 14، شرایط ناپایدار جوی در استان ناشی از تقویت گرادیان فشار در شرق کشور تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت؛ بهگونهای که وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در اغلب نقاط استان پیشبینی میشود.
به گفته جواد نخعی، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی، فعالیت این سامانه جوی از روز شنبه 1405/03/30 آغاز شده و تا سهشنبه 1405/04/02 ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به ماهیت این سامانه اظهار کرد: در روزهای ابتدایی، بیشترین تأثیرات در نیمه شرقی استان مشاهده خواهد شد و بهتدریج در روزهای بعد، دامنه اثرگذاری آن به سایر مناطق نیز گسترش مییابد.
وی افزود: در برخی ساعات بهویژه در ساعات صبح و غروب، کاهش محسوس دید افقی و افت قابل توجه کیفیت هوا در سطح استان رخ خواهد داد و در مناطق مستعد، احتمال وقوع طوفان گرد و خاک و بروز خسارت نیز دور از انتظار نیست.
وی با بیان اینکه این شرایط میتواند اختلالاتی در زندگی روزمره شهروندان ایجاد کند، تصریح کرد: افزایش سرعت باد علاوه بر کاهش دید افقی، موجب بلند شدن گرد و غبار محلی و انتقال ذرات معلق به مناطق مرکزی استان خواهد شد؛ موضوعی که میتواند برای گروههای حساس از جمله سالمندان، کودکان و بیماران تنفسی مخاطرهآمیز باشد.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در ادامه به وضعیت دمایی استان نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با فعالیت این سامانه، روند افزایش نسبی دما در برخی شهرستانها پیشبینی میشود؛ بهگونهای که در شهرستان بشرویه دمای هوا تا حدود 42 درجه سانتیگراد افزایش مییابد و در مناطق خوسف و حاجیآباد زیرکوه نیز دما در محدوده 36 تا 39 درجه در نوسان خواهد بود.
وی ادامه داد: در مرکز استان (بیرجند) نیز وزش باد شدید همراه با گرد و خاک غالب خواهد بود و دمای هوا روندی افزایشی داشته و به حدود 35 درجه سانتیگراد در روزهای میانی هفته خواهد رسید. همچنین در شهرستانهای اسدیه، قائنات، طبس و نهبندان نیز وزش باد شدید و گرد و خاک بهویژه در ساعات بعدازظهر و شب پیشبینی میشود.
نخعی با تأکید بر لزوم آمادگی دستگاههای اجرایی و رعایت توصیههای ایمنی از سوی شهروندان اظهار داشت: استحکامسازی سازههای موقت، تثبیت تابلوهای تبلیغاتی، گلخانهها و پوششهای سبک، از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در این شرایط است.
همچنین از شهروندان درخواست میشود از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری کرده و در صورت ضرورت، از ماسک مناسب استفاده کنند.
وی افزود: رانندگان نیز باید در محورهای مواصلاتی استان با احتیاط کامل تردد کرده و از توقف در حاشیه جادهها، بهویژه در مجاورت درختان کهنسال و سازههای ناپایدار، خودداری کنند.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تداوم شرایط ناپایدار جوی تا اواسط هفته آینده، لازم است تمامی دستگاههای مسئول و مردم استان هشدارهای هواشناسی را جدی گرفته و تمهیدات لازم را برای کاهش خسارات احتمالی به کار گیرند.
انتهای پیام/