علی خانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند با دعوت از هیئتهای عزاداری، تکایا و مردم استان برای پیوستن به «پویش محرم سبز»، بر ضرورت توجه همزمان به شور حسینی و مسئولیتهای زیستمحیطی تأکید کرد و گفت: توجه به مسائل محیطزیستی در ایام محرم، مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر است.
وی در تشریح این پویش اظهار کرد: یکی از سنتهای ریشهدار و ارزشمند در ایام محرم و صفر، اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است؛ اما متأسفانه در بسیاری از موارد استفاده گسترده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، به تولید حجم بالایی از پسماند و آسیبهای جدی به محیط زیست منجر میشود.وی با اشاره به شرایط شکننده محیطزیست در خراسان جنوبی افزود: از همه هماستانیها درخواست داریم با هدف صیانت از طبیعت و کاهش آسیبهای زیستمحیطی، به پویش محرم سبز بپیوندند و الگوی مصرف خود را اصلاح کنند.
هشدار درباره ظروف پلاستیکی و تهدید سلامت
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تأکید بر آثار منفی استفاده از ظروف پلاستیکی در هیئتها گفت: در بسیاری از موارد، غذاهای گرم و نوشیدنیهای داغ در ظروف یکبار مصرف سرو میشوند که این موضوع میتواند موجب آزاد شدن مواد شیمیایی مضر و تهدید سلامت عمومی شود. وی تصریح کرد: توصیه جدی ما استفاده از ظروف تجدیدپذیر یا چندبار مصرف در توزیع نذورات، چای و سایر پذیراییهاست تا هم سلامت مردم حفظ شود و هم از حجم زبالههای پلاستیکی کاسته شود.
خانی مدیریت پسماند در هیئتها و تکایا را تنها یک اقدام اجرایی ندانست و افزود: این موضوع علاوه بر یک وظیفه اجتماعی، یک مسئولیت اخلاقی برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست است. وی ادامه داد: انتظار داریم مسئولان هیئتها با همکاری مردم، نظارت دقیقی بر جمعآوری ظروف و پسماندها در محل توزیع نذورات داشته باشند و از رهاسازی زباله در معابر عمومی بهطور جدی جلوگیری کنند. وی همچنین بر ضرورت صرفهجویی در مصرف آب، برق و سایر منابع انرژی در ایام برگزاری مراسم تأکید کرد و گفت: اسراف در نذورات و مصرف منابع، با روح واقعی فرهنگ دینی و آموزههای عاشورایی همخوانی ندارد.
نقش نهادهای مذهبی در ترویج فرهنگ محرم سبز
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش اثرگذار نهادهای دینی و فرهنگی اظهار کرد: از ائمه جماعات مساجد، مبلغین دینی، مداحان اهل بیت(ع)، خادمان مواکب و فعالان فرهنگی انتظار داریم مفاهیم زیستمحیطی را در سخنرانیها و برنامههای ایام محرم به مردم منتقل کنند. وی تأکید کرد: اگر این پیامها در فضای معنوی محرم بهدرستی منتقل شود، میتوان شاهد شکلگیری یک فرهنگ عمومی پایدار در زمینه حفاظت از محیط زیست بود.
محرم سبز، پیوند معنویت و مسئولیت اجتماعی
پویش «محرم سبز» در خراسان جنوبی تلاش دارد تا در کنار حفظ شکوه آیینهای عزاداری، نگاه تازهای به سبک برگزاری این مراسم ایجاد کند؛ نگاهی که در آن احترام به طبیعت، کاهش پسماند و مدیریت مصرف منابع، بخشی از همان فرهنگ دینی و اجتماعی تلقی میشود. به نظر میرسد در استانی که با چالشهای جدی کمآبی و آسیبهای زیستمحیطی روبهروست، این پویش میتواند نقطه آغازی برای تغییر رفتارهای جمعی و گامی مؤثر در جهت پیوند میان معنویت و مسئولیتپذیری محیطزیستی باشد.
انتهای پیام/257