ابراهیم پارسا مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیتالله دکتر بهشتی، یاران ایشان و شهدای جنگ اخیر، اظهار داشت: سازمان پزشکی قانونی یکی از دستگاههای تابعه قوه قضاییه است و نقش کارشناسی آن در حوزه آسیبهای اجتماعی، حوادث و کمک به کشف حقیقت و احقاق حقوق مردم بر کسی پوشیده نیست.
وی با اشاره به بخشی از برنامهها و اقدامات انجام شده در این مجموعه افزود: در حوزه تجهیز آزمایشگاههای پزشکی قانونی استان، دو دستگاه مهم و پیشرفته وارد استان شده که نقش بهسزایی در ارتقای کیفیت و سرعت خدمات تخصصی دارد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر خاطرنشان کرد: یکی از این تجهیزات، دستگاه GC-MS است که در حوزه سمشناسی کاربرد بسیار پیشرفتهای دارد و برای استخراج و آنالیز نمونههای بیولوژیک و غیربیولوژیک در تشخیص سموم، داروهای خاص و عمومی مورد استفاده قرار میگیرد
پارسا ادامه داد: دستگاه دیگر در زمینه استخراج و آنالیز نمونههای مشکوک به الکل و برخی مواد دیگر به کار میرود و با سرعتی چند برابر نسبت به گذشته، امکان پاسخگویی به پروندهها را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه در گذشته بخش زیادی از نمونههای غیربیولوژیک در خارج از استان بررسی میشد، تصریح کرد: با راهاندازی این تجهیزات در بوشهر، اکنون نمونههای مکشوفه ارجاعی از سوی مراجع قضایی با سرعت بسیار بیشتری بررسی و اعلام نظر میشود که این موضوع در کاهش اطاله دادرسی و تسریع روند رسیدگی قضایی بسیار مؤثر است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر از توسعه فضای فیزیکی و خدمات این سازمان در شهرستانها خبر داد و گفت: در مراکز کنگان و بوشهر توسعه و ارتقای فضای فیزیکی انجام شده و در دشتستان و دیّر نیز آمادهسازی و تجهیز فضای سالنهای تشریح در دستور کار قرار گرفته و بخشهایی از آن اجرا شده است.
پارسا افزود: در شهرستان دشتی نیز زمین مورد نیاز برای احداث مرکز پزشکی قانونی اخذ شده و راهاندازی مراکز پزشکی قانونی در شهرستانهای دشتی، تنگستان و دیّر انجام شده است. همچنین مرکز پزشکی قانونی کنگان نیز پس از سالها صاحب سالن تشریح شده و این اقدام موجب شده شهرستانهای جنوبی استان دیگر نیازی به مراجعه به مرکز استان نداشته باشند.
وی از اجرای بایگانیهای راکد در شهرستانهای دشتستان و کنگان نیز خبر داد و بیان کرد: تکمیل ساختمان پزشکی قانونی دشتی و راهاندازی کامل آن از برنامههای سال جاری است. همچنین راهاندازی دیزل ژنراتور برق پشتیبان برای مواقع بحرانی نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر با اشاره به برخی چالشهای این مجموعه گفت: در شهرستانهای دشتستان و گناوه زیرساختهای لازم برای راهاندازی سالن تشریح فراهم شده، اما کمبود نیروی انسانی، بهویژه تکنسین و خدمه سالن تشریح، مانع اصلی بهرهبرداری از این ظرفیتها است.
پارسا همچنین کمبود فضای مناسب اداری در برخی شهرستانها را از دیگر مشکلات این سازمان دانست و گفت: در شهرستانهای جم، دیّر، دشتی و تنگستان خدمات پزشکی قانونی در فضاهای امانی و غیراستاندارد ارائه میشود؛ بهگونهای که در برخی مناطق، همکاران ما در اتاقی در دادگستری یا بیمارستان مستقر هستند که این وضعیت هم برای مردم و هم برای کارکنان مناسب نیست.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته در این زمینه گفت: استاندار بوشهر در این حوزه پیگیریهای خوبی داشته و امید میرود در سال جاری مشکل فضای فیزیکی برخی مراکز از جمله دشتی برطرف شود. همچنین فرایند اخذ زمین در شهرستانهای تنگستان و دیّر نیز در حال انجام است.
پارسا از راهاندازی سامانه نوبتدهی الکترونیکی در شهر بوشهر خبر داد و افزود: این سامانه با هدف مدیریت بهتر مراجعات، جلوگیری از ازدحام و افزایش سرعت ارائه خدمات راهاندازی شده و در آینده در سایر شهرستانهای استان نیز اجرا خواهد شد.
وی با تبیین گستره خدمات پزشکی قانونی اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی که فعالیت پزشکی قانونی را صرفاً به معاینه اجساد محدود میکند، بخش عمده خدمات این سازمان مربوط به معاینات بالینی، بررسی مصدومان نزاع، حوادث کار، تصادفات، کمیسیونهای تخصصی، آزمایشهای ژنتیک و سمشناسی و همچنین پروندههای قصور پزشکی است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر با ارائه آماری از عملکرد این مجموعه گفت: در سال 1404 در اغلب شاخصهای تخصصی رشد و توسعه نسبت به سال قبل مشاهده شده است.
پارسا بیان کرد: در حوزه معاینات بالینی، تعداد پروندهها از 20 هزار و 310 پرونده در سال 1403 به 20 هزار و 888 پرونده در سال 1404 رسیده که بیشترین مراجعات مربوط به نزاع، تصادفات و حوادث کار بوده است.
وی افزود: در بخش معاینات اجساد نیز تعداد پروندههای ارجاعی از 1081 مورد در سال 1403 به 1449 مورد در سال 1404 رسیده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر در ادامه گفت: در حوزه کمیسیونهای تخصصی پزشکی قانونی شامل قصور پزشکی، معاینات بالینی، تعیین علت فوت و روانپزشکی، تعداد پروندههای ورودی از 121 پرونده در سال 1403 به 226 پرونده در سال 1404 افزایش یافته که بیشترین ارجاعات در این بخش مربوط به قصور پزشکی بوده است.
پارسا همچنین از رشد پروندهها در بخش آزمایشگاههای تخصصی شامل سمشناسی، پاتولوژی و سرولوژی خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد پروندههای ورودی این بخش از 1774 مورد در سال 1403 به 2124 مورد در سال 1404 رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات پزشکی قانونی در حوادث جنگ تحمیلی سوم خاطرنشان کرد: برای 38 شهید در مراکز پزشکی قانونی استان جواز دفن صادر شده که از این تعداد 36 نفر مرد و 2 نفر زن بودهاند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر افزود: تا پایان خردادماه امسال نیز بیش از 110 مورد معاینه مجروحان و مصدومان حوادث جنگی در مراکز پزشکی قانونی استان انجام شده است.
پارسا در ادامه با اشاره به برخی آمار متوفیان در استان گفت: در سال 1404، 17 مورد فوت ناشی از برقگرفتگی در استان ثبت شده که تمام این افراد مرد بودهاند؛ این درحالی است که این آمار در سال 1403، 23 مورد بوده است.
وی افزود: همچنین در سال 1404، 33 مورد فوت ناشی از سوختگی ثبت شده، درحالی که این عدد در سال 1403، 17 مورد بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر خاطرنشان کرد: آمار غرقشدگی در سال 1404 به 44 مورد فوتی رسیده، درحالی که این تعداد در سال 1403، 27 مورد بوده است.
پارسا ادامه داد: در حوزه گازگرفتگی با مونوکسیدکربن (CO) نیز در سال 1404، 10 مورد فوتی ثبت شده، درحالی که این رقم در سال 1403، 4 مورد بوده است.
وی تأکید کرد: پزشکی قانونی به عنوان یکی از ارکان مهم نظام عدالت و سلامت کشور، با تکیه بر دانش تخصصی، تجهیزات پیشرفته و نیروهای مجرب، نقش مؤثری در کشف حقیقت، احقاق حقوق مردم و کمک به مراجع قضایی ایفا میکند و توسعه زیرساختهای این مجموعه در استان بوشهر با جدیت دنبال میشود.
انتهای پیام/