به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، فرهنگ عاشورایی و آیینهای سوگواری دهه اول محرم در ایران، همواره با جلوههای بینظیری از نذورات مردمی و ذبح دامهای قربانی در مسیر دستهجات عزاداری همراه بوده است. این اقدام اگرچه ریشه در باورهای عمیق مذهبی و پیوندهای اجتماعی جامعه شیعی دارد، اما در سالهای اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، گرمای هوا در فصول گرم و افزایش فعالیت ناقلان بیماریهای مشترک بین انسان و دام (مانند کنه هیالوما، عامل انتقال تب خونریزیدهنده کریمه-کنگو)، ابعاد بهداشتی ویژهای به خود گرفته است.
تلاقی سنتهای مذهبی با ضرورتهای حفظ سلامت عمومی، ایجاب میکند که نهادهای حاکمیتی و نظارتی همچون سازمان دامپزشکی، رویکردی فعالانه و پیشگیرانه اتخاذ کنند. عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در ذبح سنتی و خیابانی دام، نه تنها مخاطرات زیستمحیطی و آلودگیهای بصری شهری را به دنبال دارد، بلکه میتواند به عنوان کانونهای بالقوه شیوع بیماریهای مهلکی همچون تب کریمه-کنگو (CCHF) و تب مالت عمل کند.
از این رو، استقرار اکیپهای سیار و ثابت و هدایت نذورات به سمت کشتارگاههای صنعتی، گامی حیاتی در جهت صیانت از سلامت عزاداران حسینی و جامعه به شمار میرود که نیازمند فرهنگسازی مستمر و همراهی هیئتهای مذهبی است.
در آستانه فرا رسیدن روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و افزایش ذبح دامهای نذوراتی در هیئتها و دستهجات عزاداری، ادارهکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی اقدامات پیشگیرانه و نظارتی ویژهای را برای تضمین سلامت عمومی و بهداشت سفره مردم در دستور کار قرار داده است.
مهدی حامی، مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با خبرنگاران، با تشریح تمهیدات این ادارهکل اظهار داشت: با هدف کنترل بهداشتی و شرعی ذبح دامها در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، 40 اکیپ ثابت و 38 اکیپ سیار دامپزشکی در 21 شهرستان استان تجهیز و آمادهسازی شدهاند.
وی افزود: در این طرح نظارتی، 123 نفر از متخصصان شامل 48 دامپزشک، 54 بازرس بهداشت گوشت و 21 ناظر ذبح شرعی حضور دارند و در روزهای تاسوعا و عاشورا در کنار دستهجات عزاداری و هیئات حسینی فعال خواهند بود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح سلامت نذورات مردمی، از شهروندان و مسئولان هیئتهای مذهبی خواست تا حد امکان از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کرده و قربانیهای خود را به کشتارگاههای رسمی شهرستانها منتقل کنند تا فرآیند ذبح تحت نظارت کامل پزشک و ناظر شرعی انجام گیرد.
حامی با اشاره به افزایش مخاطرات بهداشتی در فصل گرم سال و خطر شیوع بیماریهای مشترک میان انسان و دام بهویژه تب کریمه کنگو و تب مالت، تصریح کرد: «فعالیت کنهها در فصول گرم سال شدت مییابد. به همین منظور، شهروندانی که اقدام به ذبح دام در محل هیئات میکنند، باید برای اطمینان از نابودی عوامل بیماریزا، گوشت استحصالشده را حتماً به مدت 24 ساعت در دمای یخچال (صفر تا 4 درجه سانتیگراد) نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.
انتهای پیام/