به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، سید نبیالله تقویپور، رئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان کهگیلویه در اولین نشست انجمن کتابخانههای عمومی شهرستان با موضوع اوقات فراغت و برنامههتی فرهنگی ماه محرم با تشریح عملکرد سهماهه نخست سال 1405 اظهار کرد: طی این مدت 11 هزار و 540 جلد کتاب در کتابخانههای عمومی شهرستان به امانت داده شده که حوزه ادبیات با سهم 30 درصدی بیشترین میزان استقبال را به خود اختصاص داده و پس از آن نیز کتابهای حوزه علوم اجتماعی و علوم محض در رتبههای بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به ترکیب مخاطبان کتابخانهها افزود: دانشآموزان مقطع ابتدایی با 26 درصد بیشترین سهم را در امانتگیری کتاب داشتهاند و دانشآموزان دوره متوسطه و دانشجویان نیز از دیگر گروههای فعال در استفاده از منابع کتابخانهای شهرستان بودهاند.
رئیس اداره کتابخانههای عمومی کهگیلویه از اجرای 279 برنامه فرهنگی در سهماهه نخست امسال در شهرستان خبر داد و گفت: از این میزان برنامه، تعداد 104 برنامه به مناسبتهای مختلف فرهنگی، مذهبی و ملی برگزار شده است؛ همچنین برگزاری محفل آیینی «نیمکتهای آسمانی»، اردوی کتابخانه عشایری در بخش دیشموک، نشستهای شاهنامهخوانی به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و اجرای برنامه شاهنامهخوانی در مناطق عشایری از جمله مهمترین برنامههای فرهنگی این مدت بوده است.
وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و برنامههای ویژه کتابخانههای عمومی شهرستان، اظهار داشت: فضاسازی محیطی و سیاهپوش کردن کتابخانهها، برپایی نمایشگاههای موضوعی کتاب با محوریت نهضت عاشورا، برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «صفای آب و ادب»، محفل شعر آیینی «واژههای سرخ» و راهاندازی ایستگاههای دانایی و مطالعه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از جمله برنامههای پیشبینیشده برای این ایام است.
تقویپور همچنین از اجرای طرح «نذر کتاب» در ماه محرم خبر داد و افزود: این طرح فرصتی برای مشارکت مردمی در توسعه فرهنگ مطالعه و غنیسازی منابع کتابخانهای است و علاقهمندان میتوانند کتابهای خود را به کتابخانههای عمومی شهرستان اهدا کنند.
رئیس کتابخانههای عمومی کهگیلویه با اشاره به افزایش هزینههای تأمین منابع مطالعاتی، تصریح کرد: بیش از 500 میلیون تومان اعتبار برای خرید کتابهای جدید در کتابخانههای شهرستان اختصاص یافته است، در فرآیند جدید تأمین منابع نیز تلاش شده با مشارکت اعضا و کتابداران، کتابهای مورد نیاز و متناسب با ذائقه مخاطبان انتخاب و تهیه شود.
وی با اشاره به آغاز ثبتنام و برگزاری کلاسهای اوقات فراغت تابستانی در 6 پایگاه شهری و روستایی، بیان کرد: این دورهها از 15 تیرماه تا 15 شهریورماه در رشتههای متنوعی از جمله قصهگویی، داستاننویسی، فن بیان، روابط عمومی، نقاشی، سبک زندگی و سایر فعالیتهای آموزشی و خلاقانه برگزار خواهد شد.
تقویپور با تأکید بر ضرورت گسترش فعالیتهای فرهنگی در سطح جامعه، خاطرنشان کرد: با برگزاری محافل ادبی، نشستهای شعر و رویدادهای فرهنگی در فضاهای عمومی شهر میتوانیم زمینه مشارکت گستردهتر شهروندان و بهرهمندی هرچه بیشتر جامعه از برنامههای فرهنگی و کتابخوانی را فراهم کنیم.
انتهای پیام/