به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمد میرزایی ملکیان، مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مرکزی ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی و اثرگذار کشور است که در حوزههای فرهنگی، پژوهشی، علمی و درمانی خدمات ارزشمندی به نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که این نهاد همواره در اجرای طرحهای ملی و پژوهشی نقش مؤثری داشته و ظرفیتهای آن برای توسعه علمی و پژوهشی کشور قابل توجه است.
وی افزود: مجموعه استانداری آمادگی برای حمایت از برنامههای جهاد دانشگاهی را دارد، بنابراین آماده هستیم تا در قالب کمیسیونهای تخصصی و همچنین برگزاری جلسات در شهرستانها، آمادگی داریم هماهنگیها و حمایتهای لازم را برای گسترش فعالیتهای این نهاد فراهم کنیم که در این راستا، تمرکززدایی از خدمات جهاد دانشگاهی امری ضروری بوده که شایسته است ظرفیتهای این مجموعه تنها در مرکز استان متمرکز نباشد و خدمات آن در شهرستانهای دارای ظرفیت، بهویژه ساوه و زرندیه، توسعه یابد تا مردم این مناطق نیز بیش از پیش از توانمندیهای جهاد دانشگاهی بهرهمند شوند.
مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مرکزی با اشاره به ویژگیهای اقتصادی و صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: برنامهها و پژوهشهای جهاد دانشگاهی باید متناسب با ظرفیتهای هر استان طراحی شود، زیرا اجرای دستورالعملهای یکسان برای همه استانها نمیتواند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد. استان مرکزی به واسطه ظرفیتهای صنعتی خود نیازمند برنامههای متناسب با همین ویژگیهاست.
وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی نهادی برخاسته از انقلاب اسلامی و مایه افتخار نظام است و امیدواریم با انعطاف بیشتر در سیاستگذاریها، زمینه شکوفایی هرچه بیشتر این نهاد در استانها فراهم شود چراکه همبستگی نخبگان علمی، سیاسی و اجتماعی، سرمایهای مهم برای پیشبرد اهداف کشور و تقویت اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
توافق اولیه با سازمان انرژی اتمی برای راهاندازی بخش درمان زخم مبتنی بر فناوری پلاسما
علیعباس رئیسمحمدی، رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به مجموعه اقدامات و بخشهای مختلف جهاددانشگاهی در استان مرکزی اظهار کرد: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی که از سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرده، از مهمترین ظرفیتهای این نهاد در استان به شمار میرود و دستاوردهای ارزشمندی در سطح استان و منطقه غرب کشور داشته و در حال حاضر تنها حدود 30 درصد از ظرفیت مرکز مورد استفاده قرار میگیرد و برنامهریزی شده است این میزان در سال نخست به 50 درصد و در سال دوم به 80 درصد افزایش یابد.
وی افزود: جذب پزشکان فوقتخصص ناباروری، بهروزرسانی تجهیزات درمانی و تکمیل خدمات تخصصی از مهمترین برنامههای این مجموعه است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و حمایت استانداری، روند جذب متخصصان و نوسازی تجهیزات آغاز شده تا تمامی خدمات تخصصی درمان ناباروری در خود جهاد دانشگاهی استان ارائه شود، همچنین توافق اولیه با سازمان انرژی اتمی برای راهاندازی بخش درمان زخم مبتنی بر فناوری پلاسما انجام شده و مقدمات اجرای این طرح فراهم شده و بهزودی عملیات راهاندازی این مرکز آغاز خواهد شد.
رئیسمحمدی با اشاره به ازسرگیری فعالیت مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: با همکاری اداره کل بهزیستی استان، مجوز فعالیت دوباره این مرکز صادر شده و تلاش میشود با استفاده از ظرفیت مشاوران استان، خدمات روانشناختی و مشاورهای مناسبی به مراجعان ارائه شود که البته یکی دیگر از برنامههای مهم جهاد دانشگاهی آغاز عملیات احداث ساختمان این نهاد در شهرستان ساوه است که با حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، نماینده مردم ساوه و فرمانداری، پس از رفع مشکلات مربوط به زمین، عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اخذ مجوز ایجاد مرکز خدمات تخصصی ارزیابی و پایش محیط زیست بیان کرد: این مرکز با تکیه بر ظرفیت آزمایشگاه محیط زیست جهاد دانشگاهی، میتواند نقش مؤثری در پایش آلودگیهای آب، خاک و مواد غذایی و کمک به تصمیمگیری مدیران استان ایفا کند بنابراین جهاد دانشگاهی باید فراتر از یک مجموعه دانشگاهی شناخته شود و با بهرهگیری از توان علمی و پژوهشی خود، در حل مسائل و چالشهای استان نقشآفرینی کند.
رویکرد اصلی استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود در جهاددانشگاهی
محسن مرادی، رئیس سابق جهاد دانشگاهی استان مرکزی در این مراسم با اشاره به اقدامات انجامشده در دوره مدیریت قبلی این مجموعه اظهار کرد: در این مدت تلاش شد با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی، بهویژه در حوزه مرکز درمان ناباروری و بخش آموزش که از ارکان درآمدی جهاد دانشگاهی هستند، از ظرفیتهای بلااستفاده مجموعه استفاده شود همچنین، در حوزههای پژوهش، آموزش و درمان ناباروری اقداماتی برای توسعه فعالیتها انجام شد که در برخی بخشها نتایج مطلوبی به همراه داشت و در برخی دیگر به اهداف مورد نظر نرسید، اما رویکرد اصلی استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود بود.
وی افزود: یکی از اهداف مهم، احیای هویت جهاد دانشگاهی و معرفی هرچه بیشتر ظرفیتهای این نهاد به دستگاههای اجرایی بود. هرچند جهاد دانشگاهی در سطح کلی شناخته شده است، اما بسیاری از توانمندیهای تخصصی آن برای مدیران و دستگاهها همچنان ناشناخته مانده و این موضوع نیازمند توجه جدی است و دو پیشنهاد راهبردی برای آینده جهاد دانشگاهی به نظر می رسد، نخستین موضوع، تدوین نقشه راه و الگوی کسبوکار اختصاصی برای هر استان است؛ چرا که شرایط اقتصادی، ظرفیتها و نیازهای استانها با یکدیگر متفاوت بوده و نسخه واحد نمیتواند پاسخگوی همه استانها باشد چراکه نبود الگوی مشخص موجب میشود هر مدیر بر اساس تجربه و سلیقه شخصی اولویتهای متفاوتی را دنبال کند و این مسئله از انسجام برنامههای بلندمدت جلوگیری میکند.
مرادی بیان کرد: دومین چالش اساسی در حوزه منابع انسانی است چراکه سرمایه اصلی جهاد دانشگاهی نیروی انسانی متخصص، خلاق و نوآور است، اما در سالهای اخیر بهویژه طی یک دهه گذشته، بخش قابل توجهی از نیروهای متخصص و باتجربه از مجموعه خارج شدهاند و محدودیت در جذب نیرو نیز این مشکل را تشدید کرده، تدوین الگوی مناسب برای جذب، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی میتواند زمینهساز افزایش بهرهوری، توسعه فعالیتهای پژوهشی و آموزشی، جذب طرحهای جدید و تقویت درآمدهای جهاد دانشگاهی باشد.
انتهای پیام/711/