به گزارش خبرگزاری تسنیم از قرچک، ساسان غلامی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قرچک در نشست خبری ظهر امروز، با تشریح مهمترین اقدامات دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از جرم، اظهار کرد: با اجرای برنامههای هدفمند پیشگیرانه و برخورد قاطع با عناصر مخل امنیت، میزان جرایم خشن در شهرستان نسبت به سالهای گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.
وی با اشاره به رویکرد دستگاه قضایی در استفاده از فناوریهای نوین افزود: حرکت به سمت هوشمندسازی فرآیندهای قضایی از اولویتهای جدی مجموعه دادگستری است و در همین راستا دادسرای قرچک طی سالهای 1403 و 1404 سه مرتبه موفق به کسب رتبه نخست استان تهران در حوزه الکترونیکیسازی پروندهها شده است.
دادستان قرچک ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از فرآیندهای دادرسی در این شهرستان بهصورت الکترونیکی انجام میشود و بیش از 99 درصد ابلاغهای قضایی نیز از طریق سامانههای الکترونیکی به اصحاب پرونده اطلاعرسانی میشود که این امر نقش مهمی در تسریع رسیدگیها و کاهش مراجعات حضوری داشته است.
غلامی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در حوزه مقابله با جرایم سازمانیافته و مواد مخدر تصریح کرد: در نتیجه اقدامات اطلاعاتی و همکاری دستگاههای انتظامی و امنیتی، میزان کشفیات مواد مخدر در شهرستان نیز افزایش قابل توجهی داشته که نشاندهنده عزم جدی مجموعه حاکمیتی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی است.
وی همچنین از تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمان خطرناک در شهرستان خبر داد و گفت: ایجاد این بانک اطلاعاتی به شناسایی سریعتر مجرمان و مدیریت بهتر پروندههای مرتبط کمک میکند و نقش مؤثری در پیشگیری از وقوع جرایم مشابه دارد.
دادستان قرچک در ادامه با اشاره به اقدامات حمایتی در حوزه کاهش جمعیت کیفری زندانها، تاکید کرد: با بهرهگیری از ظرفیت نهادهای ارفاقی و همکاری انجمنهای حمایتی، زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد فراهم شده و در سال گذشته حدود 14 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در شهرستان تأمین شده است.
غلامی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دستگاه قضایی در قرچک، تلفیقی از برخورد قاطع با مجرمان و اجرای برنامههای پیشگیرانه است تا ضمن ارتقای امنیت عمومی، زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش رضایت شهروندان فراهم شود.
انتهای پیام/