به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقهای رای الیوم و تحلیلگر برجسته فلسطینی، سرمقاله جدید این روزنامه الکترونیکی را به توافق ننگین اخیر میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی اختصاص داد و نوشت: این یک توافق لبنانی- اسرائیلی نیست، بلکه یک فریب و دام صهیونیستی بوده و نقش دولت لبنان صرفاً محدود به تایید آن است.
هدف از توافق ننگین در واشنگتن اعلام جنگ داخلی در لبنان است
عطوان افزود: این توافق نه جنگ را متوقف میکند و نه منجر به صلح میشود، بلکه به درگیریها دامن میزند و به یک دلیل ساده، آتش جنگ را شعله ورتر میکند: اینکه دولت لبنان که توافق مذکور را امضا و ادعا میکند که نماینده مردم لبنان است، هیچ ارتباطی با روند جنگ ندارد و آنهایی که درگیر جنگ هستند، طرفهایی هستند که میتوانند آن را متوقف کنند. همچنین توافقی به این خطرناکی نیاز به اجماع سیاسی دارد که این اجماع در لبنان حاصل نشده و هرگز نخواهد شد.
این نویسنده فلسطینی تصریح کرد: همگرایی مسیرهای ایران و لبنان و ادغام آنها بر پایه مقاومت از طریق موشکها، پهپادها و فداکاریها چیزی است که صهیونیستها را وحشت زده کرده و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که در جنگ علیه ایران شکست خورد، با عجله برای جدا کردن مسیر ایران و لبنان در سریعترین زمان ممکن اقدام کرد و فرصت برای انجام این کار را در دولت لبنان یافت؛ دولتی که فاقد مشروعیت در داخل این کشور بوده و مشروعیت جعلی خود را از سرسپردگی به صهیونیستها و آمریکاییها میگیرد.
در ادامه این مقاله آمده است که این یک توافق صلح نیست، بلکه اعلام جنگ به لبنان و طغیان علیه وحدت اراضی و ملی آن بوده و یک حمله مستقیم به قلب همزیستی مسالمت آمیز میان شهروندان لبنانی است و این کشور را در یک جنگ داخلی فرو میبرد که در آن ارتشهای آمریکا و اسرائیل و شاید ارتش رژیم موقت سوریه به ریاست ابومحمد جولانی با یکدیگر متحد شوند. هدف از این جنگ، از بین بردن مقاومت لبنان است که حزبالله ستون فقرات آن محسوب میشود و قویتر از همیشه به صحنه برگشته است.
دولت لبنان قدرت اجرای توافق ننگین خود با صهیونیستها را ندارد
عطوان ادامه داد: حسن فضل الله، نماینده پارلمان لبنان وابسته به فراکسیون حزب الله حق داشت که در اظهارات مطبوعاتی اخیر خود این توافق را هدیهای رایگان به دشمن صهیونیستی توصیف کند. او گفت که ما هرگز اجازه نخواهیم داد که دولت این توافق ننگین را در میدان اجرا کند و با هر اقدامی که دولت انجام دهد مقابله خواهیم کرد و بیش از هر زمان دیگری به مقاومت و سلاحهای خود پایبند خواهیم ماند. عامل تعیین کننده در اینجا میدان نبرد است و ما آن را کنترل میکنیم و صاحبان اصلی سرزمین هستیم.
سردبیر رای الیوم ادامه داد: اما یحیئل لایتر، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت که از طریق این توافق، ایران و حزب الله از معادله حذف میشوند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر هم گفت که تا زمانی که حزب الله وجود دارد و کاملاً خلع سلاح نشده و تا زمانی که تهدیدی برای اسرائیل وجود داشته باشد، نیروهای اسرائیلی از منطقه امنیتی در جنوب لبنان خارج نخواهند شد.
نویسنده این یادداشت خاطرنشان کرد: سوال ما این است که این افراد واقعاً کجا زندگی میکنند؟ در یک سیاره دیگر؟ آیا این صهیونیستها نظرسنجیهایی انجام شده توسط دانشگاه عبری را نخواندهاند که تایید میکند 92 درصد از اسرائیلیها معتقدند که ایران توانسته آمریکا را شکست دهد و همچنین نظرسنجیهای آمریکایی هم نشان میدهد که 86 درصد از آمریکاییها معتقدند ایران، اسرائیل را شکست داده است. مقامات صهیونیست که چنین حرفهایی میزنند واقعاً ایران، حزب الله، مقاومت فلسطین در غزه و انصارالله در یمن را نمیشناسند.
دولت خائن لبنان جایی در معادلات ندارد و قدرت در دست مقاومت است
در ادامه این مقاله تاکید شده است که به طور خلاصه، این یک توافق عادیسازی خائنانه به شمار میرود که توسط دولت لبنان امضا شده؛ دولتی که در منطقهای جغرافیایی به نام غرب آسیا حکومت نمیکند و نخواهد کرد. بعد از جنگ اخیر همه معادلات سیاسی و نظامی منطقه در راستای پروژه مقاومت تغییر خواهد کرد و آمریکا و اسرائیل دیگر تصمیم گیرندگان نهایی نیستند.
عطوان تاکید کرد: برای هزارمین بار میگوییم که مقاومت لبنان پیش از این دو بار صهیونیستها را با ذلت شکست داده؛ ابتدا در سال 2000 و آزادسازی همه خاک لبنان و سپس در جولای 2006 که افسانه ارتش شکست ناپذیر اسرائیل را برای همیشه نابود کرد. این مقاومت همچنان وجود دارد و در حال قویتر شدن و زیرکتر شدن است و توسط یک کشور اسلامی قدرتمند یعنی ایران و جبهههای متحدی که تحقیر و تسلیم را نمیشناسند، پشتیبانی میشود.
در پایان این مقاله آمده است: در اینجا از مقاومت لبنان میخواهیم از این دولت خائن که مرتکب این گناه کبیره شده و این توافق ننگین را با صهیونیستها امضا کرده خارج شود؛ زیرا ماندن در این دولت حتی برای یک ثانیه هم برای مقاومت قابل تحمل نیست. مشروعیت متعلق به مقاومت و قهرمانان آن است، نه کسانی که توافق خیانت و عادیسازی با دشمن صهیونیستی را امضا میکنند.
انتهای پیام/