به گزارش خبرگزاری تسنیم از جلفا، در نشستی مشترک با حضور هادی مقدمزاده (مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس)، جبارعلی ذاکری (مدیرعامل راهآهن) و عزتالله حبیبزاده (نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی)، تفاهمنامهای جامع با هدف توسعه زیرساختهای حملونقل و ارتقای جایگاه ایستگاه بینالمللی جلفا به امضا رسید.
هوشمندسازی و نوسازی؛ محورهای اصلی توافق
بر اساس این تفاهمنامه، نوسازی و توسعه ناوگان ریلی فعال در محور جلفا بهمنظور افزایش ظرفیت حمل مسافر، ترانزیت و صادرات کالا در دستور کار قرار میگیرد،
همچنین تجهیز و هوشمندسازی ایستگاه بینالمللی جلفا، احداث پایانههای مدرن باراندازی و توسعه خدمات ترکیبی «ریلی ـ جادهای» از دیگر مفاد کلیدی این همکاری مشترک است.
طرفین توافق کردهاند با دیجیتالیسازی فرایندهای تخلیه، بارگیری و مدیریت ترافیک ریلی، بهرهوری این ایستگاه راهبردی را به حداکثر برسانند.
تثبیت جایگاه ایران در کریدورهای بینالمللی
هدف غایی این همکاری، کاهش هزینههای حملونقل و ایفای نقش مؤثرتر جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای بینالمللی عنوان شده است.
با توجه به موقعیت استراتژیک جلفا در تقاطع مسیرهای ریلی منطقهای و جهانی، این توافق میتواند سهم منطقه آزاد ارس را در زنجیره لجستیک و تجارت جهانی بهشکل چشمگیری افزایش دهد.
گشایشهای زیرساختی و اراضی
در بخش دیگری از این تفاهمنامه، مقرر شد با بررسی راهکارهای قانونی، اقداماتی نظیر معبرگشایی در اراضی محدوده راهآهن، تسهیل تردد، ساماندهی اراضی و امکانسنجی برای احداث خطوط فرعی جدید انجام شود تا بستر فیزیکی لازم برای افزایش ظرفیت عملیاتی ایستگاه فراهم شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند اجرایی شدن این سند همکاری، علاوهبر پویایی اقتصاد محلی، جلفا را به یکی از قطبهای بیبدیل ترانزیت، لجستیک و بارانداز بینالمللی در کشور تبدیل خواهد کرد.
انتهای پیام/+