به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، شهاب علیعرب در نشست با برخی از فعالان گردشگری و هتلداران فارس، با ارائه تحلیلی واقعگرایانه از آینده این صنعت در دو سال آتی، اظهار کرد: با روندی که شاهد آن هستیم، باید برای کاهش وابستگی به بازارهای خارجی برنامهریزی کنیم و این درحالی است که تکیه بر روشهای سنتی دیگر پاسخگوی هزینهها نیست و اگر امروز برای تغییر ساختار بازاریابی و فروش اقدام نکنیم، خسارات جبرانناپذیری به بدنه صنعت اقامت وارد خواهد شد.
وی با تأکید بر ضرورت تقویت مطالبهگری کارشناسی، افزود: فعالان بخش خصوصی باید از ظرفیتهای قانونی به نفع صنعت خود استفاده کنند. زمانی که در یک حوزه با بنبست مواجه هستیم، باید با تکیه بر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی و سایر ابزارهای قانونی و با رویکردی هوشمندانه و تفسیر به نفع صنعت، مسیر را هموار کنیم.
علیعرب تأکید کرد: انجمنها باید با ارائه مطالباتِ مستند، حمایت تمامقد اتاق ایران را برای چانهزنیهای ملی پشت سر خود داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در خصوص بافتهای تاریخی گفت: مسائل مرتبط با بافتهای تاریخی، نیازمند مطالعات دقیق و پیگیریهای حقوقی در مراجع ذیربط است؛ چرا که در این بافتها، ضریب «امنیت» اولویت حیاتی برای جذب گردشگر است.
وی خاطرنشان کرد: وضعیتِ فعلی گردشگری داخلی مناسب نیست و بخش خصوصی باید با ورود به مذاکرات مستقیم با تأمینکنندگان مالی و طراحی پکیجهای سفرِ ترکیبی، جریان درآمدی پایداری ایجاد کند.
علیعرب اضافه کرد: نگاهها به حمایتهای دولتی در حوزه گردشگری باید تغییر کند و نباید منتظر اقداماتِحمایتی دولتی باشیم که اساساً اولویتی برای این صنعت قائل نیست. بخش خصوصی باید خودش برای نجات خود اقدام کند؛ از بازاریابی متفاوت و تبلیغات هدفمند گرفته تا ایجاد شبکههای تعامل میانبخشی، همگی باید در دستور کار تشکلها قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اولویت اصلی ما در اتاق ایران، شناسایی چالشهای ملی و شکستن سد مقررات دستوپاگیر است. اما موفقیت در این مسیر، در گروی آن است که فعالان گردشگری، حرفهایتر از گذشته عمل کنند و با تشکیلاتی قدرتمند، حق بنای خود را از ساختار اقتصادی کشور طلب کنند.
صنعت گردشگری با تعریف رویدادهای تخصصی، دولت را پای کار بیاورید
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس نیز با تأکید بر ضرورت سازماندهی صنفی برای افزایش قدرت چانهزنی در برابر بروکراسیهای دولتی، پیشنهاد داد فعالان حوزه هتلبوتیکها با ثبت رسمی تحت نظارتِ انجمنهای اتاق بازرگانی، جایگاهِ حقوقی خود را برای تقابل با چالشهای موجود ارتقا دهند.
سهراب شرفی با انتقاد از نبودِ نگاهِ راهبردیِ حاکمیتی به این صنعت، اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما اهمیت گردشگری همواره در حاشیه بوده و تاکنون سهم شایستهای از حمایتهای دولتی دریافت نکرده است. در این میان، بخش خصوصی باید با ابزارهای قانونی، خود را در برابر فشارهای غیرکارشناسی مصون نگه دارد.
وی با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز، سرمایهی بیبدیل و ثروتِ ملی ماست، تصریح کرد: متأسفانه نگاه فعلی دولت به سرمایهگذار افت تاریخی، یک نگاه کوتاهمدت و صرفاً «تأمینکننده سرمایه» است، در حالی که گردشگری در دنیای امروز، یک صنعت زیربنایی و هوشمند است.
شرفی افزود: به دلیلِ فقدان دانشِ تخصصی یا عدم باور به این صنعت، حق استان فارس و پتانسیلهای بینظیر آن در سالهای اخیر ادا نشده است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق فارس در خصوص راهکارِ برونرفت از فشارهای دولتی، پیشنهاد داد فعالان حوزه هتلبوتیک باید با ثبت رسمی در قالب انجمنهای تخصصی اتاق بازرگانی، صدای خود را رسمیت ببخشند؛ چرا که وقتی تشکل شما دارای جایگاه قانونی باشد، ترکشهای تصمیماتِ خلقالساعه دولتی به حداقل میرسد و میتوانید با اقتدار بیشتری مطالبهگری کنید و اتاق بازرگانی نیز در این مسیر به عنوان چتر حمایتی، در کنار شما خواهد بود.
شرفی با تأکید بر اینکه نباید منتظرحمایتهایِ منفعلانه ماند، تصریح کرد: خودتان متولی برگزاری رویدادها و جشنوارههای تخصصی شوید، زیرا اگر رویدادهای تعریفشده توسط بخش خصوصی، خروجی قابلقبولی داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی ناگزیر است در کنار شما قرار گیرد و برنامههای حمایتیاش را بر اساس نیازهای شما تنظیم کند.
وی خاطرنشان کرد: فارس دارای عقبهای است که میتواند مقصد اول گردشگری تخصصی کشور باشد و ما باید از مسیرِ رویدادهای علمی و تخصصی، نیازهای واقعی این صنعت را به مسئولان دیکته کنیم، چرا که بخش خصوصی فارس، ظرفیت این را دارد که با تکیه بر تشکلهای قدرتمند، مسیرِ توسعه گردشگری را از شعار به واقعیت تبدیل کند.
انتهای پیام/424/