به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آب به عنوان حیاتیترین عنصر برای ادامه حیات و زیربنای اصلی توسعه، در سالهای اخیر با چالشهای جدی مواجه شده است. با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش دما، مدیریت مصرف این مایه حیاتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت مییابد. در استان مرکزی نیز، تلاقی تغییرات اقلیمی، رشد تقاضا و محدودیت منابع، ضرورت بازنگری در الگوهای مصرف و ارتقای زیرساختهای آبرسانی را برای شرکت آب و فاضلاب دوچندان کرده است.
فراتر از محدودیتهای فنی در تأمین آب، پدیدههایی نظیر انشعابات غیرمجاز و استفادههای غیرمتعارف از آب شرب برای مصارفی همچون پر کردن استخرها یا آبیاری باغهای ویلایی، فشاری مضاعف بر شبکههای توزیع وارد کرده است. این اقدامات نه تنها پایداری شبکه آبرسانی را با مخاطره مواجه میکند، بلکه تضییعکننده حقوق سایر شهروندان است و نیازمند برخوردهای قانونی قاطع و سیاستگذاریهای هوشمندانه برای بازگرداندن نظم به چرخه توزیع آب است.
برای بررسی دقیق این چالشها، راهکارهای مدیریت بهینه مصرف و تدابیر اتخاذ شده در راستای مقابله با تخلفات، خبرنگاران خبرگزاری تسنیم در مصاحبهای تفصیلی با «سعید سرآبادانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی»، به واکاوی ابعاد مختلف این موضوع حیاتی پرداختهاند. در این گفتوگو، علاوه بر تشریح برنامههای فرهنگی و عملیاتی ویژه، رویکرد آبفا در مواجهه با چالشهای پیشرو و تلاش برای عبور از تنش های آبی و آبرسانی به نقاط مختلف استان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که مشروح آن در زیر میآید:
* تکمیل زیرساخت آبرسانی 4 هزار واحد مسکن ملی؛ پیشنهاد کانال مشترک تأسیسات
*مردم، یاوران جدید آبفا در محلهها/ 300 داوطلب برای طرح «لبیک یا سقا» ثبتنام کردند
*انشعابات غیرمجاز در استان مرکزی؛ از «آبگیری استخر ویلاها» تا «قطع آب روستایی قدیمی»
*برای ساخت ویلا مجوز بدهید، برای آب آن نه! / روایت بحران مهاجرتهای ویلایی
بهرهگیری مستقیم از توانمندی و مشارکت خود مردم در محلهها
تسنیم: با توجه به فرارسیدن فصل گرم سال چه برنامههای ویژهای برای این ایام در سطح استان مرکزی در نظر گرفته شده است؟
سرآبادانی: ما در شرکت آب و فاضلاب استان، با نگاه به دستورالعملهای ابلاغی و تأکید ویژه بر رویکرد محلهمحوری که در مصوبات استانداری نیز مورد توجه قرار گرفته است، برنامههای را در شش محور اصلی تدوین و برنامهریزی کردهایم. محورهای پیشبینیشده شامل آموزش و تبلیغات است، اما نقطه متمایز برنامههای امسال، استفاده از ظرفیت افراد اثرگذار در محلات و تمرکز بر شناسایی مشترکین کممصرف و خوشمصرف است.
اعتقاد ما بر این است که تأثیر همسایه بر همسایه، بسیار بیشتر از آموزشهای رسمی یک کارشناس از مجموعهای بیرونی است. وقتی دو نفر در یک محله، ارتباط و اعتماد میان آنها شکل گرفته است، حرف یکدیگر را بهتر میپذیرند و الگوی رفتاری همدیگر میشوند. در همین راستا، طرحی را در اجتماعات محلهای دنبال میکنیم تا این مشترکین خوشمصرف شناسایی شوند و بتوانند تجربههای خود را درباره مدیریت صحیح مصرف با سایر شهروندان به اشتراک بگذارند.
تسنیم: در مورد طرح «لبیک یا سقا» که به عنوان یکی از برنامههای نوین شما مطرح شده، توضیح دهید. این طرح با چه هدفی اجرا میشود و تاکنون چه بازخوردی داشته است؟
سرآبادانی: این طرح با هدف بهرهگیری مستقیم از توانمندی و مشارکت خود مردم در محلهها طراحی شده است. ما از مردم خواستیم بهعنوان یاوران آب در مدیریت مصرف با ما همکاری کنند که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و حدود 300 نفر برای این امر ثبتنام کردند.
بر اساس توانمندیهای داوطلبان، بخشهای مختلفی تعریف شده است. برخی از این یاوران آب اعلام آمادگی کردند که در حوزه تولید محتوا به ما کمک کنند و گروهی دیگر نیز تمرکز خود را بر آموزشهای مدیریت مصرف گذاشتهاند؛ بهویژه در بخش بانوان و خانوادهها که نقش کلیدی در مدیریت مصرف آب در خانهها دارند، این عزیزان میتوانند بسیار اثرگذار باشند.
تسنیم: برنامههای شما برای گروه سنی کودکان و فرهنگسازی در نسلهای آینده به چه صورت است؟
سرآبادانی: ما معتقدیم کودکان از تأثیرگذارترین گروهها در خانواده هستند و به همین دلیل، برنامههای متعددی را در قالب جشنوارههایی مانند «قطرههای قهرمان» و «نخستین واژه آب» اجرا کردهایم. هدف ما این است که کودکان را از همان ابتدا با ارزش این مایه حیاتی آشنا کنیم.
علاوه بر برنامههای تخصصی خودمان، با همکاری مجموعههای آب، برق و گاز، یک پویش مشترک راهاندازی کردیم. در این پویش، از طریق ابزارهایی مانند نمایش و برگزاری مسابقه، آموزشهای لازم درباره روشهای صحیح مصرف آب و شناسایی نقاط هدررفت این منبع حیاتی را به کودکان و خانوادهها ارائه میدهیم تا فرهنگ مدیریت منابع، به صورت یکپارچه در سطح جامعه نهادینه شود.
فرهنگسازی در حوزه مصرف آب، مقولهای است که نیازمند زمان و استمرار است. این فرآیند بسیار گسترده است، اما ما معتقدیم مردم زمانی رفتار خود را بهطور کامل اصلاح میکنند که نتیجه آن را بهصورت ملموس و عینی در زندگی روزمره خود احساس کنند.
انشعابات غیرمجاز یکی از آسیبهای جدی حوزه آب است
تسنیم: یکی از مباحث جدی در حوزه مدیریت منابع آب، بحث انشعابات غیرمجاز است. این پدیده چه آسیبهایی به زیرساختهای آبرسانی وارد میکند؟
سرآبادانی: انشعابات غیرمجاز یکی از آسیبهای جدی حوزه آب است که تبعات متعددی برای شبکههای آبرسانی به همراه دارد. این پدیده در چهار حوزه اصلی شامل آسیب به سلامت شبکه، افت شدید فشار آب، اخلال در نظم توزیع و ایجاد آلودگی، خسارتهای جدی به زیرساختها وارد میکند و عملیات آبرسانی را با مشکل مواجه میسازد.
یکی از پیامدهای بسیار مهم و نگرانکننده انشعابات غیرمجاز، ایجاد زمینه آلودگی آب است. چون این نوع اتصالها معمولاً غیراستاندارد هستند و بدون رعایت اصول فنی انجام میشوند، میتوانند سلامت آب شرب را در شبکه به خطر بیندازند و امنیت کیفی آب را کاهش دهند.

تسنیم: این انشعابات عمدتاً در کدام مناطق بیشتر دیده میشود و چه برنامهای برای شناسایی آنها دارید؟ آیا در برخورد با این انشعابات، با مقاومتهایی از سوی مردم محلی مواجه میشوید؟ چگونه این مسئله را برای آنها تبیین میکنید؟
سرآبادانی: بررسیهای ما نشان میدهد که میزان انشعابات غیرمجاز در روستاها بیشتر است. همکاران ما بهصورت مستمر در حال پایش شبکه هستند و بهطور مداوم برای شناسایی این انشعابات در مناطق مختلف، بهویژه در مناطق روستایی، اقدام میکنند؛ اما در این مسیر بیش از هر چیز نیازمند همراهی و همکاری خود مردم هستیم.
گاهی در برخی روستاها، وقتی برای مقابله با انشعابات غیرمجاز اقدام میکنیم، افراد برداشت درستی از موضوع ندارند. ما در تلاش هستیم تا توضیح دهیم که هدف از این پیگیریها، در واقع دفاع از حق خود مردم و جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان قانونی است. وقتی یک نفر بهصورت غیرمجاز از شبکه برداشت میکند، سهم آب و فشار شبکه سایر ساکنان همان منطقه را کاهش میدهد؛ بنابراین مقابله با این پدیده، برای حفظ حقوق تکتک شهروندان ضروری است.
منابع تأمین آب در هر روستا، بر اساس جمعیت ساکن منطقه طراحی شده است
تسنیم: یکی از چالشهای مطرح در روستاها، افزایش ساختوسازهای ویلایی و اقامتگاههای غیردائم است. این موضوع تا چه حد بر توازن شبکه آبرسانی روستاها تأثیرگذار بوده است؟
سرآبادانی: متأسفانه این یکی از دغدغههای اصلی ماست. منابع تأمین آب در هر روستا، بر اساس جمعیت ساکن و دائم همان منطقه طراحی شده است و نمیتوان برای یک روستای کمجمعیت، تأسیسات آبرسانی با ظرفیت بسیار بالا احداث کرد. وقتی بهیکباره اقامتگاههای غیردائم یا ویلاهایی با استخرهای بزرگ و فضای سبز وسیع وارد چرخه مصرف میشوند، تعادل شبکه کاملاً برهم میخورد و فشار مضاعفی به منابع موجود وارد میشود، چراکه این مصارف خارج از نیازهای متعارف یک خانوار روستایی است.
مدیریت این مسئله تنها از عهده شرکت آب و فاضلاب ساخته نیست و نیازمند یک همکاری بینبخشی است. دستگاههای صادرکننده مجوز ساخت باید هنگام صدور پروانه برای ویلا یا اقامتگاه، ملاحظات آبی را در نظر بگیرند و کنترل کنند که آیا این ملک نیازمند استخر یا مصارف غیرمتعارف است یا خیر. ما بهتنهایی امکان مداخله در فرآیند صدور مجوزها را نداریم و لازم است سایر دستگاههای ذیربط، پیشبینیهای لازم برای بازچرخانی آب یا استفاده از منابع جایگزین را در این نوع ساختوسازها الزامی کنند.
تسنیم: آیا تغییرات قیمتی یا تعرفهها، توانسته است بازدارندگی لازم را برای این دسته از مشترکان پرمصرف ایجاد کند؟
سرآبادانی: خوشبختانه بله. با اصلاحاتی که در تعرفهها صورت گرفته، هزینهی آببها برای مشترکانی که طبق الگوی مصرف اقدام میکنند، متعادل و منطقی است. اما در مقابل، برای کسانی که بالاتر از الگو مصرف دارند، از تعرفههای «پلکانی افزایشی» استفاده میشود که این موضوع میتواند تا حد قابل قبولی در بازدارندگی از مصارف بیرویه و غیرمتعارف مؤثر باشد.
تسنیم: با وجود تمامی اقدامات نظارتی، همچنان شاهد افزایش انشعابات غیرمجاز هستیم. دلایل اصلی شکلگیری این پدیده چیست؟ آیا قانونی برای تعیین تکلیف این دسته از ساختوسازها وجود ندارد؟
سرآبادانی: ریشههای این پدیده چندگانه است. بخش مهمی از آن به ساختوسازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها و روستاها برمیگردد؛ در این مناطق، ملکها فاقد مدارک قانونی بوده یا خارج از محدودهی طرح هادی قرار دارند و در نتیجه امکان دریافت انشعاب رسمی برای آنها وجود ندارد. لذا این افراد برای تأمین آب، ناچار یا متخلفانه به شبکه دستاندازی میکنند.
در گذشته قانونی با عنوان مجازات استفادهکنندگان از آب غیرمجاز وجود داشت که طبق آن، امکان واگذاری موقت انشعاب برای سه سال فراهم میشد تا فرد فرصت تعیین تکلیف ملک خود را داشته باشد. تعدادی هم در آن بازه واگذار شد، اما در حال حاضر برای ساختوسازهای خارج از طرح هادی، دیگر امکان استفاده از این ظرفیت قانونی وجود ندارد.
تیمهای فنی با جدیت در حال پایش مستمر شبکه هستند
تسنیم: آیا انشعابات غیرمجاز صرفاً مربوط به ساختوسازهای غیرقانونی است یا عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند؟ برای برونرفت از این چالشها و جلوگیری از تکرار آن در آینده، چه انتظاری از مسئولان ارشد دارید؟
سرآبادانی: خیر، بخشی از این انشعابات نیز مربوط به مشترکانی است که انشعاب قانونی دارند، اما به دلیل فشارهای اقتصادی، بیکاری و مشکلات معیشتی، به سمت استفادههای غیرمجاز و خارج از ضابطه سوق پیدا کردهاند. بنابراین، این موضوع تنها یک چالش فنی نیست و ریشههای اجتماعی و اقتصادی نیز در گسترش آن نقش دارند.
درخواست ما از مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس این است که تدبیری جدی برای پیشگیری از ساختوسازهای غیرمجاز در مبدأ بیندیشند. مدیریت وضعیت پس از احداث این واحدهای غیرمجاز بسیار دشوار است؛ چراکه وقتی بنایی ساخته میشود، خواه ناخواه فشار برای خدماترسانی و شکلگیری انشعابات غیرمجاز افزایش مییابد. اگر جلوی ساختوسازهای غیرمجاز در همان ابتدا گرفته شود، بسیاری از این معضلات نیز خودبهخود حل خواهد شد.
تسنیم: گاهی شنیده میشود برخی مشترکان، با وجود داشتن انشعاب قانونی، اقدام به تخلف میکنند؛ آیا چنین موردی صحت دارد؟ رویکرد شرکت آب و فاضلاب در قبال این متخلفان چیست؟
سرآبادانی: بله، متأسفانه این یک چالش جدی است. برخی مشترکان که دارای انشعاب قانونی هستند، پیش از رسیدن خط به کنتور، تغییراتی در لولهکشی ایجاد میکنند تا بخشی از آب را بهصورت غیرمجاز و خارج از محاسبه کنتور برداشت کنند. شناسایی این نوع تخلفات بهمراتب پیچیدهتر و دشوارتر از انشعابات غیرمجاز معمولی است، اما تیمهای فنی ما با جدیت در حال پایش مستمر شبکه هستند و در برخورد با این افراد، هیچگونه ملاحظهای نخواهیم داشت.

ما این رفتار را تضییع حقوق سایر مشترکان میدانیم. برداشتهای غیرمجاز باعث افت فشار و کمبود آب برای دیگران میشود. واقعاً انصاف نیست در روستایی که تأمین آب از یک چشمه یا چاه کوچک انجام میشود، یک ساکن قدیمی با کمبود آب مواجه شود، اما فردی که بهتازگی ویلا ساخته است، با استفاده از انشعاب غیرمجاز، استخر و مخازن بزرگ خود را پر کند. این برخوردها در سال جاری با شدت و جدیت بیشتری دنبال میشود.
تسنیم: مردم چگونه میتوانند در شناسایی این تخلفات به شما کمک کنند؟ آیا سازوکار تشویقی برای گزارشهای مردمی در نظر گرفته شده است؟
سرآبادانی: از مردم عزیز تقاضا داریم اگر با موارد مصرف غیرمجاز یا انشعابات غیرقانونی مواجه شدند، حتماً ما را مطلع کنند؛ چراکه این آب، حقالناس است. برای تشویق شهروندان، از ابتدای سال مبلغ 400 هزار تومان پاداش برای کسانی که انشعابات غیرمجاز را به ما معرفی کنند، در نظر گرفتهایم. موارد حاد مانند آبیاری اراضی چند هکتاری با آب شرب غیرمجاز، خسارتهای سنگینی به منابع آبی وارد میکند و لازم است با شدیدترین شکل ممکن با آن برخورد شود.
جمع آوری آمار دقیق شناسایی انشعابات غیرمجاز را بهصورت ماهانه
تسنیم: در نهایت، وضعیت پروندههای شناساییشده چگونه مدیریت میشود؟
سرآبادانی: آمار دقیق شناسایی انشعابات غیرمجاز را بهصورت ماهانه جمعآوری میکنیم. پس از بررسی نهایی، برخی از این موارد که شرایط قانونی را دارا باشند، طی مراحل اداری به انشعاب مجاز تبدیل میشوند، اما با موارد متخلف که خارج از ضوابط باشند، مطابق قانون برخورد قاطع خواهد شد.
تسنیم: با توجه به شرایط منابع آبی، در حال حاضر وضعیت مصرف آب در استان مرکزی چگونه است و چه درصدی از مشترکان از الگوی مصرف پیروی میکنند؟
سرآبادانی: ما بر این باوریم که فرهنگسازی زمانی مؤثر است که مردم نتیجه رفتار خود را در زندگی روزمره بهصورت ملموس احساس کنند. هدف ما به هیچ عنوان این نیست که آب مشترکین را قطع کنیم، اما مردم باید ارزش و اهمیت این مایه حیاتی را درک کنند تا اصلاح الگوی مصرف اتفاق بیفتد.
طبق آمارهای موجود، از مجموع 727 هزار واحد انشعابی در استان مرکزی، حدود 46 درصد از مشترکین (یعنی رقمی در حدود 367 هزار واحد) در محدوده الگوی مصرف قرار دارند و متأسفانه 54 درصد دیگر، بالاتر از الگوی استاندارد، آب مصرف میکنند که این گروه، بخش قابلتوجهی از هزینهها و حجم مصرف استان را به خود اختصاص دادهاند.
در آمار ما تفاوت وجود دارد؛ چراکه در بسیاری از ساختمانها، تنها یک انشعاب وجود دارد که به چندین واحد مسکونی خدماترسانی میکند. به همین دلیل تعداد انشعابها کمتر از تعداد واحدهای مسکونی است و ما در محاسبات خود این تفاوت را لحاظ میکنیم تا تصویر دقیقتری از میزان مصرف در استان داشته باشیم.
تسنیم: آیا الگوی مصرف در فصول مختلف سال ثابت است یا شاهد نوساناتی در این زمینه هستیم؟
سرآبادانی: خیر، قطعاً تغییر میکند. میزان مصرف و نحوه محاسبه آببها در فصل تابستان با فصل زمستان متفاوت است. تقاضای آب در فصول گرم سال به دلیل شرایط اقلیمی و مصارف جانبی افزایش مییابد؛ بنابراین ارقام نهایی مصرف و هزینههای آببها بر اساس همین تفاوتهای فصلی محاسبه و تعیین میشود.
اجرای زیرساختهای آب و فاضلاب 4 هزار واحد مسکن ملی در سطح استان مرکزی
تسنیم: با توجه به اهمیت پروژههای نهضت ملی مسکن، وضعیت تأمین زیرساختهای آب و فاضلاب این واحدها در استان مرکزی به چه صورت است؟ آیا واحدی به دلیل نبود این خدمات معطل مانده است؟
سرآبادانی: با اطمینان اعلام میکنم که تاکنون بیش از 4 هزار واحد مسکن ملی در سطح استان مرکزی افتتاح و به متقاضیان تحویل شده است. خوشبختانه حتی یک واحد مسکونی هم به دلیل نبود خدمات آب و فاضلاب معطل نمانده است.
عمده این واحدها در شهرک شهید سلیمانی اراک و سایر شهرهای استان به بهرهبرداری رسیدهاند و تمامی خدمات مورد نیاز در زمان مقرر تأمین شده است. از این پس نیز اجازه نخواهیم داد هیچ واحد آمادهای به دلیل نبود زیرساختهای آب و فاضلاب متوقف بماند و به متقاضیان این اطمینان را میدهیم که دغدغهای در این زمینه نداشته باشند.
در شهرهای محلات و دلیجان نیز بخشی از پروژهها به بهرهبرداری رسیده و زیرساختهای آنها به طور کامل تکمیل شده است. برای سایر واحدهایی که در لیست افتتاحهای آینده قرار دارند نیز عملیات اجرای شبکههای آب و فاضلاب با سرعت در حال انجام است و طبق برنامه زمانبندی به بهرهبرداری خواهند رسید.
مناقصات مربوط به پروژههای زیرساختی در محلات و دلیجان انجام و پیمانکاران ذیصلاح تعیین شدهاند. به طور مشخص برای پروژه 800 واحدی، پیمانکار اجرای شبکه آب انتخاب شده و پیمانکار بخش فاضلاب نیز بهزودی مشخص میشود تا به محض آماده شدن معابر، عملیات اجرایی آغاز شود. در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر فنی و اجرایی نداریم و پیمانکاران آمادگی کامل برای ادامه کار را دارند.
تسنیم: بفرمایید در راستای اجرای پروژه ها در نهضت ملی مسکن چه مشکلاتی پیش روی کار قرار دارد؟
سرآبادانی: یکی از چالشهای اصلی ما آماده نبودن معابر در برخی پروژههاست. در بعضی نقاط هنوز عملیات ساختمانی جریان دارد و انباشت مصالح ساختمانی در مسیر، مانع اجرای شبکهها میشود. انتظار ما این است که معابر با «کف و بر» مشخص تحویل دستگاههای خدماترسان شود تا بتوانیم با سرعت و دقت بیشتری عملیات شبکه را به سرانجام برسانیم.
تسنیم: گویا پیشنهادی مبنی بر اجرای کانال مشترک تأسیسات در پروژه 800 واحدی مطرح شده بود؛ این طرح چه ویژگیهایی دارد؟
سرآبادانی: بله، این پیشنهاد از سالهای گذشته مطرح بود. طرح کانال مشترک که در شهرهای صنعتی و کشورهای پیشرفته اجرا میشود، شبکههای آب، برق، مخابرات و سایر خدمات شهری را در یک مسیر واحد ساماندهی میکند. این الگو مزایای فراوانی در حوزه پدافند غیرعامل و نگهداری شهر دارد.
هرچند اجرای این طرح در مرحله اول ممکن است هزینهها را حدود 20 درصد افزایش دهد، اما در بلندمدت هزینههای نگهداری و بهرهبرداری را به شدت کاهش میدهد. برای مثال، در صورت بروز نشت آب، محل خرابی بلافاصله شناسایی میشود و هدررفت آب در شبکه تقریباً به صفر میرسد. همچنین تعمیرات سایر زیرساختها مثل برق و مخابرات بسیار آسانتر شده و ایمنی زیرساختهای شهری نیز به شکل چشمگیری ارتقا مییابد.
تفکیک شبکه آب شرب از آب بهداشتی (مصرفی) در 8112 واحدی اراک
تسنیم: یکی از موضوعات مهم در حوزه مدیریت منابع آبی، جداسازی آب شرب از آب مصرفی است. در خصوص پروژه 800 واحدی، آیا برنامهای برای اجرای سیستم «دو شبکهای» جهت استفاده از آب خاکستری داشتید؟
سرآبادانی: بله، یکی از طرحهای پیشنهادی ما در پروژه 8112 واحدی، تفکیک شبکه آب شرب از آب بهداشتی (مصرفی) بود. هدف ما این بود که با دو شبکهای کردن سیستم توزیع، آب مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز و سایر مصارف غیرآشامیدنی را از طریق بازچرخانی آب خاکستری تأمین کنیم. این امر میتوانست کیفیت آب شرب را بالاتر ببرد و امکان استفاده از سامانههای آبشیرینکن را نیز فراهم کند. با این حال، علیرغم بررسیهای انجام شده، این پیشنهاد به دلیل برخی محدودیتها و ملاحظات اجرایی در آن مقطع به مرحله اجرا نرسید.
تسنیم: بحث تخصیص و انتقال پساب به صنایع، همواره یکی از موضوعات چالشبرانگیز در استان مرکزی بوده است. در حال حاضر وضعیت واگذاری پساب به صنایع بزرگ و شهرداریها به چه شکلی است؟
سرآبادانی: موضوع انتقال پساب به صنایع، از جمله پالایشگاه و پتروشیمی، از سالهای گذشته و در دورههای مختلف مدیریتی مطرح بوده و در دوره فعلی نیز به طور جدی پیگیری شده است. طبق اسناد موجود، این پسابها توسط شرکت سهامی آب منطقهای واگذار شدهاند.
برای مثال، بخشی از پساب منطقه به پتروشیمی واگذار شده و اکنون تنها بحث انتقال آن باقی مانده است. همچنین برای شهرداری اراک نیز در مجموع 500 لیتر در ثانیه (در دو مرحله 250 لیتری) تخصیص داده شده است. سایر قراردادها نیز شامل 150 لیتر برای زرینخوشه، 150 لیتر برای شهرک صنعتی خیرآباد و 100 لیتر برای بخشهای دیگر است که مجموعاً حدود 750 لیتر را شامل میشود.
بخش عمدهای از این واگذاریها در حال حاضر کاغذی هستند و هنوز به طور کامل به مرحله بهرهبرداری نرسیدهاند. همچنین حدود 350 لیتر نیز برای کشاورزان دشت فراهان در نظر گرفته شده که عملاً ظرفیتها را تکمیل میکند. با وجود حساسیت موضوع، تأکید ما بر این است که با هدایت بخشی از این پسابها به سمت مصرفکنندگان جدید، وضعیت بلاتکلیف آنها مشخص شود.
تمرکز اصلی بر مدیریت پساب در سطح صنایع داخلی اراک باشد
تسنیم: برنامه شرکت آبفا برای استفاده صنایع کوچکتر و صنایع اطراف اراک از پساب چیست؟
سرآبادانی: پیشنهاد ما این است که تمرکز اصلی فعلاً بر مدیریت پساب در سطح صنایع داخلی اراک باشد و اولویتبندیها تغییر کند. در همین راستا، برنامهای را دنبال میکنیم تا حدود 50 تا 100 لیتر پساب را به صنایع اطراف اراک از جمله آلومینیوم، ماشینسازی، آذرآب، آونگان و شهرکهای صنعتی یک و دو تخصیص دهیم. این اقدام به تأمین نیاز فضای سبز و فرآیندهای صنعتی این واحدها کمک شایانی خواهد کرد.
تسنیم: با توجه به محدودیتهای بودجههای دولتی، وضعیت تکمیل پروژههای آب و فاضلاب در شهرستان ساوه چگونه است؟
سرآبادانی: متأسفانه به دلیل کمبود منابع مالی دولتی، پروژههای ساوه به صورت ناقص باقی ماندهاند. در حال حاضر حدود 300 کیلومتر از شبکه فاضلاب این شهر باقی مانده که تکمیل آن نیازمند تأمین اعتبار است. ما در حال پیگیری جدی برای تکمیل یک خط انتقال هستیم و امیدواریم با جذب سرمایهگذار، بتوانیم پرونده ناتمام این پروژهها را در ساوه ببندیم.
همانطور که اشاره شد، هم شهر ساوه و هم بخش مامونیه ساوه نیازمند ورود سرمایهگذاری برای تکمیل طرحها هستند. برای شفافیت باید بگویم که بخش مامونیه پروژه هنوز حتی از نقطه صفر (آغاز عملیات) نیز عبور نکرده است و عملاً کاری در آن بخش انجام نشده که این امر ضرورت جذب سرمایهگذار را بیش از پیش نمایان میکند.
اخیراً مذاکراتی با چند سرمایهگذار برای اجرای این طرحها انجام شده است. همچنین یک سرمایهگذار برای ایجاد یک شهرک صنعتی خصوصی در آن منطقه اعلام آمادگی کرده که موضوع در حال پیگیری و بررسی است. امیدواریم با نهایی شدن این مذاکرات، شاهد تحرک در اجرای زیرساختهای لازم در ساوه باشیم.
انتهای پیام/711/