غزاله اسلامیان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به انتشار مقالهای جدید از سوی سازمان جهانی بهداشت درباره میزان مصرف نمک در رژیم غذایی جوامع اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت اخیراً اعلام کرده است که در سال 2023، بیش از 1.7 میلیون مرگ در جهان فقط به خاطر مصرف زیاد نمک (سدیم) رخ داده است یعنی در هر روز، حدود 4650 نفر در جهان جان خود را به خاطر نمک زیاد از دست میدهند. این آمار از جدیدترین محاسبات سازمان جهانی بهداشت در سال 2025 منتشر شده است.
وی با بیان این که مقدار مجاز روزانه برای بزرگسالان کمتر از 2000 میلیگرم سدیم است؛ افزود: به عبارت دیگر هر فرد بزرگسال باید روزانه کمتر از 5 گرم (حدود یک قاشق چایخوری) نمک مصرف کند اما مقدار واقعی مصرف نمک مردم در جهان حدود 4278 میلیگرم سدیم است که معادل حدود 11 گرم نمک در روز و بیش از دو برابر حد مجاز است.
اسلامیان با تأکید بر اینکه نمک دریافتی هر فرد فقط شامل میزان نمکی که به غذا اضافه میشود نیست، بیان کرد: بسیاری از ما فکر میکنیم اگر سر سفره نمک نزنیم، مشکلی نداریم. اما سند سازمان جهانی بهداشت میگوید که سه منبع اصلی نمک در رژیم غذایی روزانه شامل غذاهای فرآوری شده و بستهبندی، غذای بیرون از خانه و همچنین نمک اختیاری در آشپزی و سر سفره است؛ در میان این سه منبع، سهم غذاهای فرآوری شده شامل نان، سوسیس و کالباس، پنیر، چیپس، کنسروها، غذاهای آماده مثل نودل فوری بسیار زیاد ارزیابی شده، سهم غذای بیرون از خانه شامل غذاهایی که در رستورانها، فست فودفروشیها، کبابیها، غذای طباخی و خیابانی به فروش میرسند رو به افزایش است و میزان نمکی که هنگام پخت اضافه میکنیم یا سر سفره میزنیم در برخی از کشورها زیاد ارزیابی شده است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک باعث بروز بیماریهای مختلف میشود، تصریح کرد: افزایش مصرف نمک میتواند باعث بروز فشار خون بالا، سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، سرطان معده و پوکی استخوان شود.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره راهکارهای کاهش میزان دریافت نمک از طریق غذاها گفت: برای کنترل میزان مصرف نمک، توصیه میشود روی محصولات بستهبندی، عبارت سدیم (Sodium) یا نمک را پیدا کنید و اگر روی جلد علامت هشدار قرمز دیدید، یعنی آن محصول برای سلامتی شما خطرناک است. هر 100 گرم محصول نباید بیشتر از مقدار مشخصی سدیم داشته باشد.
وی افزود: در آشپزی و سفره تغییر کوچک، تأثیر بزرگی بر سلامتی افراد خواهد داشت؛ برای دریافت کمتر نمک از طریق غذاها نمک را تدریجی کم کنید زیرا ذائقه شما ظرف چند هفته به طعم کم نمک عادت میکند؛ از جایگزینهای طبیعی مانند آبلیمو، آبغوره، سبزیهای معطر خشک (آویشن، زیره، فلفل)، سیر و پیاز تازه به جای نمک در غذاها استفاده کنید و نمکدان را از سفره جمع کنید چرا که این کار ساده، مصرف نمک را تا 30 درصد کاهش میدهد.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در رستورانها از تهیهکنندگان غذا بخواهید که آن را با نمک کم درست کنند؛ از سسهای آماده پرنمک (سس سویا، سس ماهی، سس صنعتی) خودداری کنید و اگر غذا از رستوران به صورت بیرون بر سفارش می دهید، سسهای شور را کنار بگذارید.
وی خاطرنشان کرد: هر اقدامی برای کاهش نمک، باید همراه با تأمین ید کافی باشد به همین دلیل نمکی که میخورید حتماً باید یددار باشد و نمکهای رنگی (صورتی، آبی، دریا، گیاهی) معمولاً ید ندارند و توصیه نمیشوند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت معتقد است که اگر کشورها همین الان اقدامات جامع کاهش نمک را اجرا کنند مصرف نمک تا سال 2030 23 درصد کاهش مییابد و از 7 میلیون مرگ قلبی و عروقی پیشگیری میکند.
انتهای پیام/