احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی خراسان رضوی با تأکید بر ممنوعیت اخذ شهریه در مدارس هیئتامنایی، از افزایش نظارتها بر عملکرد کیفی و شهریه مدارس غیردولتی خبرداد و اظهارکرد: با وجود ضرورت تداوم آموزش حضوری برای تحقق اهداف تربیتی، سلامت و امنیت دانشآموزان اولویت نخست نظام آموزشی است.
وی با اشاره به ضوابط حاکم بر مدارس هیئتامنایی افزود:بر اساس بخشنامههای ابلاغی، ثبتنام دانشآموزان در مدارس هیئتامنایی تنها در محدوده جغرافیایی محل سکونت آنان مجاز است.دریافت هرگونه وجه تحت عنوان شهریه در این مدارس ممنوع بوده و هرگونه اقدام مغایر با این دستورالعمل، تخلف محسوب میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه مدارس غیردولتی در نظام آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: نقش این مدارس در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت غیرقابل انکار است.
وی تأکیدکرد: اقدامات مثبت و تحولآفرین اکثریت مدارس غیردولتی نباید تحت تأثیر عملکرد معدود مدارس متخلف قرار گیرد که از چارچوبهای قانونی شهریه تخطی میکنند.
محمودزاده در بخش دیگری از سخنان خود به چالشهای آموزش در شرایط اضطرار پرداخت و گفت: آموزش حضوری به دلیل تعامل سازنده میان معلم و دانشآموز و ایجاد فضای اجتماعی در کلاس درس، اولویت اصلی نظام تعلیم و تربیت است؛ چرا که بخش قابلتوجهی از فرایند تربیت در همین تعاملات همسالان شکل میگیرد. با این حال، در شرایط خاص کشور (مانند مسائل جوی، انرژی یا سایر بحرانها)، با هدف تأمین سلامت و امنیت دانشآموزان، آموزش غیرحضوری به عنوان راهکاری اجتنابناپذیر در دستور کار قرار میگیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در خصوص مباحث مربوط به هزینههای مدارس غیردولتی توضیح داد: فرآیند آموزشی مدارس غیردولتی دارای هزینههای ثابت و جاری نظیر اجرای برنامه درسی مصوب، فعالیتهای فوقبرنامه، اجارهبها، تأمین تجهیزات آموزشی و حقوق معلمان است. طبق بررسیهای کارشناسی، این هزینهها اعم از برگزاری کلاسها به صورت حضوری یا غیرحضوری، همچنان برقرار بوده و بخشی از ساختار مالی مدارس را تشکیل میدهد.
وی خاطرنشان کرد: سازمان مدارس غیردولتی ضمن حمایت از فعالیتهای کیفی مدارس، رویکرد نظارتی خود را بر پایه رعایت قانون و حفظ حقوق والدین استوار کرده است. و ادامه داد؛ همواره در تلاشیم تا با نظارتهای مستمر، ضمن ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی ، بسترهای لازم برای مشارکت حداکثری مردم در مسیر توسعه آموزش و پرورش فراهم شود.
محمودزاده از ابلاغ بخشنامهای به کلیه مدارس غیردولتی خبر داد که بر اساس آن، مؤسسان موظف شدهاند نسبت به استرداد وجوه دریافتی بابت آموزشها و فعالیتهای دارای ماهیت حضوری (از قبیل هزینههای ایابوذهاب و یا برنامههای آموزشی نظیر شنا) که در ایام تعطیلی و غیرحضوری مدارس قابل ارائه نبوده، اقدام کنند. همچنین در این بخشنامه، امکان تخصیص مبالغ مذکور به عنوان پیشپرداخت شهریه سال تحصیلی آینده نیز پیشبینی شده است.
انتهای پیام/282