به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نواب قائدی، مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد این شرکت، اظهار کرد: با وجود تمامی چالشهای مالی و محدودیتها، پروژههای زیرساختی از جمله پستهای 400 و 66 کیلوولت در استانهای فارس و بوشهر فعال هستند.
وی با تأکید بر اینکه شبکه برق کشور قابلیت فعالیت جزیرهای در شرایط خاص را دارد، افزود: نیروگاههای کشور از پراکندگی مناسبی برخوردارند و تمامی تمهیدات لازم برای حفظ پایداری شبکه در شرایط جنگی پیشبینی شده و هیچ جای نگرانی برای زیرساختها وجود ندارد.
جهش ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر
قائدی با اشاره به ظرفیت بالای فارس و بوشهر در حوزه انرژیهای خورشیدی گفت: ظرفیت نیروگاههای خورشیدی این دو استان از 90 مگاوات در ابتدای دولت چهاردهم، با رشد 238 درصدی به 304 مگاوات رسیده است.
وی پیشبینی کرد: این ظرفیت تا پایان سال 1405 رشدی 1270 درصدی را تجربه کند. همچنین در استان فارس، ظرفیت خورشیدی از 84 مگاوات به 226 مگاوات رسیده و انتظار میرود تا پایان سال جاری، رشد 900 تا 1000 درصدی در این بخش محقق شود.
مدیریت مصرف؛ کلید عبور از ناترازی
مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر با بیان اینکه ناترازی انرژی تنها با ساخت نیروگاه جدید حل نمیشود، از مردم خواست با پیوستن به پویش «25 درجه»، دمای سیستمهای سرمایشی خود را مدیریت کنند.
وی تصریح کرد: 35 درصد برق فارس در بخش خانگی و 35 درصد در بخش کشاورزی مصرف میشود و همکاری این دو بخش برای حفظ پایداری شبکه حیاتی است.
قائدی یادآور شد: در حال حاضر هیچ برنامه خاموشی برنامهریزیشدهای ابلاغ نشده و تمرکز بر مدیریت مصرف مشترکان پرمصرف است.
پایداری شبکه در شرایط جنگی
قائدی با اشاره به خسارتهای وارد شده به زیرساختهای برق در تنشهای اخیر، از جمله آسیب به پست برق گویم و خطوط انتقال، تأکید کرد: همکاران صنعت برق حتی در زمان حضور پهپادها در منطقه، برای حفظ پایداری شبکه پای کار بودند.
به گفته وی، فعالیت پروژههای عمرانی حتی در شرایط جنگی متوقف نشد؛ چنانکه پروژه پست داراب در زمان جنگ طی دو ماه به بهرهبرداری رسید.
جایگاه استراتژیک شبکه برق فارس و بوشهر
مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس و بوشهربا اشاره به هزینههای سنگین نگهداری شبکه گفت: ماهانه بین 160 تا 200 میلیارد تومان صرف حفظ و پایداری شبکه در این دو استان میشود. با دارا بودن گستردهترین شبکه خطوط انتقال کشور، مدیریت برق 10 درصد مصرف کشور را بر عهده دارد.
قائدی در پایان با دعوت از سرمایهگذاران برای ورود به حوزه تولید برق، اعلام کرد که تاکنون برای حدود 7 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی موافقتنامه صادر شده است.
وی تأکید کرد: در کنار نیروگاههای خورشیدی، گسترش نیروگاههای سیکل ترکیبی نیز در دستور کار قرار دارد و بستههای تشویقی برای فعالان این حوزه پیشبینی شده است.
انتهای پیام/424/