به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، امید کهربایی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از زندانیان شاغل استان در کارگاههای دائمی داخل زندان، مراکز تولیدی مجاور، واحدهای صنعتی و کارخانههای طرف قرارداد مشغول به فعالیت هستند و این ظرفیت در سالهای اخیر بهطور مستمر توسعه یافته است.
مدیرکل زندانهای استان سمنان، با اشاره به توسعه برنامههای اشتغالمحور در مراکز اصلاحی و تربیتی استان، از اشتغال 62 درصد زندانیان خبر داد و گفت: امروز بسیاری از زندانیان شاغل نه تنها باری بر دوش خانوادههای خود نیستند، بلکه بخشی از درآمد ماهانه خود را برای تأمین هزینههای خانواده اختصاص میدهند.
وی با بیان اینکه اشتغال یکی از مهمترین ابزارهای بازاجتماعی شدن زندانیان محسوب میشود افزود: در سال گذشته بیش از 40 میلیارد تومان حقوق و دستمزد به زندانیان شاغل در زندانهای استان پرداخت شده که نقش مؤثری در حمایت از خانوادههای آنان و کاهش آسیبهای اجتماعی داشته است.
کهربایی در پاسخ به پرسشی درباره سهم زندانها از درآمد حاصل از اشتغال زندانیان تصریح کرد: تفاوتی میان دستمزد یک زندانی شاغل و سایر شاغلان وجود ندارد و تقریباً تمامی درآمد حاصل از فعالیتهای شغلی به خود زندانی و خانواده او اختصاص مییابد. تنها حدود پنج درصد از این درآمد برای پوشش هزینههای اجرایی و توسعه زیرساختهای اشتغال به اداره کل زندانها پرداخت میشود.
وی اشتغال زندانیان را نخستین اولویت این مجموعه در سال 1405 عنوان کرد و گفت: در کنار ایجاد فرصتهای شغلی برای مددجویان، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به خانواده زندانیان و زندانیان آزادشده نیز با جدیت دنبال میشود تا زمینه بازگشت آنان به زندگی عادی و کاهش احتمال تکرار جرم فراهم شود.
مدیرکل زندانهای استان سمنان خاطرنشان کرد: در همین راستا طی سال گذشته حدود 15 میلیارد تومان تسهیلات ارزانقیمت به خانواده زندانیان و افراد آزادشده اعطا شد تا بتوانند کسبوکارهای کوچک و فرصتهای درآمدزا ایجاد کنند.
وی با اشاره به برنامههای حمایتی ویژه خانوادههای زندانیان نیازمند عنوان کرد: انجمن حمایت از زندانیان به ازای هر عضو خانواده زندانی ماهانه 700 هزار تومان کمکهزینه پرداخت میکند و علاوه بر آن بستههای معیشتی و سبدهای کالایی نیز در مقاطع مختلف میان خانوادههای واجد شرایط توزیع میشود.
کهربایی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته نیز 500 خانواده زندانی نیازمند از سبدهای کالایی حمایتی بهرهمند شدند که این اقدام در راستای کاهش فشارهای اقتصادی بر این خانوادهها انجام شد.
وی با بیان اینکه محکومان مالی تنها گروهی هستند که آمار آنان در زندانهای استان روند افزایشی داشته است، گفت: در مقابل، مجموع جمعیت کیفری زندانهای سمنان طی سال گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته که نشاندهنده اثربخشی سیاستهای کاهش جمعیت زندانها است.
مدیرکل زندانهای استان سمنان افزود: تعامل مستمر با مراجع قضایی، بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی، توسعه احکام جایگزین حبس و تلاشهای گسترده شورای حل اختلاف از مهمترین عوامل کاهش جمعیت کیفری در استان به شمار میرود و این همکاریها زمینه آزادی یا کاهش مدت حبس بسیاری از زندانیان را فراهم کرده است.
وی از عملکرد شورای حل اختلاف اداره کل زندانهای استان بهعنوان یکی از موفقترین بخشهای این مجموعه یاد کرد و گفت: تنها در سال گذشته با تلاش اعضای این شورا، 10 محکوم از اجرای حکم قصاص نجات یافتند و زمینه بازگشت آنان به زندگی فراهم شد.
کهربایی همچنین از کاهش پنج درصدی ورودی زندانهای استان در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: همزمان میزان بهرهمندی زندانیان از آزادی مشروط و سایر ارفاقات قانونی پایان حبس نیز 12 درصد افزایش یافته که بیانگر رویکرد اصلاحی و حمایتی دستگاه قضایی در استان است.
وی با اشاره به گسترش خدمات الکترونیکی در زندانهای استان عنوان کرد: اکنون بیش از 92 درصد دادرسیها بدون اعزام زندانی و بهصورت الکترونیکی انجام میشود؛ اقدامی که ضمن کاهش هزینهها و صرفهجویی در منابع، دسترسی زندانیان به مسئولان قضایی را تسهیل کرده است. همچنین امکان ملاقات الکترونیکی برای زندانیان غیربومی فراهم شده و خانوادهها میتوانند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از این ظرفیت بهرهمند شوند.
مدیرکل زندانهای استان سمنان، در پایان با تأکید بر جایگاه فعالیتهای فرهنگی و قرآنی در فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان گفت: آموزش قرآن کریم، نهجالبلاغه و برگزاری مسابقات قرآنی بهصورت مستمر در زندانهای استان دنبال میشود و زندانیان سمنانی در بخشهای مختلف از جمله حفظ قرآن موفق به کسب رتبههای برتر کشوری شدهاند. به گفته وی، مشارکت در این برنامهها اختیاری است، اما آثار مثبت آن در ارتقای معنویت، اصلاح رفتار و بازگشت شرافتمندانه مددجویان به جامعه بهخوبی مشهود است.
انتهای پیام/363/