محمد فتاحی، مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به نظارت 34 گروه دامپزشکی بر ذبح بهداشتی دام در ماه محرم در استان مرکزی گفت: 17 گروه ثابت و 17 گروه سیار متشکل از 14 نفر دکتر دامپزشک، 26 بازرس بهداشتی گوشت و 11 ناظر ذبح شرعی در طرح تشدید نظارت دامپزشکی استان مرکزی به صورت رایگان بر ذبح دامهای قربانی عزاداران حسینی ماه محرم نظارت میکنند.
وی ادامه داد: طرح نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی دامهای قربانی ماه محرم با هدف تامین گوشت سالم و حلال اجرا میشود که از عزاداران حسینی در ماه محرم درخواست داریم برای جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک از جمله تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو از دام به انسان گوشت استحصالی از دامهای قربانی را بهمدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کرده و از کشتار دامهایی که دارای نشانههای ظاهری غیر طبیعی، آلودگیهای انگلی خارجی، قارچی و تبدار هستند خودداری کنند.
فتاحی تصریح کرد: هماهنگی لازم با شهرداریهای استان مرکزی برای فعال بودن کشتارگاه ها در تمام شهرستانهای استان در روز تاسوعا و عاشورای حسینی و آمادگی برای کشتار دامهای قربانی در راستای پیشگیری از انتقال بیماریهای دامی به انسان انجام شدهاست.
وی افزود: رعایت بهداشت فردی، استفاده از وسایل حفاظت فردی، ماسک، دستکش و ... در زمان تماس با دام زنده، لاشه و آلایش دامی مورد تاکید است بنابراین در هنگام خرید فرآورده های خام دامی به برچسب مشخصات(تاریخ تولید و انقضاء) و مهر دامپزشکی دقت نمایند و هر گونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شهرستان را از طریق تماس با سامانه اطلاعرسانی 1512 به اداره کل دامپزشکی جهت پیگیری کارشناسان دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: این طرح با هدف تأمین گوشت سالم و حلال برای عزاداران حسینی اجرا میشود و گروه های نظارتی به صورت رایگان بر فرآیند کشتار در کشتارگاه ها و میادین دام نظارت مستمر دارند، همچنین هماهنگی های لازم با شهرداری های استان برای فعال بودن کشتارگاه ها در روزهای تاسوعا و عاشورا انجام شده است.
انتهای پیام/711/