به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، از ساعات ابتدایی عصر، دستههای عزاداری از نقاط مختلف شهر به محل برگزاری مراسم آمدند. پرچمهای سیاه و سرخ در دست عزاداران به اهتزاز درآمده بود و نوای مرثیه و سینهزنی در فضای شهر طنینانداز شده بود. در گوشه و کنار مسیر نیز موکبها و ایستگاههای نذر آب، یاد تشنگی شهدای کربلا و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش را زنده نگه میداشتند.
در هر سو مادری که شیرخواره در بغل داشت، به یاد طفل رباب با سوز دل به او آب میداد. حضور شیرخوارگان و نوجوانان اما جلوه دیگری داشت. انگار علی اصغرها و علیاکبرها به میدان آمده بودند.

در بین جعیت، برخی عکس شهدا در دست داشتند. عدهای به یاد رهبر شهید عزاداری میکردند، عدهای شهدای مظلوم میناب و روضه این روزهای ایران را یادآور میشدند و عدهای عکس عزیز شهید خود را در عزاداریها شرکت میدادند.
امام جمعه همدان، در حاشیه این مراسم در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به شکلگیری آیین «یومالعطش» اظهار کرد: ایده برگزاری تجمع بزرگ عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) از سالهای گذشته مطرح بود و پیگیری میشد تا همه عزاداران در یکی از روزهای محرم در کنار یکدیگر اجتماع کنند.
آیتالله حبیبالله شعبانی موثقی افزود: این موضوع از زمان مرحوم آیتالله محمدی مطرح بود اما به دلایل مختلف امکان تحقق آن فراهم نشد تا اینکه اخیراً میان مجموعههای مختلف از جمله استانداری، سپاه، انجمن یادآوران، هیئتهای مذهبی، ستاد مراسمات و دیگر دستگاهها اتفاق نظر شکل گرفت و جلسات متعددی برای اجرای آن برگزار شد.
وی با بیان اینکه عنوان «یومالعطش» با الهام از آیین کهن سقایی در همدان انتخاب شده است، تصریح کرد: بنا بر تصمیم اتخاذ شده، هفتم محرم هر سال زمان برگزاری این اجتماع بزرگ خواهد بود و امسال نخستین سال اجرای آن است.
امام جمعه همدان با قدردانی از مشارکت هیئتهای مذهبی گفت: امروز هیئتها به خوبی پای کار آمدند و این اجتماع متعلق به همه هیئتهای عزاداری بود. لازم است این مراسم بیش از پیش معرفی شود تا در سالهای آینده با شکوه بیشتری برگزار شود.
5
شعبانی موثقی ادامه داد: در صورت فراهم شدن شرایط، موضوع ثبت «یومالعطش» به عنوان یک روز شاخص فرهنگی برای استان همدان نیز در شورای فرهنگ عمومی پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به جایگاه همدان در نگاه رهبر معظم انقلاب گفت: در دیدارهای مختلفی که در سالهای گذشته برگزار شده، ایشان همواره از فرهنگ، تمدن، علما، شهدا و مفاخر همدان با احترام و بزرگی یاد کردهاند و این استان را سرزمین مفاخر، عارفپرور، دارالمؤمنین و دارالمجاهدین دانستهاند.
امام جمعه همدان همچنین با تأکید بر فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع) اظهار کرد: اگر جامعهای عزادار حسین بن علی(ع) است، باید رفتار، اندیشه، اراده، دغدغه و سبک زندگی خود را نیز با مکتب آن حضرت هماهنگ کند.
وی با اشاره به جایگاه امام حسین(ع) در معارف اسلامی افزود: 1400 سال است که این مکتب زنده مانده و اگر امروز مردم خدا و پیامبر را میشناسند، این موضوع را مدیون قیام و راه امام حسین(ع) هستند.
شعبانی موثقی با بیان اینکه جوهره شخصیت امام حسین(ع) حماسه، شجاعت و ایستادگی است، گفت: انسانهای بزرگ صاحب دغدغههای بزرگ هستند و نسبت به ظلم، انحرافات اجتماعی، فساد و رنج مظلومان بیتفاوت نمیمانند.
وی افزود: مردم ایران نیز در روزهای اخیر نشان دادند که صاحب ارادههای بزرگ و دغدغههای بزرگ هستند و پای آرمانها و باورهای خود ایستادهاند.
در میان جمعیت، صدای سنج و طبل با نوحههای عاشورایی در هم آمیخته بود. عزاداران در دستههای منظم حرکت میکردند و کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندان در کنار یکدیگر در این اجتماع حضور داشتند. بسیاری از مردم نیز با توزیع آب، شربت و نذورات، یاد عطش شهدای کربلا را گرامی میداشتند.
همزمان با ادامه مراسم، دستههای عزاداری وارد محل اجتماع میشدند و فضای مراسم را پرشورتر میکردند. حضور گسترده مردم و مشارکت هیئتهای مذهبی جلوهای از همبستگی و انسجام عزاداران حسینی در پایتخت تاریخ و تمدن ایرانزمین را به نمایش گذاشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به روند شکلگیری این آیین گفت: با توجه به ظرفیتهای فرهنگی و دینی موجود در همدان، ایده برگزاری یک روز آیینی ویژه در ایام محرم مطرح شد و پس از برگزاری جلسات متعدد، هفتم محرم برای اجرای این برنامه انتخاب شد.
حمزه امرایی افزود: مراسم «یومالعطش» امروز با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد و میتواند به عنوان یک آیین هویتبخش برای استان همدان نقشآفرینی کند.
وی با بیان اینکه مشابه این برنامه در برخی استانهای دیگر کشور نیز برگزار میشود، اظهار کرد: امیدواریم در سالهای آینده این مراسم با مشارکت گستردهتر مردم در مرکز استان و سایر شهرستانها برگزار شود و به یک نماد آیینی ویژه برای همدان تبدیل شود.
معاون سیاسی استاندار همدان همچنین از همکاری هیئتهای مذهبی، تشکلها، دستگاههای اجرایی، رسانهها و صداوسیما در برگزاری این مراسم قدردانی کرد و گفت: مجموعههای مختلف برای اجرای هرچه بهتر این برنامه پای کار بودند.
نخستین «یومالعطش» همدان در حالی به پایان رسید که صدای نوحهها همچنان در فضای شهر طنین داشت و آخرین جرعههای نذر آب میان عزاداران توزیع میشد. آیینی که برگزارکنندگان آن را آغاز یک مسیر میدانند؛ مسیری که قرار است هر سال در هفتم محرم، یاد تشنگی کربلا را در کنار وحدت و همدلی عزاداران حسینی در همدان زنده نگه دارد.
انتهای پیام/