جواد نخعی، مدیرکل هواشناسی استان خراسان جنوبی امروز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند با صدور هشدار سطح نارنجی شماره 5 (ویژه ایام سوگواری دهه اول محرم)، از وضعیت مخاطرهآمیز جوی در روزهای پیشرو خبر داد و اعلام کرد: استان در روزهای آینده تحت تأثیر دو سامانه جوی متوالی قرار خواهد گرفت که هر دو دارای مخاطرات جدی برای شهروندان و زیرساختها هستند.
وی با اشاره به سامانه اول، اعلام کرد که از روز دوشنبه (1405/04/01) تا اوایل وقت پنجشنبه (1405/04/04)، وزش بادهای شدید تا خیلی شدید در منطقه حاکم خواهد بود. این وضعیت منجر به کاهش شدید دید افقی و افت کیفیت هوا در اکثر نقاط استان میشود.
وی تأکید کرد: در مناطق مستعد، وقوع طوفان گرد و خاک و بروز خسارات قطعی است.
مدیرکل هواشناسی هشدار داد که با توجه به برپایی گسترده موکبها، تکایاها و خیمههای عزاداری در ایام محرم، خطر آسیب به این سازههای موقت، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در تردد جادهای بسیار جدی است. مناطقی نظیر نهبندان، سربیشه، بیرجند، قائنات و طبس تحت تأثیر مستقیم این سامانه قرار دارند.
موج گرمای شدید در پایان هفته
در ادامه این هشدار، نخعی به سامانه دوم اشاره کرد و افزود: از روز پنجشنبه (1405/04/04) تا شنبه، با تقویت سامانه کمفشار سطح زمین، روند دمای هوا صعودی خواهد شد. پیشبینی میشود دما به طور میانگین 3 تا 5 درجه از حد نرمال فصل فراتر رفته و در بسیاری از نقاط استان به 40 درجه سلسیوس و بالاتر برسد. این موج گرمایی میتواند منجر به افزایش شدید مصرف حاملهای انرژی و احتمال گرمازدگی شهروندان گردد.
توصیههای ایمنی برای شهروندان و متولیان عزاداری
مدیرکل هواشناسی استان در پایان، بر لزوم رعایت نکات ایمنی چون استحکامبخشی، مراقبت های بهداشتی و ... تاکید و گفت: متولیان موکبها و تکایا سریعاً استحکام سازههای موقت و پوشش گلخانهها را بررسی کرده و برای نهالهای جوان قیم نصب کنند.
همچنین سالمندان، کودکان و بیماران تنفسی از حضور در فضای باز در ساعات آلودگی خودداری کرده و از ماسک استفاده نمایند.
علاوه بر این به دلیل احتمال افت ولتاژ و قطع برق در روزهای گرم، در مصرف آب و برق صرفهجویی جدی صورت گیرد و رانندگان در محورهای بینشهری احتیاط کرده و از توقف خودرو در کنار ساختمانهای نیمهکاره و درختان کهنسال خودداری کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته بیرجند و خضری دشت بیاض با حداقل دمای 18 خنکترین نقاط خراسان جنوبی و دهسلم و طبس به صورت مشترک با حداکثر دمای 43 درجه گرمترین مناطق گزارش شدهاند. حداکثر دمای مرکز خراسان جنوبی هم 34 درجه سیلسیوس بوده است.
انتهای پیام/