کیان دهرابپور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به وضعیت ذخایر خونی استان اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر خون استان در شرایط مطلوبی قرار دارد و میزان ذخایر موجود از سقف استاندارد نیز فراتر رفته است. از زمان جنگ 40 روزه تاکنون نیز مشارکت مردم در اهدای خون بسیار مطلوب بوده و هیچگونه کمبودی در تأمین نیاز مراکز درمانی استان وجود نداشته است.
وی با اشاره به عملکرد انتقال خون استان در سال 1404 افزود: در سال گذشته 196 هزار 377 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد 163 هزار 730 نفر موفق به اهدای خون شدند. این میزان نسبت به سال قبل 9.8 درصد رشد داشته و استان اصفهان از نظر رشد اهدای خون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان علاوه بر تأمین کامل نیاز مراکز درمانی استان در تأمین خون مورد نیاز سایر استانهای کشور نیز نقش مؤثری ایفا کرده است، گفت: سال گذشته 6 هزار 630 واحد خون و فرآوردههای خونی به استانهای تهران، فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان ارسال شد.
وی با اشاره به آمار اهدای خون در دوره 40 روزه جنگ خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی 27هزار 773 نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که 20 هزار 559 نفر موفق به اهدای خون شدند. میزان اهدای خون در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد رشد داشت. همچنین اهدای خون جوانان 154 درصد و اهدای خون بانوان 192 درصد افزایش یافت.
دهرابپور ادامه داد: استان اصفهان در این دوره از نظر ذخایر خونی رتبه نخست کشور را به دست آورد و علاوه بر تأمین 100 درصدی نیاز مراکز درمانی استان، 3050 واحد خون و فرآوردههای خونی به استانهای تهران، مازندران، گیلان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ارسال کرد.
وی با اشاره به آمار دو ماه نخست سال 1405 گفت: در این مدت 34 هزار 453 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد 29 هزار 143 نفر موفق به اهدای خون شدند و هزار 286 نفر از اهداکنندگان را بانوان تشکیل میدادند. همچنین از ابتدای سال تاکنون 4 هزار 515 واحد خون و فرآوردههای خونی به سایر استانهای کشور ارسال شده است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به فرهنگ ایثار در میان مردم استان تصریح کرد: 85 نفر از شهدای جنگ 40 روزه، 57 نفر از شهدای حوادث گذشته و 29 نفر از شهدای جنگ 12 روزه استان اصفهان سابقه اهدای خون داشتهاند که در مجموع شمار شهدای اهداکننده خون استان به 171 نفر میرسد.
وی درباره عوامل افزایش مشارکت مردم در اهدای خون اظهار داشت: فرهنگسازی مستمر از طریق رسانههای ملی و استانی، فعالیت در فضای مجازی، برگزاری کلاسهای آموزشی برای بانوان، تعامل با حوزه بانوان و خانواده استانداری، ارتباط مستمر با مشاوران بانوان دستگاههای اجرایی و همکاری با اداره کل ورزش و جوانان از جمله اقداماتی بوده که در افزایش مشارکت مردم بهویژه جوانان و بانوان مؤثر بوده است.
انتهای پیام/174