به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر تیمور یزدانشناس دبیر اجرایی بنیاد غدیر شهرستان بوشهر شامگاه یکشنبه در اجتماع بوشهریها در «قرار 91» میدان امام بوشهر، با تبریک دهه امامت و ولایت، غدیر را «حماسه بزرگ تاریخ اسلام» دانست و بر ضرورت نهادینهسازی فرهنگ غدیری در جامعه، گسترش اطعام غدیر، ترویج نهجالبلاغه و تقویت پیوند نسل جوان با معارف علوی تأکید کرد.
وی حضور مردم در این اجتماع را نشانه وفاداری به آرمانهای انقلاب و ولایت دانست و اظهار داشت: مردم ایران اسلامی در صحنههای مختلف ثابت کردهاند که «حرف امامین انقلاب» را عملیاتی میکنند و با بصیرت و استقامت، مسیر انقلاب را به کرسی مینشانند.
دبیر اجرایی بنیاد غدیر شهرستان بوشهر با اشاره به جایگاه عید غدیر در فرهنگ شیعه افزود: دهه امامت و ولایت، دهه غدیر است و غدیر ادامهدهنده راهی است که جامعه مؤمنان امروز نیز در مسیر آن حرکت میکند تا به ظهور حضرت بقیهالله الاعظم(عج) متصل شود.
یزدانشناس غدیر را نقطه عطف تاریخ اسلام برشمرد و تصریح کرد: غدیر یک حماسه بزرگ تاریخی است و اگر امت اسلامی در صدر اسلام حقیقت غدیر را محکم نگه میداشت، بسیاری از انحرافات و حوادث تلخ تاریخ از جمله عاشورا رخ نمیداد.
وی با قدردانی از تلاشهای نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه بوشهر و رئیس بنیاد غدیر استان، و نیز دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته تلاشهای جدی برای ترویج فرهنگ غدیر انجام شده و امروز در همه شهرستانهایی که دارای امام جمعه هستند، مسئول بنیاد غدیر حضور دارد و برنامههای سالانه و دهه امامت و ولایت را پیگیری میکند.
دبیر اجرایی بنیاد غدیر شهرستان بوشهر ادامه داد: این حرکت فرهنگی تنها محدود به مراکز شهرستانها نیست و در روستاهایی که دهیاری و درشهرها شهرداری مستقر است، ارتباط و فعالیتهای غدیری شکل گرفته و با مشارکت مردم، این فرهنگ در سطح استان جا افتاده است.
یزدانشناس با اشاره به فضیلت اطعام در روز غدیر گفت: در روایات اهلبیت(ع) برای اطعام غدیر جایگاه ویژهای ذکر شده است؛ از مردم مؤمن درخواست میکنم با وجود همه دشواریهای اقتصادی، در حد توان خود برای اطعام غدیر مشارکت کنند؛ چرا که این سنت حسنه برکتآفرین است و خداوند جایگزین آن را عنایت میکند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر اطعام غدیر در منازل، مساجد و محافل مردمی گسترش یافته است، تأکید کرد: باید تلاش کنیم اطعام غدیر بهعنوان یک رفتار فرهنگی و اجتماعی، بیش از پیش نهادینه شود و همه اقشار در آن مشارکت داشته باشند.
دبیر اجرایی بنیاد غدیر شهرستان بوشهر با اشاره به بخشی از اقدامات فرهنگی انجام شده در استان اظهار داشت: یکی از محورهای مهم، «غدیرشناسی» و آموزشهای مرتبط با آن است که با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاهها و نهادهای فرهنگی، دورهها و برنامههایی در قالب آموزشهای ضمنخدمت و تربیت مربی دنبال میشود.
یزدانشناس همچنین از توزیع گسترده نهجالبلاغه در سطح استان خبر داد و گفت: در سالهای گذشته و امسال، نهجالبلاغه در سراسر استان توزیع شده و در بسیاری از مساجد، این کتاب شریف برای مطالعه و ترویج معارف علوی در دسترس قرار گرفته است.
وی یکی دیگر از برنامههای پیشنهادی بنیاد غدیر را اجرای طرح «یکشنبههای علوی» عنوان کرد و افزود: همانگونه که قرائت قرآن در مساجد به یک سنت جاری تبدیل شده است، درخواست میکنیم مساجد روزهای یکشنبه را به قرائت کوتاه «زیارت امیرالمؤمنین(ع)» اختصاص دهند؛ این زیارت زمان زیادی نمیگیرد اما میتواند پیوند مردم با سیره و ولایت علوی را تقویت کند.
یزدانشناس خاطرنشان کرد: متن زیارت امیرالمؤمنین(ع) برای مساجد ارسال شده و انتظار میرود ائمه جماعات، هیئت امنای مساجد و مؤمنان در اجرای این طرح همکاری کنند.
دبیر اجرایی بنیاد غدیر شهرستان بوشهر از توزیع «خطبه غدیر» در سطح استان خبر داد و گفت: خطبه غدیر در بنیاد غدیر استان و شهرستانها موجود است و در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد. همچنین مسابقات فرهنگی مرتبط با عید غدیر و 18 ذیالحجه در حال برگزاری است که با استقبال مردم همراه شده است.
وی با تأکید بر نقش برنامههای هنری در انتقال پیام غدیر بیان کرد: سرودهای غدیری و برنامههای حماسی و معنوی، میتواند ظرفیت مؤثری برای ارتباط با نسل جوان و نوجوان باشد و در سالهای گذشته نیز ترویج سرود غدیری در دستور کار قرار گرفته است.
یزدانشناس با بیان اینکه هدف نهایی جریان غدیر، استمرار پرچم ولایت تا ظهور است، گفت: باید تلاش کنیم در همه شهرها و روستاها «علم غدیر» و «پرچم امیرالمؤمنین(ع)» برافراشته بماند و این پرچم را به فرزند برومند امیرالمؤمنین(ع)، حضرت حجت(عج) تحویل دهیم و فرهنگ غدیر را به فرهنگ انتظار متصل کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تاریخی و راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز، به نقش مقاومت ملت ایران در برابر طمعورزی قدرتهای خارجی پرداخت و اظهار داشت: در تاریخ معاصر، بیگانگان بارها برای چپاول منابع و سلطه بر این منطقه تلاش کردهاند، اما ملت ایران همواره در برابر این زیادهخواهیها ایستاده است.
دبیر اجرایی بنیاد غدیر شهرستان بوشهر با اشاره به سوابق خدمتی خود در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز تنگه هرمز در اختیار فرزندان ملت ایران است و مجموعههای دفاعی کشور با آمادگی و تمرینهای مستمر، از امنیت خلیج فارس صیانت میکنند.
یزدانشناس با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت و هوشیاری در برابر توطئههای دشمنان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف دشمن، ایجاد تفرقه و ناامنی در داخل کشور است، اما ملت ایران با اتحاد و تبعیت از ولایت، نقشهها را خنثی کرده است. از همه مردم درخواست میکنم با پرهیز از اختلافافکنی، این سرمایه بزرگ یعنی وحدت را حفظ کنند.
وی با قدردانی از حضور مردم و برگزارکنندگان اجتماع «قرار 91» گفت: امیدواریم پرچم غدیر، راه ولایت، علم شهدا و مسیر انقلاب اسلامی با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره برافراشته بماند و این ملت در مسیر عزت و پیشرفت گام بردارد.
انتهای پیام/