מוג׳תבא אמאני: איחוד האמירויות היא המפסידה הגדולה של ההתפתחויות החדשות באזור

שגריר איראן לשעבר בלבנון, בהתייחסות למדיניות שנוקטת איחוד האמירויות בנוגע להתפתחויות החדשות באזור ולהפיכתה לשותפה מרכזית של ישראל, אמר: "לדעתי, איחוד האמירויות היא המפסידה הגדולה של ההתפתחויות החדשות באזור ושל המתקפה האמריקאית והישראלית נגד איראן."

מומחה לענייני מערב אסיה ושגריר איראן לשעבר בלבנון "מוג׳תבא אמאני" בהתייחסות למדיניות האחרונה של איחוד האמירויות נגד איראן- כולל המכשולים שהציבה המדינה בפסגת BRICS, אשר מנעו גינוי של המתקפה האמריקאית והישראלית נגד איראן, וכן ההאשמות שהעלו בכירים אמירתים נגד איראן במהלך הפסגה- ציין: "עד לפני זמן לא רב, איחוד האמירויות ניסתה במדיניותה להפוך למוקד אזורי באמצעות קידום מטרות כלכליות, ולאיראן לא הייתה עמדה מנוגדת לכך. היינו עדים לשיתוף פעולה כלכלי בין שתי המדינות וליחסי מסחר נרחבים ביניהן. זאת בעוד שכמה ממדינות ערב במפרץ הפרסי התנגדו לכך שאיחוד האמירויות תהפוך למרכז כלכלי אזורי והביעו חוסר שביעות רצון מכך".

הוא הוסיף כי נראה שבמהלך העשור האחרון איחוד האמירויות החלה לקדם גם את כיווניה הפוליטיים בזירה האזורית והבינלאומית ובמסגרת זו נקטה צעדים משמעותיים. "בהקשר זה, ראינו שבמקרים רבים איחוד האמירויות שיחקה לידי ארצות הברית וישראל".

שגריר איראן לשעבר בלבנון, בהתייחסות לנוכחותם של בסיסים צבאיים אמריקאיים במדינות המפרץ, ובהן איחוד האמירויות, הדגיש: "במהלך מלחמת רמדאן ניסו האמירתים למלא תפקיד חשוב ומשפיע בתמיכה באמריקאים ובישראלים במתקפה זו ובהתמודדות מול איראן, ובכך חזרו על טעות שעשו כמה מדינות ערביות לאורך ההיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית של איראן- מדינות שמעולם לא החזיקו בגישה חיובית כלפי איראן. בתקופת סדאם והמתקפה של משטר הבעת׳ נגד איראן הן תמכו בבעת׳ים, ולעיתים גם בתקופות של כאוס אזורי בחרו לצדד בארצות הברית ובישראל, חיזקו את פרויקט הפחדת איראן ונקטו עמדה גלויה נגד איראן".

לדבריו, האמירתים, מתוך תפיסה בלתי הגיונית וטעות אסטרטגית, סבורים שהאמריקאים יביאו להם ביטחון, ומנגד הם מבקשים להשיג ביטחון נוסף באזור מצד המשטר הישראלי. "אך מאמציה של איחוד האמירויות, לאור המציאות האזורית, לא יישאו פרי. איראן היא מדינה חזקה באזור, ולאחר ההתפתחויות הללו היא תהיה חזקה ובעלת השפעה אף יותר. מנגד, הניסיון הוכיח שמה שחשוב לאמריקאים באזור הוא ביטחון ישראל והאינטרסים שלהם עצמם, וברגעי מבחן- כאשר איחוד האמירויות תזדקק להם- הם יהיו, במכוון או שלא במכוון, בלתי מסוגלים למלא את דרישותיה".

מומחה זה לענייני מערב אסיה, שסבור כי מלחמת 12 הימים ומלחמת רמדאן שינו את עתיד האזור, הוסיף: "לערבים יש פתגם שאומר: "המכה שלא שוברת את הגב שלך מחזקת אותך". האמריקאים והישראלים תקפו את איראן פעמיים, אך השינויים שהם ביקשו ליצור באזור לא התרחשו, ונראה שאיראן אף התחזקה יותר מבעבר. זהו דבר שכמה ממדינות ערב במפרץ הבינו. לכן, במהלך המלחמה הן שינו את מדיניותן בנוגע למתקפה האמריקאית והישראלית נגד איראן."

אמאני התייחס גם למחלוקות בין איחוד האמירויות לערב הסעודית ולתחרות ביניהן, ואמר: "במהלך העשור האחרון, מתוך תחושת עליונות, האמירתים נקלעו למחלוקות ולעימותים עם ערב הסעודית בנושאים כמו תימן, סודאן ואחרים. איחוד האמירויות סבורה שבאמצעות הדרך שבחרה היא יכולה להיות מדינה מובילה בהתפתחויות באזור ולשמש כזרוע של ארצות הברית וישראל."

הוא הדגיש: "לדעתי, הדרך שבה הולכת איחוד האמירויות תוביל להפסדה, ובפועל מדינה זו תהפוך למפסידה הגדולה של ההתפתחויות האחרונות באזור ושל המתקפה האמריקאית והישראלית נגד איראן".