فراخوان گسترده برای خلق حماسه‌ای حسینی با عنوان یوم العطش

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، نشست ستاد برگزاری مراسم «یوم العطش» شامگاه یکشنبه به ریاست حمیدملانوری شمسی، استاندار همدان و با حضور مسئولان و مدیران استانی برگزار شد.

در این نشست، هماهنگی‌های نهایی برای برگزاری باشکوه مراسم «یوم العطش» مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت هم افزایی دستگاه های اجرایی، مشارکت گسترده مردمی و فراهم سازی زمینه حضور پرشور هیئات مذهبی تأکید شد.

مراسم «یوم العطش» به عنوان میعادگاه پرچمداران حسینی در همدان، جلوه ای از یک حرکت مردمی، منسجم و عاشورایی در پاسداشت شعائر حسینی و برافراشتن بیرق عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواهد بود.

در این جلسه، حجت‌الاسلام علی‌اصغر گرجی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان،گفت: این روز یادآور تشنگی اهل بیت امام حسین (ع) و کودکان کاروان کربلا است و فرصتی برای ترویج فرهنگ ایثار، همدلی و خدمت به مردم به شمار می‌رود.

وی بااشاره به هماهنگی های انجام شده برای برگزاری هرچه بهتر مراسم افزود: دعوت از مدیران کل دستگاه‌ها برای شرکت در مراسم صبح روز هفتم محرم به صورت کتبی انجام خواهد شد.به لطف خدا تدابیر امنیتی و انتظامی نیز انجام شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تصریح کرد:در یک جلسه مفصل، سین‌برنامه نهایی شد. مجری، قاری، مداح و سخنران مشخص شدند. همچنین اطلاع‌رسانی از طریق خبرگزاری‌ها انجام شده است. دعوت از فرهنگیان و دانش‌آموزان نیز امروز بعدازظهر به انجام شد.

 گرجی عنوان کرد: درجهت حضور مردم روستاها و شهرهای تابعه نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است. امروز بعدازظهر با بخشدارها تماس گرفته شد و هماهنگی های لازم انجام شد.همچنین فضاسازی شهری،توسط شهرداری آغاز شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به تدارکات صورت‌گرفته برای پذیرایی از شرکت‌کنندگان اظهار کرد: برای پذیرایی، هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا در صورت حضور 15 تا 20 هزار نفر جمعیت، دغدغه‌ای برای رفع تشنگی وجود نداشته باشد. در صورت صلاحدید برای نوع دیگری از پذیرایی، پیگیری‌های لازم امشب انجام خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه به تشریح اقدامات میدانی پرداخت و افزود: تقسیم کارها توسط فرماندهان و فرمانداری صورت گرفته است. همچنین دعوت‌نامه‌های فیزیکی برای 150 هیئت مذهبی ارسال شده و از مؤسسات قرآنی، کانون مداحان و مسئولان مواکب نیز دعوت به عمل آمده است. مقرر شده مواکب علاوه بر حضور، نسبت به فراخوان عمومی برای شرکت مردم در مراسم اقدام کنند. همچنین پیگیری‌هایی برای استقرار مواکب فرهنگی ویژه کودک و نوجوان انجام شده است.

وی اظهارکرد: طی هماهنگی با سازمان اتوبوس‌رانی، مقرر شد برای مساجد متقاضی در تمامی محلات و شهرک‌ها، جهت ایاب‌وذهاب مردم اتوبوس تأمین شود.

گرجی با تأکید بر اهمیت استراتژیک مراسم سال اول یوم العطش برای تثبیت جایگاه آن در سال‌های آتی، خواستار هم‌افزایی حداکثری دستگاه‌های اجرایی شد و افزود: برای اینکه مراسم یوم‌العطش به موضوع اصلی و زمزمه همگانی در سطح استان تبدیل شود، نیازمند یک شروع قدرتمند هستیم؛ چراکه شروع ضعیف می‌تواند در آینده موجب بروز تردیدها و بهانه‌هایی مشابه برخی استان‌های دیگر شود.

 وی با یادآوری میزبانیِ موفق نهادهای مختلف در شب‌های گذشته بیان کرد: با توجه به میزبانی‌های شبانه‌ای که توسط بسیج، سپاه، آموزش‌وپرورش، کمیته امداد و سایر مجموعه‌ها انجام شده است، اگر هر یک از این نهادها صرفاً مخاطبان خود را که در شب‌های میزبانی حضور داشتند مجدداً برای حضور در میدان فراخوان کنند، جمعیت حاضر به بیش از 30 هزار نفر خواهد رسید که به معنای آغاز این حرکت با اوج و اقتدار است.

در این نشست، سردار حسین زارع‌کمالی، فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان بااشاره به حدیثی گفت: شفاعت اباعبدالله الحسین (ع) شامل حال سه گروه می‌شود:گریه‌کنندگان بر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، برگزارکنندگان مراسم برای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و زائران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام. مراسم یوم العطش هر سه گروه را در خود دارد و به لطف خدا شفاعت اباعبدالله الحسین (ع) شامل حال همه ما خواهد شد.

وی ادامه داد: شک ندارم که با همین انگیزه و پشتکاری که برای برگزاری هرچه بهتر مراسم وجود دارد، با این انسجام و دغدغه‌ای که حاکم است، کمتر از پنج سال آینده میدان امام استانمان را بهتر از بسیاری از استان‌های دیگر خواهیم دید؛ نه 30 هزار نفر، بلکه بالای 60 هزار نفر جمعیت، به اذن خداوند شاهد حضور پرشور مردم در یک عزاداری فاخر و ماندگار خواهیم بود. 

فرمانده سپاه استان همدان با اشاره به برنامه‌ریزی برای سال‌های آتی اظهارکرد: در بحث جمعیت فردا صراحتاً می‌گویم که دغدغه‌ای نداریم. نباید ناامید شویم و صحنه را برای سال آینده خالی کنیم، بلکه باید از همین حالا برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و قوی‌تر اجرا کنیم.

زارع کمالی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که مراسم یوم العطش قرار است، مراسمی در شأن شهدا و در شأن هیئت‌های عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام باشد و با برگزاری این مراسم استان همدان را به دنیا معرفی کنیم. بحث ما فقط کشور نیست، بحث ما دنیاست. به لطف خدا این تمدن اتفاق خواهد افتاد.

وی سه محور اصلی را برای موفقیت در برگزاری هرچه بهتر مراسم برشمرد و گفت: نخست، بحث امنیت است که باید با دقت ویژه‌ای به آن توجه شود و همه کمک کنیم. دوم، بحث گرمای هوای فرداست؛ باید مسئله پذیرایی، به‌ویژه آب شرب، به‌خوبی مدیریت شود. سوم و اصل موضوع، اجرای برنامه است. مداحی نیز باید قوی، پسندیده و جوان‌پسند باشد تا جمعیت را جذب کند و برای سال‌های آینده نیز برنامه را دقیق‌تر کند.

مجید درویشی فرماندار همدان در این نشست با تأکید بر ضرورت شفافیت در تقسیم وظایف، گفت: درخواست من این است که اگر قرار است فرمانداری مسئولیت اجرا را بر عهده بگیرد، از ابتدا این موضوع اعلام شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد؛ چرا که ورود به امور در نزدیکی زمان برگزاری مراسم، روند کار را بسیار دشوار می‌کند.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده، اعلام کرد که دستورات لازم به دستگاه‌های تاثیرگذار از جمله آموزش و پرورش، تربیت بدنی، هلال احمر و کمیته امداد ابلاغ شده است تا جهت مشارکت در مراسم، عوامل خود را به محل اعزام کنند.

فرماندار همدان با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها با وجود مشکلات، برای کمک پای کار آمده‌اند.عنوان کرد: این رویداد یک امر بزرگ است و نمی‌توان آن را ظرف چند روز مدیریت کرد، درحال حاضر تمرکز اصلی بر حضور حداکثری عزاداران و مردم در میدان است.لازم به ذکر است که برخلاف سال‌های گذشته، امسال هیئت‌ها با استقبال فراوان و روحیه همکاری مثبت وارد عمل شده‌اند.

درویشی با ابراز امیدواری بیان کرد: انتظار می‌رود صدا و سیما پوشش مستمری از برنامه‌ها ارائه دهد. قرار است با آغاز این کار بزرگ در همدان، نقاط منفی گذشته با حضور حداکثری مردم جبران شده و شرایط جدیدی رقم بخورد، تلاش‌های همگانی نیز در جریان است تا روزی ملی و ماندگار برای مردم همدان رقم بخورد.

این آیین معنوی امروز از ساعت 16:30 با حضور گسترده مردم مؤمن و ولایت مدار شهر همدان و هیئات حسینی در میدان حضرت امام خمینی(ره) شهر همدان برگزار می شود.

انتهای پیام/