Tesnim Haber Ajansı- İran İslam Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan, Japonya Başbakanı Sanae Takaichi ile bir telefon görüşmesi gerçekleştirdi. Görüşmede, Japon hükümetinin İran'a yönelik tıbbi ve insani yardımlarına teşekkür eden Pezeşkiyan, İran İslam Cumhuriyeti'nin bölgedeki sorun ve gerilimleri diyalog ve diplomasi yoluyla çözme kararlılığını vurguladı.
İran'ın uluslararası ilişkilerdeki sorumlu yaklaşımına dikkat çeken Cumhurbaşkanı, "İran İslam Cumhuriyeti, mevcut sorunların çözümünde diplomasiyi her zaman en etkili yöntem olarak görmüştür; ancak ne yazık ki ABD başta olmak üzere bazı tarafların taahhütlerinden dönmesi ve Siyonist rejimin istikrarı bozan eylemleri, diplomatik süreçleri çıkmaza sokmuştur" ifadelerini kullandı.
Bölgedeki gelişmelere de değinen Pezeşkiyan; Lübnan'da ateşkesin defalarca ihlal edilmesini, Lübnan vatandaşlarının yerinden edilmesinin sürmesini ve ABD'nin Siyonist rejimin eylemlerine verdiği siyasi ve askeri desteği endişe verici olarak nitelendirdi. Cumhurbaşkanı, bu gidişatın durdurulması için uluslararası toplumun etkin bir şekilde sorumluluk üstlenmesi çağrısında bulundu.
Görüşmenin bir diğer bölümünde, uluslararası su yollarında seyrüsefer güvenliği ve serbestisinin önemini vurgulayan Pezeşkiyan şunları kaydetti: "İran İslam Cumhuriyeti, deniz yoluyla geçişleri kolaylaştırmaya tamamen hazırdır. Asıl sorun, ABD tarafından İran'ın deniz taşımacılığına ve ticaretine karşı uygulanan kısıtlama ve engellerden kaynaklanmaktadır."
Tahran'ın, Japonya ile bağlantılı gemilerin geçişi konusunu ciddiyetle takip edeceğini belirten Pezeşkiyan, "Japon gemilerinin geçiş güzergahının sorunsuz ve daha büyük bir kolaylıkla sağlanması için çaba göstereceğiz" dedi.
Cumhurbaşkanı ayrıca şu vurguda bulundu: "İran İslam Cumhuriyeti, Hürmüz Boğazı'ndaki deniz trafiğini normalleştirmek ve bu stratejik geçidin istikrar ve güvenliğini korumak için elinden gelen her türlü adımı atacaktır. Şartların normale dönmesiyle birlikte, Japonya'nın teknik ve mühendislik kabiliyetlerinden; İran'ın hasar gören rafinerileri, limanları ve ekonomik altyapı projelerinin yeniden inşası ve geliştirilmesinde daha fazla yararlanılmasını ümit ediyoruz."
Pezeşkiyan konuşmasının devamında, temel ihtiyaç maddeleri, tıbbi ekipman ve ilaç tedariki amacıyla İran'ın Japonya'daki mali kaynaklarının ve varlıklarının serbestçe kullanılmasının kolaylaştırılması için Japon hükümetinin yardımını talep etti.
Japonya Başbakanı Bayan Sanae Takaichi ise telefon görüşmesinde, ülkesinin diplomatik çözüm yollarına verdiği desteği vurgulayarak, Tahran ve Tokyo arasındaki ilişkilerin farklı alanlarda daha da gelişmesini ümit ettiğini dile getirdi.
Japonya Başbakanı, Amerikalılarla yaptığı görüşmelere de atıfta bulunarak, gerilimlerin azaltılması ve ihtilafların çözümü için diplomasi ve diyalog yolunun sürdürülmesi gerektiğinin altını çizdi.
Deniz yollarının güvenliğinin sağlanmasında İran İslam Cumhuriyeti'nin sergilediği iş birliğine teşekkür eden Sanae Takaichi, Japon gemilerinin Hürmüz Boğazı'ndan başarıyla geçmesinden duyduğu memnuniyeti ifade etti ve tüm gemilerin bu stratejik güzergahtan daha hızlı, güvenli ve kolay bir şekilde geçebileceği koşulların oluşmasını temenni etti.