כ־55 אלף ילדים בעזה סובלים מתת־תזונה חריפה — הרבה מעבר למספר הילדים שזוהו עד כה כסובלים מהמצב המסכן חיים — כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב־ב"לאנסט, כתב העת הרפואי הבין־לאומי היוקרתי.
המחקר, שפורסם ביום רביעי ונערך ביוזמת סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), מציג פילוח חודשי לאורך רוב תקופת הלחימה בת השנתיים, ומראה לראשונה קשר ישיר בין המגבלות שמטילה ישראל על הכנסת אספקה לרצועה לבין רמות תת־התזונה בקרב ילדים.
הפרסום מגיע על רקע אופטימיות זהירה בעקבות שיחות עקיפות בין חמאס לישראל המתנהלות במצרים, שעשויות להביא לסיום המלחמה.
התכנית בת 21 הסעיפים שנדונה בשארם א־שייח’, שאותה הכריז דונלד טראמפ בשבוע שעבר, כוללת הפסקת אש, החזרת החטופים שעדיין מוחזקים בידי חמאס, והכנסת סיוע הומניטרי לעזה "ללא הפרעה... באמצעות האו"ם וזרועותיו, והסהר האדום".
ד"ר אקיהירו סייטה, מנהל שירותי הבריאות של אונר"א ואחד ממחברי המחקר, הזהיר כי ילדים נוספים הסובלים מתת־תזונה ימותו אם לא ייפסקו הקרבות ויותר מעבר חופשי של סיוע תזונתי, רפואי, כלכלי וחברתי.
המחקר מצא כי שנתיים של מלחמה הובילו ל"השלכות תזונתיות עצומות" עבור עשרות אלפי ילדים ברחבי עזה.
החוקרים בחנו מדידות היקף זרוע של 220 אלף ילדים בגילאי חצי שנה עד חמש שנים בעזה, בין ינואר 2024 לאוגוסט 2025 — אז הוכרזה רעב בחלקים מהרצועה על ידי ועדת מומחים עצמאית בחסות האו"ם.
בינואר 2024 נמצא כי 5% מהילדים שנבדקו סבלו מתת־תזונה חריפה, שיעור שעלה לכמעט 9% כעבור חצי שנה. לאחר שישראל החמירה את מגבלות הסיוע בסוף 2024, כמעט הוכפל השיעור עד ינואר 2025.
כאשר הוכרזה הפסקת אש של שישה שבועות שאפשרה הכנסת סיוע נוסף, חלה ירידה משמעותית, אך עם הטלת מצור הדוק נוסף במרץ — שנמשך 11 שבועות — חלה עלייה חדה נוספת. אף שההגבלות הוקלו במאי 2025, שיעור תת־התזונה זינק לכמעט 16%, כאשר כרבע מהמקרים סבלו מתת־תזונה חמורה במיוחד — הצורה המסוכנת ביותר של התופעה.
החוקרים מעריכים כי מדובר ביותר מ־54,600 ילדים מתחת לגיל שש הזקוקים לסיוע תזונתי ורפואי דחוף, כולל 12,800 ילדים בתת־תזונה חמורה.
ישראל טענה שחמאס בוזז חלק מהסיוע המגיע לעזה, אך לא הציגה הוכחות משמעותיות לכך. מנגד, סוכנויות סיוע טוענות כי ההגבלות הישראליות מונעות מהסיוע להגיע לנזקקים, והמצב שנוצר כתוצאה מהמלחמה והחלטות אסטרטגיות ישראליות מקשה מאוד על פעילותן.
על פי נתוני האו"ם, בין מאי ליולי נהרגו יותר מ־1,400 פלסטינים בעת שניסו לקבל סיוע הומניטרי בעזה — 859 בסביבת אתרים של "הקרן ההומניטרית לעזה" הנתמכת על ידי ארצות הברית וישראל, ו־514 לאורך נתיבי שיירות מזון. רוב ההרוגים, לפי האו"ם, נורו על ידי צה"ל.
ד"ר מסאקו הורינו, אפידמיולוגית תזונה באונר"א והמדענית הראשית של המחקר, ציינה כי עוד לפני המלחמה ילדים בעזה סבלו מחוסר ביטחון תזונתי, אך היו רק מעט תת־משקליים. "לאחר שנתיים של מלחמה והגבלות חמורות על סיוע הומניטרי, עשרות אלפי ילדים בגיל הרך בעזה סובלים מתת־תזונה חריפה הניתנת למניעה ונמצאים בסכנת מוות גוברת," אמרה.
במאמר נלווה ל־Lancet, שלושת מומחי בריאות הילדים זולפיקאר בהוטה, ג'סיקה פאנזו ופול וייז כתבו: "היום כבר ברור שילדי עזה גוועים ברעב וזקוקים לסיוע הומניטרי מיידי ומתמשך. המחקר של הורינו ועמיתיה מספק את העדויות המשכנעות ביותר עד כה להשפעת המגבלות הללו."
הם הדגישו כי "הנתונים מלמדים בבירור שההגבלות על מזון וסיוע גרמו לתת־תזונה חמורה בקרב ילדים בעזה — מציאות שתשפיע על בריאותם והתפתחותם של דורות קדימה".
הם גם הזהירו כי מעבר לסכנת המוות המיידית, יש לחשוש מאוד מההשפעות ארוכות הטווח — כולל עלייה חדה במחלות כרוניות בעתיד.
באונר"א ציינו כי בעיר רפיח נרשמה עלייה פי ארבעה בתת־תזונה חריפה לאחר המתקפה הישראלית הגדולה שם, וירידה חדה באפריל 2025 לאחר הפסקת אש זמנית.
בעיר עזה עצמה, שיעור תת־התזונה החריפה עלה פי חמישה מאז מרץ 2025, והגיע כמעט ל־30% באמצע אוגוסט אותה שנה.
ג'יימס אלדר, דובר יוניסף, אמר בשבוע שעבר כי "יש בעזה עיר של פאניקה, של רעב, של ייאוש עצום. קשה לתאר את רמות המצוקה. עשרות אלפי ילדים. כשני שלישים מהתושבים אינם יכולים לעזוב. יש נשים הרות שאוכלות ארוחה אחת ביום. משאיות סיוע נכנסות, אך מדובר רק בשבריר מהדרוש."
אונר"א, שהוקמה ב־1949 כדי לספק שירותים חיוניים לפליטים פלסטינים שברחו או גורשו במלחמות שסבבו את הקמת ישראל, הואשמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "נחדרה על ידי חמאס", אך האשמות אלו נדחו על ידי האו"ם לאחר בדיקה.