پیرمرد افغانستانی که هر چه می‌خواست از شهید بهشتی می‌گرفت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از 57 سالی که سید ناظر از خدا عمر گرفته بود، 30 سالش را در قطعه 72 تن بهشت زهرا گذرانده بود. شهدای دیگری هم در این قطعه به خاک سپرده شدند اما چون شهید بهشتی و 72 تن از یارانش در جریان انفجار حزب جمهوری در سال 60، اینجا دفن شدند، دیگر به نام همین عزیزان شناخته می‌شود. 

سید اهل مزار شریف افغانستان بود اما مثل خیلی‌ از هم وطنانش به خاطر مشکلاتی که وجود داشت به ایران مهاجرت کرده بود و دست سرنوشت پایش را به بهترین قطعه از زمین باز کرده بود. او روزها و شب‌های زیادی را با شهدا گذرانده بود و هر وقت رهبر شهیدمان برای دیدار با دوستان و رفقای قدیمی‌اش عازم بهشت زهرا می‌شد، سید در این قطعه میزبان او می‌شد. 

سال‌ها پیش قسمت شد و دقایقی پای صحبت سید ناظر نشستم. وقتی می‌خواست از گل خاطراتش بگوید، لبخندی زد و سریع عکسی را نشان  و گفت:  «نگاه کن من گوشه عکس پشت آقا ایستاده‌ام. راستش را بخواهید اول که قرار شد خادم اینجا شوم، می‌ترسیدم و نمی‌خواستم بمانم، اما بالاخره ماندنی شدم. دوست داشتم حالا که اینجا هستم آقای خامنه‌ای که آمد، بتوانم هم از نزدیک ببینمش و هم دستش را ببوسم. می‌دانستم در سال سه مرتبه به مزار  72 تن سر می‌زند. یک‌بار به مناسبت دهه فجر، یک‌بار به مناسبت 7 تیر و یک‌بار به مناسبت هفته دولت، اما دیگر سال‌هاست ایشان فقط یک بار به بهشت زهرا می‌آیند آن هم در دهه فجر.

اولین بار صبح خیلی زود بود که دیدمشان، رفتم جلو دستشان را ببوسم یکی از محافظ ها مانع شد ولی خدا قسمتم کرد و بوسیدم. به همین نام و نشان قسم که در این سال‌ها 51 مرتبه سعادت دست‌بوسی‌شان را پیدا کرده‌ام. آقا همیشه اول صبح می‌آیند تا مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود. ایشان تنها یک مرتبه خارج از زمان‌هایی که گفتم به اینجا سر زدند. یادم می‌آید پنجشنبه‌ای بود. شب قبل یکی از محافظ‌هایشان به من زنگ زد و گفت: فلانی! صبح ساعت 5 اینجا باش مهمان داریم. من دیگر حدس می‌زدم چه خبر است. در خانه خواب بودم، ساعت 4 تلفن‌مان زنگ خورد و همان محافظ بود. گفت: آقا سید زودتر بیا، مهمان ما زودتر می‌رسد. وقتی آمدم دیدم آقا تشریف آورده‌اند. متوجه نشدم به چه دلیل ایشان در آن زمان آمدند اما هر چه بود خوشحال بودم می‌دیدمشان. ایشان واقعا آدمی نورانی‌ای است. باور کنید همه این سال‌ها وقتی آقا تشریف می‌آورند، کاملا حس می‌کنم آن لحظات مزار 72 تن به گونه‌ای دیگر به چشمم می‌آید. انگار نوری بر سر مزارها می‌رود. خوب است بدانید ایشان مقید هستند تک‌تک قبرها را زیارت کنند.»

سید ناظر حالا حدود 5 سالی می‌شود که خودش هم در جوار همین قطعه 72 تن گلزار شهدای بهشت زهرا به خاک سپرده شده و احتمالا 52 دومین دیدارش با رهبر شهید در بهشت باشد. 

سید ناظر علقه زیادی هم به شهید بهشتی داشت او می‌گفت هر چه بخواهم این آقا سید به من می‌دهد. تا به حال نشده چیزی بخواهم و آنها به من ندهند. خیلی‌ها را هم دیدم که از این شهدا حاجت روا شدند. 

 

 

انتهای پیام/