خراسان جنوبی در آستانه گرمای شدید و گردوخاک؛ هشدار زرد هواشناسی صادرشد

جواد نخعی، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند، با اشاره به صدور هشدار سطح زرد شماره 16 گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی، از روز یکشنبه 7 تیر تا چهارشنبه 10 تیر 1405 شاهد استقرار پرارتفاع جنب‌حاره‌ای و تقویت گرادیان فشار در منطقه خواهیم بود.

وی افزود: این شرایط موجب افزایش نسبی دمای هوا در روز یکشنبه و تداوم هوای گرم‌تر از نرمال تا اواسط هفته خواهد شد که می‌تواند به افزایش مصرف حامل‌های انرژی از جمله آب و برق منجر شود.

نخعی با اشاره به مخاطرات پیش‌بینی‌شده تصریح کرد: در برخی ساعات، وزش باد شدید و وقوع طوفان گردوخاک در نقاط مستعد استان محتمل است که این شرایط موجب کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: مناطق اثر این سامانه شامل شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، زیرکوه، قائنات، بیرجند، طبس، بشرویه، سرایان، خوسف، فردوس، اسدیه، حاجی‌آباد و دیگر نقاط استان است.

وی با بیان اینکه در مرز شرقی استان سطح هشدار به نارنجی نزدیک خواهد شد، اظهار داشت: افزایش مصرف انرژی، احتمال گرمازدگی، افت ولتاژ برق، خسارت به سازه‌های سبک، نهال‌ها، محصولات کشاورزی و آسیب به تأسیسات از مهم‌ترین آثار این شرایط جوی است.

نخعی در پایان با تأکید بر لزوم رعایت توصیه‌های ایمنی گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، پرهیز از حضور غیرضروری در فضای باز در ساعات گرم روز، مدیریت سیستم‌های سرمایشی و استحکام‌بخشی به سازه‌های موقت از جمله تکایا و تابلوهای تبلیغاتی ضروری است.

انتهای پیام/