زنگ خطر اجرای ناقص قوانین ایثارگران/ فرهنگ ایثار چگونه احیا شد؟
- اخبار استانها
- اخبار مازندران
- 07 تير 1405 - 10:07
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، در شرایطی که جامعه ایثارگری کشور همواره در خط مقدم صیانت از ارزشهای انقلاب اسلامی قرار داشته، استان مازندران نیز بهعنوان یکی از کانونهای مهم حضور خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران، این روزها با مجموعهای از تحولات فرهنگی، اجتماعی و اجرایی روبهروست که بخش مهمی از آن تحت تأثیر تجربههای امنیتی و میدانی سالهای اخیر، از جمله «جنگ 12 روزه» و «جنگ رمضان»، معنا و جهت تازهای پیدا کرده است.
بنیاد شهید و امور ایثارگران در این استان، در حال حرکت به سمت یک الگوی ترکیبی از «مدیریت فرهنگی، اجتماعی و حمایتی» است که تلاش میکند میان سه ضلع اصلی یعنی فرهنگ ایثار، معیشت پایدار و بازسازی سرمایه اجتماعی پیوند برقرار کند. در این نگاه جدید، ایثارگری نه یک مفهوم تاریخی محدود به گذشته، بلکه یک «زیست اجتماعی زنده» تلقی میشود که باید در متن زندگی امروز جامعه جاری باشد.
مسئولان بنیاد شهید در مازندران بر این باورند که مأموریت اصلی این نهاد در چهار محور کلیدی تعریف شده است؛ سه محور نخست بر ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت متمرکز است و محور چهارم به ارتقای معیشت، اشتغال، مسکن و خدمات بهداشت و درمان اختصاص دارد. اما آنچه در این میان برجستهتر شده، تلاش برای عبور از نگاه صرفاً اداری و حرکت به سمت یک رویکرد «زیستبومی و مردمی» است؛ رویکردی که در آن، برنامهها نه در سطح بخشنامههای مرکزی، بلکه بر اساس ظرفیتهای بومی استان و با مشارکت واقعی مردم، تشکلهای ایثارگری، گروههای جهادی و نهادهای مدنی طراحی و اجرا میشود.
مسئله امروز بنیاد شهید در مازندران تنها اجرای تکالیف قانونی نیست، بلکه ایجاد یک همافزایی واقعی میان جامعه ایثارگری و بدنه اجتماعی استان است؛ همافزاییای که بتواند فاصله میان «سیاستگذاری رسمی» و «زیست واقعی خانوادههای ایثارگر» را کاهش دهد. از همین رو، بر نقش تشکلهای ایثارگری، شبکههای داوطلب، خادمیاران شهدا و ظرفیتهای مردمی تأکید ویژهای وجود دارد؛ ظرفیتی که به باور مسئولان، اگر درست مدیریت شود میتواند به موتور محرک فرهنگ ایثار در نسل جدید تبدیل شود.
تحولات اخیر و تجربههای ناشی از رخدادهای امنیتی و اجتماعی سالهای گذشته، نگاه جامعه را نیز نسبت به مفهوم ایثار تا حدی دگرگون کرده است. در تحلیل مسئولان استانی، این تجربهها باعث بازگشت دوباره روحیه مشارکت، داوطلبی و همافزایی اجتماعی شده و نوعی «بازتعریف عملی ایثار» را در سطح جامعه رقم زده است؛ بهگونهای که امروز، مشارکت مردمی در تکریم خانوادههای شهدا و حضور در برنامههای فرهنگی، نسبت به گذشته شکل فعالتر و خودجوشتری به خود گرفته است.
همزمان با این تحولات مثبت، چالشهای ساختاری و اجرایی همچنان پابرجاست؛ موضوعاتی مانند تأمین مسکن، اشتغال پایدار، اجرای کامل قوانین ایثارگری و رفع گرههای بروکراتیک، از جمله محورهایی هستند که به گفته مسئولان، همچنان نیازمند اصلاحات جدی و هماهنگی میان دستگاههای اجرایی است. در این میان، نقش استانداری و همراهی مدیران استانی بهعنوان یک عامل تعیینکننده در پیشبرد امور ایثارگران برجسته شده و تشکیل «قرارگاه ویژه رسیدگی به امور خانوادههای شهدا» نیز در همین راستا ارزیابی میشود.
در کنار این مسائل، یک چالش مهم دیگر نیز بهصورت جدی مورد توجه قرار گرفته است: فاصله میان ظرفیت نخبگانی جامعه ایثارگری و نگاه عمومی به آن. تأکید مسئولان بر این است که بخش قابل توجهی از ایثارگران و فرزندان شهدا، از سطح بالای علمی و تخصصی برخوردارند و باید از نگاه کلیشهای «سهمیهمحور» فاصله گرفت و به سمت «توانمندسازی نخبگانی» حرکت کرد؛ تغییری که میتواند هم منزلت اجتماعی این قشر را ارتقا دهد و هم نقش آنان را در توسعه کشور پررنگتر کند.
مدیرکل بنیاد شهید مازندران در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار تسنیم ضمن بازتعریف جایگاه ایثار در ساختار اجتماعی امروز ایران تاکید کرد که تکریم جامعه ایثارگری در سال 1405، از قالبهای سنتی فراتر رفته و به سمتی حرکت میکند که "عزتنفس" و "نخبگی" محور اصلی خدمات باشد.
مشروح این گفتوگو از نظر خوانندگان تسنیم میگذرد:
تسنیم: بنیاد شهید چه مسئولیتی رو در استان مازندران به ویژه در بعد از دو جنگی که اتفاق افتاد از جنگ 12 روزه و جنگ رمضان دنبال میکند؟
کهنسال: بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس مأموریتهای تعریفشده در ساختار سازمانی خود، چهار محور کلیدی را دنبال میکند؛ بهگونهای که سه مأموریت نخست بر ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت متمرکز است و محور چهارم به ارتقای معیشت، اشتغال، مسکن و بهویژه بهداشت و درمان میپردازد. هدف ما این است که تمامی این اقدامات، حتی در حوزههای مادی، با سبغه فرهنگی و رویکردی ارزشی به پیش بروند.
در این راستا، مفاهیمی نظیر معنویت، عدالت، آرمانگرایی، میهنپرستی و نوعدوستی که زیرمجموعه «نگرش ارزشی» هستند، باید در برنامههای عملیاتی متبلور گردند تا شکاف میان مبانی ارزشی و اقدامات اجرایی به حداقل برسد. لذا، صرفاً تکیه بر برنامههای ابلاغی و ساختاری کشور به عنوان تنها ملاک عمل کافی نیست؛ بلکه باید بر اساس مزایا و ظرفیتهای زیستبوم استان مازندران عمل کرد تا فضایی نوآورانه برای فعالیت نخبگان، هنرمندان و فعالان دغدغهمند در این حوزه فراهم آید.
برنامههای عملیاتی ما تنها به دستورات ابلاغی محدود نمیشود، بلکه بر شناسایی و بهرهگیری از ظرفیتهای بومی استان تأکید دارد. این اقدامات نباید صرفاً در قالب یک سازمان رسمی تعریف شوند، بلکه باید تمامی دستگاههای اجرایی در کنار نهادهای مدنی، سازمانهای مردمیاری (سمنها) و داوطلبان، در ارائه خدمات مادی و معنوی به جامعه ایثارگران اثرگذار باشند. در واقع، این رویکرد مردمی است که میتواند بیشترین اثرگذاری و ماندگاری را داشته باشد و جذابیتهای لازم را برای تعامل با فرهنگ ایثار و شهادت ایجاد نماید.»
محورهای عملیاتی این نهاد در سه حوزه «تکریم فرهنگی»، «توانمندسازی اقتصادی» و «حمایتهای رفاهی» تشریح شده و ایثارگران مازندرانی جامعهای سخاوتمند هستند.
تسنیم: جناب آقای کهنسال، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، چه نوع تعاملات و مشارکتهایی را در اولویت برنامههای خود قرار داده است؟
کهنسال: اعتقاد راسخ داریم که برای اثرگذاری واقعی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، امور باید به صورت «مردممحور» و توسط تشکلهای ایثارگری مدیریت شود. ایثارگران و خانوادههای معزز آنان که جان و جوانی خود را در راه این آرمانها فدا کردهاند، باورمندترین افراد به این مسیر هستند و سپردن کار به دست آنان، اصالت و تأثیرگذاری فعالیتها را تضمین میکند.
در همین راستا، اقدامات و تعاملات ذیل در استان مازندران سازماندهی شده است:بهرهگیری از ظرفیت تشکلهای تخصصی: هماکنون 712 تشکل ایثارگری در سطح استان فعال هستند که بازوان اصلی ما در اجرای برنامههای فرهنگی محسوب میشوند. تغییر رویکرد گروههای جهادی: ظرفیت گروههای جهادی را از حوزههای صرفاً عمرانی به سمت «جهاد فرهنگی» سوق دادهایم تا از توان تخصصی و انگیزشی آنان در ترویج ارزشها بهرهمند شویم. شبکهسازی مردمی و داوطلبانه: حضور فعال «خادمیاران شهدا»، «خادمیاران رضوی»، کانونهای مساجد و گروههای مردمی در کنار مشارکت پرشور جوانان و نوجوانان، بستری گسترده برای انتقال فرهنگ ایثار به نسل جدید فراهم کرده است. عبور از قالبهای کلیشهای: ما اجرای دقیق و بدون تأخیر برنامههای ابلاغی و سازمانی را وظیفه قطعی خود میدانیم، اما بر این باوریم که یادوارههای کلیشهای و تکراری ممکن است موجب دلزدگی شود. لذا با سپردن مدیریت یادوارهها و مراسمات به جوانان و خودِ ایثارگران، تلاش کردهایم این برنامهها از حالت تشریفاتی خارج شده و به جریانی ملموس، پویا و گرهگشا از مشکلات جامعه تبدیل شوند.
هدف ما این است که پیوند میان عامه مردم و فرهنگ شهادت، از طریق «عینیتبخشی به خدمات» و «مشارکت مستقیم اجتماعی» تقویت شود؛ چرا که هر جا مردم وارد میدان شدهاند، پایداری و جذابیت آن فعالیت فرهنگی دوچندان گشته است.
تسنیم: در راستای ایجاد همافزایی میان جوانان و تشکلهای ایثارگری در استان مازندران، چه اقدامات عملی انجام شده است و این رویکرد چه تأثیری بر نگرش جامعه نسبت به ایثارگری داشته است؟
کهنسال: باید اذعان داشت که حوادث اخیر، بهویژه «جنگ رمضان»، نقطه عطفی در بازگشت فرهنگ ایثار به کالبد جامعه بود. این تجربه به ما آموخت که فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، تنها رکنی است که میتواند در برابر ناملایمات و دسیسههای دشمنان، پایداری و مقاومت ایجاد کند. ما شاهد بازگشت «نگاه ایثارگرانه» در لایههای مختلف جامعه هستیم؛ به گونهای که روحیه داوطلبی برای ارائه خدمات فرهنگی و رفع مشکلات مناطق محروم، بر اساس اندیشههای شهدای وطن، بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
برای تبیین این تغییر رویکرد، به یک تجربه شخصی اشاره میکنم؛ پیش از جنگ رمضان، حجم درخواستهای کمک و تماسهای مردمی برای حمایت از ایثارگران به شدت بالا بود، اما در دوران این نبرد، شاهد تغییری بنیادین بودیم؛ تماسهای متقاضیان کاهش یافت و در مقابل، میزان مشارکتهای خودجوش مردمی برای تکریم ایثارگران فزونی پیدا کرد. این نشان میدهد که جامعه امروز، بیش از هر زمان دیگری، به دنبال «مطالبهگری در خدمت» و «همسویی با ایثارگران» است و ثابت شد که در برابر قدرتهای پوشالی جهان، تنها این نگاه ایثارگرانه است که منجر به شکست دشمن و پیروزی ما میشود.
ما در بنیاد شهید با همراهی دستگاههای اجرایی، مدل جدیدی از «حمایتهای تکریمی» را در مراسمات 62 شهید جنگ رمضان پیاده کردیم. در این مدل، رویکرد ما بر محورهای زیر استوار بود:
1. اولویتبخشی به رویکرد محلهمحور: در تمامی مراحل (از شناسایی پیکر مقدس شهدا، مراسم استقبال، تشییع تا شبهای وداع و مراسمات سوم و هفتم)، حضور اولیه بر عهده مردم محله، گروههای مقاومت، معتمدین محلی، جوانان و انجمنهای اسلامی بود. ما اجازه دادیم ابتدا جامعه و محله با خانوادهها پیوند برقرار کنند تا تکریم و تجلیل از این خانوادهها در گرمترین حالت ممکن و با حضور مردمی صورت گیرد.
2. ورود ساختاری و قانونی: نقش بنیاد شهید در این مسیر، تکمیلکننده بود. ما پس از حضور مردم، به عنوان مرجع سازمان) باعث شد سوگ خانوادهها در کنار همراهی عمیق جامعه تسکین یابد.
3. مداخلات تخصصی و روانشناختی: با توجه به فقدان فرزند یا همسر که منجر به خلأ سرپرستی مؤثر در خانوادهها میشود، ما از طریق مراکز مشاوره و با کمک داوطلبان متخصص از سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، مداخلات روانشناختی و مددکاری را به صورت مستمر و پیشدستانه آغاز کردیم تا اثرات روانی این غم بزرگ را به حداقل برسانیم.
4. ارتقای منزلت اجتماعی از طریق حکمرانی: جامعه ایثارگری ما، جامعهای بسیار سخاوتمند است که گاهی حتی برای حقوق مشروع خود مطالبهگری نمیکنند. در حالی که خدمات فعلی در بسیاری از بخشها با استانداردهای تامین اجتماعی یا درمان همتراز است، اما نگاه ما این است که کسی که جان خود را فدای حریم کشور کرده، باید در سطح بالاتری از خدمات قرار گیرد. ما از دولت و دستگاههای حاکمیتی میخواهیم که با نگاهی جامع به «حکمرانی در تکریم»، خدماتی را تعریف کنند که فراتر از خدمات متوسط جامعه باشد و شایسته مقام شامخ ایثارگران باشد.
تسنیم: در تحلیل وضعیت جامعه ایثارگری، توازن میان نیازهای رفاهی و انتظارات معنوی این جامعه را چگونه ارزیابی میکنید؟
کهنسال: اگر بخواهیم نگاهی واقعبینانه به سطح رفاه نسبی جامعه ایثارگری داشته باشیم، میتوان گفت این جامعه در سطح متوسط قرار دارد. نکته حائز اهمیت این است که اولویت اصلی ایثارگران ما، مالاندوزی یا سرمایهگذاری نیست؛ بلکه آنچه برای آنان اهمیت حیاتی دارد، نشر اندیشه شهدا و تبیین سیره آنان در جامعه است تا منزلت اجتماعی حاصل از این ایثار بزرگ، تحکیم یابد و مورد احترام همگانی قرار گیرد.
باید صادقانه اذعان کرد که برخی از خدماتی که بنیاد شهید ارائه میدهد، در واقع در زمره «حقوق شهروندی» است، اما با این حال، خانوادههای ایثارگر به دلیل سخاوتمندی و نگاه ارزشی، همواره از همین خدمات اندک نیز به نیکی و سپاسگزاری یاد میکنند. برای این جامعه، «حفظ شأن و احترام» اولویت نخست است و ما موظفیم خدماتی ارائه دهیم که متناسب با مقام شامخ آنان باشد.
تسنیم: در مواجهه با مشکلات ایثارگران، چه رویکردی را جایگزین روشهای سنتی کردهاید و نقش دستگاههای اجرایی استان مازندران در این مسیر چیست؟
کهنسال: رویکرد ما در سال جاری، عبور از «مدیریت پروندهها» و حرکت به سمت «حل مسئله» است. ما نمیخواهیم مسائل را تنها مدیریت یا تلمبار کنیم، بلکه به دنبال آن هستیم که هر مشکل را به صورت پروژهای و ریشهای حل کنیم تا برای همیشه از میان برود.
برای مثال، در موضوع اشتغال، پذیرفته نیست که فرزند شهید در سنین 50 سالگی همچنان متقاضی شغل باشد؛ هدف ما این است که این دغدغهها را به طور کامل مرتفع سازیم.
در این مسیر، باید از همت و حمایت بیدریغ جناب آقای استاندار و بسیج تمامی مدیران دستگاههای اجرایی استان مازندران سپاسگزاری کنم. این حمایتها باعث شد تا «منزلت و شأنیتی» که شایسته جامعه ایثارگری است، در سطح استان نهادینه شود. یکی از اقدامات عملی در این راستا، تشکیل یک «قرارگاه ویژه» در استانداری است که مأموریت دارد به طور خاص به امور خانوادههای شهدای جنگ 12 روزه و جنگ رمضان رسیدگی کرده و قوانین مغفولمانده را پیگیری نماید.
تسنیم: در مسیر اجرای قوانین مربوط به ایثارگران، با چه چالشهای ساختاری مواجه هستید؟
کهنسال: باید به یک نکته کلیدی اشاره کنم؛ بنیاد شهید در ساختار اداری، «متولی شناسایی و معرفی» است و تصدی مستقیم «اجرای عملیاتی» بسیاری از قوانین را بر عهده ندارد. برای مثال، در موضوعات مربوط به تأمین مسکن یا سنوات بازنشستگی، متولی اصلی اجرای قانون، وزارت راه و شهرسازی یا سازمان خدمات اداری هستند.
ما قوانین جامع و دقیقی در حوزه ایثارگری داریم، اما در مرحله اجرا با دو چالش اساسی مواجه هستیم: نخست، «عدم شفافیت در برخی ساختارهای قانونی» و دوم، «عدم تخصیص یا پیوست اعتبار مالی» برای اجرای آن قوانین. لذا تلاش ما این است که با تکیه بر حمایتهای سیاسی در سطح استانداری، این گسست میان «قانون» و «اجرا» را به حداقل برسانیم.
تسنیم: شما به نبود برخی قوانین یا ناکارآمدی ها در پیشبرد امور ایثارگران اشاره کردید. جامعه ایثارگری با چه چالشهای پنهانی دستوپنجه نرم میکند که شاید از دید افکار عمومی دور مانده باشد؟
کهنسال: یکی از کلیدیترین و دیرینه ترین دغدغههای جامعه ایثارگری، موضوع «واگذاری زمین و تأمین مسکن» است. اگر به تاریخ نگاه کنیم، در دورانهای مختلف، بهویژه در دورانی که استبداد و بیکفایتی حاکم بود، بخشهای وسیعی از خاک این میهن جدا شد؛ اما در نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رهبری معظم مقام رهبری و پایبندی ایثارگران، حتی یک وجب از خاک وطن به دشمن داده نشد. از نظر اخلاقی و انسانی، پذیرفتنی نیست کسانی که برای حفظ هر وجب از خاک ایران جانفشانی کردند، امروز برای داشتن یک وجب سرپناه با چالشهای قانونی و اداری دستبهگریبان باشند.
قوانینی برای تأمین مسکن ایثارگران وجود دارد، اما در مقام اجرا با مقاومتهای اداری یا عدم همکاری برخی دستگاهها مواجه بودهایم. هرچند اخیراً با دستور صریح جناب استاندار و برگزاری جلسات متعدد با معاونان وزیر، گامهای مثبتی برداشته شده است. همچنین، همگرایی و وفاقی که توسط نماینده ولیفقیه در استان و استاندار محترم اتخاذ شده، فضای امیدوارکنندهای ایجاد کرده است تا افرادی که واقعاً نیازمند سرپناه هستند و به دلیل عزتنفس خود مطالبهگر نیستند، حق قانونی خود را دریافت کنند.
موضوع دیگر، نگاه نادرست جامعه به «سهمیههای ایثارگری» است. متأسفانه در فضای عمومی، سهمیه به عنوان یک «امتیاز» یا «تسهیلات ویژه» دیده میشود، در حالی که این موضوع برای بسیاری از ایثارگران به یک دغدغه تبدیل شده است. برای تبیین واقعیت، به شهدای «جنگ رمضان» اشاره میکنم؛ حدود 70 درصد از شهدای این نبرد، دارای تحصیلات عالی و تخصصهای پیچیده بودند. حتی در میان آنان، نخبگانی بود که به پنج زبان دنیا تسلط داشتند و از نظر مدیریتی و علمی در سطح اول بودند.
این نخبگان، پیش از آنکه بخواهند از سهمیه یا امتیاز استفاده کنند، با ایثارگری و انتخاب آگاهانه، مسیر شهادت را برگزیدند. واقعیت این است که بسیاری از فرزندان شهدا، به دلیل همین نگاه نخبگانی و برای حفظ شأن خانواده، حتی تمایلی به استفاده از سهمیهها ندارند.ما در بنیاد شهید به دنبال «تغییر ریل» در رویکردهای حمایتی هستیم؛ به گونهای که به جای نگاه سهمیهمحور، بر «نخبگی» و «توانمندسازی» متمرکز شویم تا نیازی به تکیه بر امتیازات اداری نباشد و جایگاه واقعی این جامعه به عنوان تالار نخبگان ایثار، در آموزش و اشتغال کشور بازشناسی شود.
باید بگویم که نخبگی و ایثار در جامعه ما عجین شده است. برای مثال، ما در همین جنگهای اخیر (12 روزه و رمضان)، شهدایی داشتیم که پیش از شهادت، هیچ سهمیه و امتیازی نداشتند اما در اوج قلههای علمی بودند. ما 6 شهید نخبه در استان داریم. که به زبان زنده دنیا مسلط بودند و جایگاههای مدیریتی عالی داشتند. اینها ثابت میکند که ایثارگری، پیش از هر امتیازی، یک انتخاب آگاهانه و نخبگانی است.
هدف ما این است که با تقویت «آموزش عمومی»، ساختاری ایجاد کنیم که نخبگی این عزیزان تثبیت شود و دیگر نیازی به تکیه بر سهمیه نباشد؛ هرچند حمایت از ایثارگران در تمام دنیا یک رویه رایج است.
تسنیم: بنیاد شهید برای ارتقای سطح روایتگری و آگاهسازی جامعه از سیره شهدا، چه اقداماتی در دستور کار دارد؟
کهنسال: ما به دنبال «روایتگری قدرتمند» هستیم. در دوران دفاع مقدس، بسیاری از تاریخ شفاهی به دلیل فوت مادران شهدا از دست رفت، اما برای شهدای اخیر، ثبت تاریخ شفاهی را به مرحله نهایی رساندهایم. ما نمیخواهیم صرفاً به یادوارههای سنتی اکتفا کنیم؛ بلکه با همکاری صداوسیما، ارشاد و سپاه، در حال تولید فیلمهای کوتاه، موشنگرافی و مستندهای دو دقیقهای برای فضای مجازی هستیم.
هر شهید یک «نورانیت خاص» دارد. برای مثال، شهید «محمدطاهر صالحی» پیش از شهادت، شبها مخفیانه به خانه معلولان میرفت، خانهشان را جارو میکرد و برایشان غذا میپخت؛ در حالی که حتی خانوادهاش از این حجم از ایثار بیخبر بودند. این روایتهای انسانی است که میتواند جامعه را متحول کند.
تسنیم: در این مسیر، نقش جوانان و دانشآموزان را چگونه ارزیابی میکنید؟
کهنسال: در بنیاد شهید استان مازندران، برای پیشبرد اهداف فرهنگی، از طیف گستردهای از تشکلهای ایثارگری و گروههای داوطلب، از جمله «خادمیاران شهدا» و سایر سازمانهای مردمی بهره میگیریم. این ظرفیتها در برگزاری کنگرهها، جشنوارهها، یادوارهها و همچنین در اجرای برنامههای حمایتی نظیر «طرح سپاس» و بازدید از خانوادههای معظم شهدا، نقش کلیدی ایفا میکنند. نکته حائز اهمیت این است که بخش اعظمی از این فعالیتها توسط فرزندان شهدا و جوانان دغدغهمند پیش برده میشود؛ چرا که باور داریم هرچه محورهای فرهنگی را به سمت مشارکت فعال جوانان و رویکردهای مردمی سوق دهیم، میزان اثرگذاری و پذیرش این ارزشها در جامعه بهطور نمایی افزایش مییابد.
در استان مازندران، به دلیل وجود ظرفیتهای فطری و معنوی در نسل جوان، شاهد استقبال گستردهای از این برنامهها هستیم. از دیدگاه ما، این حضور فعال و معنویتمحور جوانان، خود به عنوان یک راهکار پیشگیرانه در برابر «آسیبهای اجتماعی» عمل میکند. در واقع، برای آنکه فعالیتهای فرهنگی ما اثرگذار باشد، باید ابتدا زمینههای اجتماعی را به گونهای فراهم کنیم که رغبت نسل جدید به سوی ارزشهای ایثار و شهادت افزایش یابد.
در همین راستا، ما بر رویکرد «محلهمحوری» تأکید ویژهای داریم. با تکیه بر ظرفیتهای موجود در پایگاههای بسیج، مساجد و گروههای مردمی، شبکهای از ارتباطات را ایجاد کردهایم که در آن، پیوند میان بنیاد شهید و جامعه ایثارگری از طریق «معتمدین محلی» و جوانان فعال در هر منطقه شکل میگیرد. این مدلِ ارتباطی باعث شده است تا مشکلات ایثارگران سریعتر شناسایی شده و خدمات بنیاد در فضایی صمیمی و مردمی به دست خانوادههای شهدا و جانبازان برسد.
هرچه امور فرهنگی را به دل مردم و جوانان ببریم، اثرش بینهایت است. وقتی یک نوجوان یا دانشآموز در قالب «طرح سپاس» با خانواده شهدا دیدار میکند و روایتها را بازگو میکند، به دلیل پاکی فطری، تأثیرگذاریاش بر همسالان بسیار بیشتر است. ما اعتقاد داریم حضور جوانان در این عرصهها، خود یکی از بزرگترین راهکارهای مقابله با آسیبهای اجتماعی در استان است.
تسنیم: در بخش اجرایی، برنامههای شما برای سال 1405 چیست؟ بهویژه در حوزههای درمان، مسکن و اشتغال چه اقداماتی پیشبینی شده است؟
کهنسال: در راستای تحقق منویات رهبری و عمل به فرمایشات ایشان در خصوص فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، لازم به ذکر است که این فرهنگ صرفاً به فعالیت در حوزه معارف اسلامی محدود نمیشود، بلکه معنای حقیقی آن انجام دقیق و کامل مسئولیتها و ارائه خدمت بیمنت به مردم در هر جایگاه و نقشی است.
بخشی از جامعه هدف، پیش از این تمایل به فعالیت در بخش خصوصی داشتند و امروز بحمدالله با رویکرد کارآفرینی و خوداشتغالی، در مسیر کاهش بار مسئولیت از دوش جامعه و یاری رساندن به همنوعان گام برمیدارند و هماکنون بخش قابل توجهی از فعالیتهای این عزیزان در عرصه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت متمرکز است.
خانوادههای معظم شهدا همواره این اصل را سرلوحه کار خود قرار دادهاند. یکی از اولویتهای اصلی ما در سال 1405 برای خانوادههای معظم شهدا و جانبازان محترم، تشکیل قرارگاهی است که با مشارکت خود جامعه ایثارگری، به حل مسائل و مشکلات آن بپردازد.در این راستا اقداماتی نظیر واگذاری زمین در دستور کار قرار دارد و امید است که با حمایت مسئولین شاهد پیشرفت مطلوب باشیم.
بخش دیگری که با جدیت دنبال میشود، اجرای قوانین مغفولمانده در حوزه ایثارگری است. از مدیران محترم دستگاههای اجرایی که خود پیشقراول این فرهنگ هستند، درخواست میشود نسبت به اجرای کامل قوانین مصوب و چارچوبهای قانونی موجود اقدام نمایند. هیچ مطالبهای خارج از چهارچوب قانون نداریم و انتظار میرود تمام قوانین مرتبط با جامعه ایثارگری بدون تعلل به مرحله اجرا درآیند.
از جمله موضوعات محوری در سال 1405 با حمایت استاندار و نماینده ولی فقیه، فراهم آوردن زمینه اشتغال فرزندان شهدا بر اساس تخصص و توانمندی آنان است تا ضمن ارتقای شغلی، بتوانند در خدمت رسانی به مردم مؤثر باشند. لازم به تأکید است که منظور از ارتقا، صرفاً همترازی با سایر افراد جامعه است. توصیه میشود فرزندان عزیز ایثارگر چنان در سازمانها عملکرد درخشانی داشته باشند که عدم استفاده از توانمندیهای ایشان توسط مدیران، موجبات اعتراض سایر همکاران و کارکنان را فراهم آورد.
خوشبختانه در فرآیند انتخاب مدیران توسط استاندار محترم، توجه ویژهای به این موضوع صورت گرفته که موجبات امنیت خاطر و اعتماد بیشتر جامعه نسبت به این گروه از ایثارگران عزیز را فراهم نموده است. امید میرود در این بخش شاهد انجام اقدامات ارزشمند و مؤثری باشیم.
در حوزه درمان، اولویت ما «پایش سلامت در منزل» است. برای افراد زمینگیر، خدمات درمانی، حق پرستاری و تجهیزات (تخت و ویلچر) را بهطور صددرصدی تأمین میکنیم. همچنین با حمایت استاندار، قراردادهای درمانی گستردهای را در غرب استان منعقد کردیم تا دسترسی ایثارگران به خدمات باکیفیت تسهیل شود.
در حوزه اشتغال، رویکرد ما از «استخدام دولتی» به سمت «کارآفرینی» تغییر کرده است. ما تسهیلات خوداشتغالی (مانند وامهای 250 میلیون تومانی) را بر اساس توانمندی و مزیتهای بومی هر منطقه ارائه میدهیم تا ایثارگران باری از دوش جامعه بردارند.
انتهای پیام/