سرایان در وضعیت هوای خطرناک؛ گرمای 40 درجه در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، براساس آخرین داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور، هم‌اکنون کیفیت هوای شهرستان سرایان با شاخص 500 در وضعیت خطرناک قرار دارد. همچنین کیفیت هوا در حاجی‌آباد مرکز شهرستان زیرکوه و بیرجند مرکز استان با شاخص 51 و در نهبندان با شاخص 57 در وضعیت قابل قبول گزارش شده است. بر این اساس، ایستگاه‌های فردوس و طبس نیز از مدار پایش خارج هستند.

در همین حال، کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند از تداوم موج گرمایی در استان خبر داد و اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته دمای 40 درجه و بالاتر در 17 ایستگاه هواشناسی استان ثبت شده و این شرایط تا اواسط هفته ادامه خواهد داشت.

فاطمه زارعی با اشاره به تداوم هوای گرم در استان گفت: روزهای یکشنبه تا صبح دوشنبه با افزایش نسبی دما، شدت گرما در خراسان جنوبی بیشتر خواهد شد و شهروندان روزهای گرم‌تری را تجربه می‌کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین نقشه‌ها و خروجی مدل‌های هواشناسی، طی 24 ساعت آینده به دلیل تضعیف گرادیان فشار، از سرعت وزش باد کاسته می‌شود، اما در برخی ساعات وزش تندباد موقت و افزایش ابر دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: از عصر فردا به‌تدریج وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، به‌ویژه در نوار شرقی استان آغاز می‌شود که می‌تواند موجب کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا شود و در مناطق مرزی نیز طوفان گرد و خاک محتمل است.

زارعی با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی گفت: با توجه به افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال گرمازدگی و افت ولتاژ برق وجود دارد و صرفه‌جویی در مصرف آب و برق ضروری است.

وی توصیه کرد: از استفاده هم‌زمان از وسایل پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف خودداری شود، حضور در فضای باز در ساعات گرم روز کاهش یابد و در واحدهای پرورشی و تولیدی نیز تمهیدات لازم برای کنترل دما و تأمین برق جایگزین در نظر گرفته شود.

به گفته وی، در شبانه‌روز گذشته بندان با 47 درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و سربیشه با 17 درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین نقاط استان بوده‌اند. همچنین دمای هوای بیرجند بین 26 تا 41 درجه سانتی‌گراد در نوسان ثبت شده است.

انتهای پیام/