جورج فلوید جدید در آمریکا؛ مرگ زندانی سیاهپوست در زندان کانِتیکت
- اخبار بین الملل
- اخبار آمریکا
- 06 تير 1405 - 11:48
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، ویدئویی که دیروز جمعه با حکم یک قاضی در ایالت کانِتیکت منتشر شد، نشان میدهد مأموران زندان ایالتی در جریان مهار یک زندانی 31ساله سیاهپوست بهنام جِیالِن جونز، از خشونت فیزیکی گسترده استفاده کردهاند؛ اقدامی که در نهایت به مرگ او منجر شده است.
در این ویدئو، جونز که در وضعیت بحران شدید روانی و مبتلا به اسکیزوفرنی بوده است، هنگام انتقال به بخش درمانی زندان در سال 2018 با ضربات مشت و زانو، استفاده از اسپری فلفل و قرار دادن کیسه روی سر مواجه میشود.
وی در تصاویر منتشرشده فریاد میزند و درخواست کمک میکند، اما مأموران روند مهار او را ادامه میدهند تا اینکه دچار مشکل تنفسی میشود و جان خود را از دست میدهد.
پزشکی قانونی علت مرگ را «مرگ ناگهانی در جریان مهار فیزیکی همراه با فشار بر قفسه سینه و مواجهه با اسپری فلفل» اعلام کرده و آن را مرگ خشونتآمیز دستهبندی کرده است.
این پرونده واکنشهای گستردهای را در آمریکا بههمراه داشته است و بسیاری از فعالان حقوق مدنی آن را در امتداد موارد مشابه خشونت علیه سیاهپوستان در سیستم پلیسی و زندانهای آمریکا میدانند. منتقدان این حادثه را یادآور مرگ جورج فلوید توصیف میکنند؛ جایی که او در سال 2020 در جریان بازداشت، بر اثر فشار زانوی یک افسر پلیس روی گردن جان باخت و به نماد اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس در آمریکا تبدیل شد.
در این پرونده نیز وکیل خانواده جونز تأکید کرده است که بیشتر مأموران درگیر سفیدپوست بودهاند و پرسشهایی درباره نقش نژاد و نحوه برخورد با فردی در وضعیت بحران روانی مطرح شده است.
این ماجرا بار دیگر بحث درباره اصلاحات ساختاری در سیستم زندانها و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با افراد سیاهپوست و بیماران روانی را در آمریکا زنده کرده است.
انتهای پیام/+