پیشگامی خراسان جنوبی در دادرسی هوشمند/70 درصد خدمات غیرحضوری شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدجعفر عبداللهی، رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی، امروز در مراسم رونمایی از طرح‌های نوین قوه قضائیه، از تغییر بنیادین در متدهای دادرسی استان خبر داد و اعلام کرد: با جایگزینی دادرسی الکترونیک به‌جای رویه‌های سنتی، خراسان جنوبی اکنون در توسعه خدمات هوشمند قضایی در سطح کشور پیشگام است.

به گفته وی، گسترش زیرساخت‌های فنی و استقرار سامانه‌های نوین منجر به حذف تدریجی فرآیندهای کاغذی، کاهش مراجعات حضوری و در نهایت افزایش سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها شده است.

از دادگاه‌های برخط تا خدمات جهانی

عبداللهی با اشاره به سابقه راه‌اندازی دادگاه‌های برخط که در دوران شیوع کرونا آغاز شد، تصریح کرد که موفقیت این طرح در خراسان جنوبی باعث شد تا مدل آن در سراسر کشور و حتی برای ارائه خدمات قضایی به ایرانیان مقیم خارج از کشور و زائران اربعین و حج تمتع به کار گرفته شود.

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط رئیس‌کل دادگستری، تاکنون 286 هزار و 790 جلسه دادگاه برخط در استان برگزار شده که میانگین روزانه آن 170 جلسه است. همچنین در ماه مبارک رمضان، 4 هزار و 350 جلسه دادرسی الکترونیک به ثبت رسیده است.

شفافیت قضایی و مزایده‌های الکترونیک

به گفته وی یکی دیگر از دستاوردهای این تحول، برگزاری «دادگاه‌های علنی برخط» است که امکان مشارکت اساتید، دانشجویان حقوق و کارآموزان قضایی را در فرآیند دادرسی فراهم کرده و سطح شفافیت را ارتقا بخشیده است.

عبدللهی اصافه کرد:در بخش اقتصادی نیز، برگزاری مزایده‌های الکترونیک بر بستر سامانه «ستاد» منجر به جلوگیری از تخلفات و افزایش رقابت شده است؛ به‌طوری که برخی اموال تا سه برابر قیمت کارشناسی به فروش رسیده‌اند.

رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر تمامی دریافت‌های مالی در دادگستری استان به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و 70 درصد از کلیه خدمات قضایی به شکل کاملاً غیرحضوری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/