امام شهید؛ ممتاز در قانونگرایی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید صلح میرزایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، به ادامه مباحث عقلانیت انقلابی در اندیشه و سلوک قائد شهید پرداخت.

وی یکی از مهم ترین عناصر اصول عقلانیت انقلابی را عنصر قانون‌گرایی دانست و با مهم خواندن این مفهوم در اندیشه امام شهید، گفت: اوایل رهبری ایشان که حالا شرایط جنگ هنوز بود و بالاخره بچه‌های بسیجی که عادت به آن رویکردهای درون جبهه‌ها داشتند و معروف بود که مثلا به شوخی می‌گفتند بسیجی بی‌ترمز است؛ ایشان در یک سخنرانی‌ فرمودند که کسی که بسیجی‌تر است بیشتر به قانون عمل می‌کند؛ چون بیشتر از همه دلسوز این کشور و نظام است.

وی افزود: بسیجی یعنی همه جانش را در کف دست گرفته که یک گره‌ای را از مشکلات کشور و انقلاب باز بکند. او که می‌داند عمل به قانون چقدر در تقویت نظام مؤثر است، حتما قانون را اصل می‌داند. امام شهید می‌فرمودند گاهی اوقات قانونی را من درست نمی‌دانم، اشکالی به آن قانون وارد می‌دانم؛ اما عمل به قانون بد، بهتر از بی‌قانونی است.

صلح‌میرزایی با اشاره به اینکه رهبر شهید مثال‌های زیادی را در بیاناتش داشته و هر وقت رفتار غیرقانونی را می‌دیدند، تذکر می‌دادند، به رفتار سعودی‌ها در اعدام و شهادت آیت‌الله نمر اشاره کرد که جریان مؤمن خونشان به جوش آمد و عده‌ای وارد سفارت عربستان شدند که در اینجا فرمودند این کار بدی بود. یا در برابر رفتارهای بد انگلستان، مقابل سفارت انگلستان تظاهرات شد و جمعی از دانشجویان و کسانی که آنجا تظاهرات کرده بودند وارد سفارت شدند که اینجا هم فرمودند ورود به‌ آن سفارتخانه‌ی خبیث کار بدی است.

وی در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها سخنرانی‌های افرادی را به اسم انقلابی‌گری به هم می‌زدند و ایشان فرمودند که این کارها کار غلطی بود، من از این کارها بدم می‌آید. جلوی مجلس تحصن‌هایی می‌گرفتند، زمانی کیف‌های انگلیسی را نشان می‌دادند، رهبر شهید بعدا گفتند که این کار غلطی بود. از این موارد چقدر داریم! حالا نه فقط در رفتارهای اجتماعی و سیاسی؛ مثلا کسانی که دنبال تخریب محیط زیست می‌رفتند، می‌فرمودند این یک رفتار غیرقانونی است. حتی در این شب‌هایی که برای کوهپیمایی می‌رفتند، به محافظان فرموده بودند که اگر مشکل امنیتی نداشت به چراغ قرمز که می‌رسیدیم، بایستید. تا این حد ایشان مقید بودند که قانون باید عمل شود و از قانون نباید کوتاه آمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یاد‌آوری وقایع سال 88، گفت: 29 خرداد سال 88 که برخی تقاضای ابطال انتخابات را داشتند، ایشان گفتند که من جلوی بدعت‌های غیرقانونی را می‌گیرم و کوتاه نمی‌آیم. ایشان در عرصه‌های مختلف قانون را ملاک قرار داده بودند. من و شما هم اگر می‌خواهیم عقلانیت انقلابی داشته باشیم باید همین کار را انجام دهیم. اگر ما معتقد به این هستیم که از اوجب واجبات حفظ نظام است؛ خب یکی از ارکان حفظ نظام یقینا این چیزها هم هست؛ یعنی رعایت قانون.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این نکته که البته حفظ نظام به معنای حفظ آرمان‌ها هم هست، خاطرنشان کرد: امام شهید فرمودند هم حفظ ساختارها حفظ نظام است و هم حفظ آرمان‌ها. اگر ما ساختار را حفظ کنیم، ولی آرمان‌ها را فراموش کنیم؛ نام الله جل جلاله بر همه پرچم‌ها باشد ولی فرضا ما کار خودمان را بکنیم و به الله کاری نداشته باشیم، درست نیست؛ حفظ نظام همه اینها با هم است، هم آرمان‌ها و رویکردهای انقلابی باید حفظ شود و هم ساختارها باید حفظ شود و هم آن قانونی که کشور را دارد اداره می‌کند. پس قانون‌گرایی یکی دیگر از عناصر عقلانیت انقلابی است.

خبرنگار: بابک شکورزاده

انتهای پیام/