پایان طلسم اسکراپ در ایران؛بازیافت کشتی به تأیید سازمان برنامه رسید

حسن‌رضا صفری رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در حوزه خارج‌سازی مغروقه‌ها، ایران تمامی ادوات، تجهیزات و فناوری‌های لازم برای این حوزه و همچنین بازیافت کشتی‌ها را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: یاردهای کشتی‌سازی در جریان جنگ اخیر آسیب‌های قابل توجهی دیده‌اند و ممکن است این تصور شکل بگیرد که توانمندی این یاردها برای دریافت سفارش‌های نوسازی و تعمیرات کمرنگ شده است، اما قرارداد خارج‌سازی شناور در خلیج‌فارس نشان می‌دهد که کشتی‌سازی‌های ایران همچنان فعال و زنده هستند.

صفری افزود: با انجام عملیات خارج‌سازی مغروقه‌ها در خلیج‌فارس، امکان توسعه صنعت بازیافت و اوراق کشتی در یاردهای کشتی‌سازی فراهم می‌شود؛ صنعتی که در مقایسه با سایر حوزه‌های دریایی، به فناوری پیچیده‌تری نیاز ندارد.

 

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت اسکراپ کشتی در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: اسکراپ کشتی چند بُعد اصلی دارد که یکی از آن‌ها موضوع مجوزهای صادره است. در سطح جهانی این حوزه دارای استانداردها و الزامات مشخصی است و در کشور نیز سازمان محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی آیین‌نامه‌های مربوطه را به‌طور کامل تدوین کرده‌اند.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران یادآور شد: آیین‌نامه تدوین‌شده توسط سازمان محیط زیست به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده و به‌صورت رسمی ابلاغ شده است.

صفری تصریح کرد: با این حال، فعالان این حوزه هنوز به این باور نرسیده‌اند که امکان دریافت مجوزهای اسکراپ به‌سادگی فراهم شده است و همچنان تصور می‌کنند شرایط مانند چند سال گذشته است؛ زمانی که گمان می‌رفت سازمان محیط زیست با راه‌اندازی صنعت اوراق کشتی در کشور مخالف است.

وی تأکید کرد: نگاه سازمان محیط زیست در این زمینه تغییر کرده و الزامات مربوط به اسکراپ را تدوین کرده است؛ به‌طوری‌که هر صنعتگری که این الزامات را در یارد خود اجرا کند، می‌تواند به‌سرعت مجوز فعالیت در حوزه اسکراپ کشتی را دریافت کند.

انتهای پیام/