طنین مقاومت در چرام؛ رونمایی از تندیس علمدار کربلا و سردار دل‌ها+فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، شهر چرام در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، با رونمایی از تندیس‌های نمادین حضرت ابوالفضل (ع) و شهید حاج قاسم سلیمانی، به شناسنامه غیرت و مقاومت مزین شد تا جلوه‌های ایثار، از صحرای کربلا تا روزگار معاصر، در کالبد این شهر جان بگیرد.

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، شهر چرام حال‌وهوایی متفاوت به خود گرفته است و در میانه خیابان‌ها و در میان بیرق‌های سیاه عزای حسینی، دو میدان اصلی شهر اکنون میزبان یادمان‌هایی هستند که تنها تندیس‌های سنگی و فلزی نیستند، بلکه نمادی از پیوند عمیق میان ارزش‌های عاشورایی و فرهنگ مقاومت و ایستادگی به شمار می‌آیند.

آیین رونمایی از تندیس سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، و نماد حضرت ابوالفضل العباس (ع)، با هدف پاسداشت مقام شامخ این دو الگوی ماندگارِ وفاداری و فداکاری برگزار شد و مسئولان شهری و مردم ولایت‌مدار چرام با حضور در محل نصب این المان‌ها، ضمن گرامیداشت یاد و نام این شخصیت‌های اثرگذار، بر اهمیت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان تأکید کردند.

برگزارکنندگان این آیین، این اقدام را پیوندی نمادین میان ایستادگیِ دیروزِ کربلا و مقاومتِ امروزِ ایران اسلامی عنوان کردند و معتقدند این نمادها می‌توانند یادآور مسیر روشن آزادگی و نقش‌آفرین در حفظ پیام کربلا در فضای شهری باشند.

حمزه بازی، شهردار چرام، در حاشیه این مراسم با اشاره به چرایی انتخاب این دو شخصیت برای میادین شهر گفت: با توجه به سیره و روشی که این شهیدانِ راهِ ایستادگی و مقاومت داشتند؛ یعنی تسلیم بودن، تصدیق، وفاداری، غیرت و شجاعت، ما این تندیس‌ها را به عنوان نمادهای بصریِ این ویژگی‌های والای انسانی در دو میدان اصلی شهر نصب کردیم.

وی در خصوص جزئیات اجرایی این پروژه افزود: برای طراحی، ساخت و نصب این المان‌ها اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان هزینه شده است و با توجه به اینکه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تجمع اصلی عزاداران در گلزار شهدای شهر چرام صورت می‌گیرد، نماد سقای کربلا در این مسیر و تندیس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان نمادِ شجاعت در یکی از میادین اصلی جانمایی شد.

میراثی برای نسل جوان

تندیس‌های نصب‌ شده در میادین شهر چرام، علاوه بر ارتقای زیبایی بصری شهری، حامل پیامی فرهنگی و ارزشی هستند که بر استمرار روحیه ایثار و وفاداری در جامعه تأکید دارد و این نمادها در واقع «شناسنامهٔ غیرتِ» مردمی هستند که در تاسوعای حسینی، بار دیگر با آرمان‌های سردار دل‌ها و علمدارِ دشت کربلا تجدید عهد می‌کنند.

 در روزهایی که بیرق‌های عزای حسینی در سراسر شهر برافراشته است، نصب این دو تندیس، بیش از هر چیز یادآور این است که فرهنگ کربلا محدود به زمان و مکان نیست؛ بلکه رویشی است که در هر عصر، با حضورِ نمادهای ایستادگی، برای نسل جوان بازخوانی می‌شود.

مردم چرام با نصب این تندیس‌ها، بار دیگر بر پایبندی خود به حقیقت آزادگی و راه روشن مقاومت مهر تأیید زدند و در آستانه عاشورای حسینی، شهر خود را به عطر نام علمداران حق متبرک کردند. 

انتهای پیام/