مذاکره‌کنندگان ایرانی مراقب کدام طراحی‌های آمریکا و اسرائیل باشند؟

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، در جدیدترین برنامه تسنیم کست کارشناسان  گروه تفسیر جنگ به موضوع چرایی حضور رژیم صهیونیستی در کشور لبنان پرداخته‌اند.

دیدار میان هیئت‌های لبنان و رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه دوم تیرماه (23 ژوئن) برگزار شده است؛ دیداری که در شرایطی برگزار شده که مقامات لبنانی بر مخالفت خود با هرگونه مذاکره از سوی لبنان درباره مسائل مرتبط با ایران تأکید کرده‌اند.

این درحالی است که قبل از دیدار یاد شده، رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد هیچ فردی از جانب لبنان حق ندارد درباره ایران یا موضوعات مرتبط با آن وارد مذاکره شود.

وی تأکید کرد که لبنان برای حفظ تمامیت ارضی و تأمین منافع ملی خود از سازوکارهای دیگری استفاده خواهد کرد.

برخی تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی در تلاش است از مناطق اشغالی باقی‌مانده در جنوب لبنان به‌عنوان اهرم فشار استفاده کرده و بیروت را به سمت عادی‌سازی روابط و پیوستن به «پیمان ابراهیم» سوق دهد. از این منظر، برگزاری مذاکرات مستقیم و رودررو میان طرفین ــ هرچند در قالب سازوکار سه‌جانبه ــ تحول جدیدی در روند تعاملات میان لبنان و رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

همزمان، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد یکی از اهداف تل‌آویو در ماه‌های اخیر ایجاد شکاف میان جنبش‌های حزب‌الله و امل بوده است. هرچند این تلاش‌ها در مقاطعی نشانه‌هایی از پیشرفت داشت، اما به مرحله تعیین‌کننده نرسید و در نهایت کنترل شد.

هدف دیگر نیز تحت فشار قرار دادن پایگاه اجتماعی و حامیان حزب‌الله، به‌ویژه خانواده‌های رزمندگان و ساکنان مناطق آسیب‌دیده از جنگ بود تا از طریق افزایش فشارهای ناشی از آوارگی و شرایط دشوار معیشتی، خواستار پایان درگیری‌ها شوند. با این حال، ناظران معتقدند این راهبرد نیز تاکنون به نتایج مورد انتظار رژیم صهیونیستی دست نیافته است.

کارشناسان بر این باورند که هرگونه آتش‌بس در شرایط کنونی می‌تواند بر معادلات سیاسی و امنیتی لبنان تأثیرگذار باشد، اما سرنوشت مذاکرات و اهداف طرف‌های درگیر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

 

انتهای پیام/