هشدار سازمان ملل درباره کمبود پزشکان زن در افغانستان

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سازمان ملل اعلام کرد که کمبود پزشکان زن در افغانستان به مرحله بحرانی رسیده و ادامه محدودیت‌های آموزشی برای دختران، چشم‌انداز تأمین نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان این کشور را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

«اولگا چرفکو»، یکی از مسئولان دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا)، پس از سفر به ولایت بامیان اظهار داشت جایگزینی پزشکان زن در بسیاری از مناطق افغانستان تقریباً غیرممکن شده است.

وی افزود که هرگاه یک پزشک زن محل کار خود را ترک می‌کند، یافتن فردی برای جایگزینی آن با دشواری فراوان همراه است. کمبود پزشکان زن، دسترسی زنان و دختران افغان به خدمات حیاتی از جمله مراقبت‌های مادران و نوزادان، خدمات درمان سوءتغذیه و سایر خدمات بهداشتی را به شدت محدود کرده است.

این مقام سازمان ملل همچنین محدودیت‌های اعمال‌شده بر آموزش دختران را یکی از عوامل اصلی تشدید این بحران دانسته و گفت که محرومیت دختران از ادامه تحصیل، فرصت حضور آنان در مشاغل تخصصی از جمله پزشکی را در آینده از بین می‌برد.

چرفکو با اشاره به دیدارهای خود با خانواده‌ها در بامیان افزود که بسیاری از زنان افغان نسبت به آینده دخترانشان نگران هستند و بیم دارند که محرومیت از آموزش، آنان را از فرصت‌های شغلی و اجتماعی در آینده محروم کند.

سازمان ملل در بخش دیگری از گزارش خود به تشدید بحران انسانی در افغانستان اشاره کرده و گفته است که خشکسالی، کمبود آب، فقر و ناامنی غذایی زندگی میلیون‌ها شهروند این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

به گفته این نهاد، در سال 2026 حدود 22 میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، اما تنها بخش محدودی از بودجه مورد نیاز برای پاسخگویی به این بحران تأمین شده است.

سازمان ملل همچنین هشدار داده است که حدود 3.7 میلیون کودک در افغانستان با سوءتغذیه حاد مواجه‌اند و کمبود امکانات درمانی و آگاهی خانواده‌ها موجب شده است بسیاری از موارد سوءتغذیه به‌موقع شناسایی و درمان نشود.

انتهای پیام/.