اشکنازی: ایران بر معادلات منطقه مسلط شده/ ماندن در لبنان بیهوده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که صهیونیست‌ها تحت فشار و موضع قاطع و اصولی ایران در مذاکرات با آمریکا، مجبور شدند اذعان کنند که ترتیبات کاهش حضور نظامیان خود در لبنان را که مقدمه‌ای برای خروج آنها از این کشور است، آغاز کرده‌اند، رسانه‌ها و محافل صهیونیستی نسبت به خطری که نیروهای اسرائیلی را در جنوب لبنان در صورت هر تلاشی برای ادامه ماندن در این منطقه تهدید می‌کند، هشدار دادند.

نظامیان اسرائیلی در جنوب لبنان مانند اردک در میدان تیر هستند

آوی اشکنازی، کارشناس و خبرنگار نظامی روزنامه عبری معاریو در این زمینه گزارش داد که وضعیت فعلی در لبنان و نوار غزه، محدودیت‌های قابل توجهی را بر نیروهای اسرائیلی در میدان اعمال می‌کند و واقعیت جدید بعد از آتش بس، دست آنها را بسته است.

این کارشناس صهیونیست افزود: نیروهای اسرائیلی امروز مانند اردک‌هایی در میدان تیراندازی هستند و وضعیت را به هیچ شکل دیگری نمی‌توان توصیف کرد. آتش بسی که برقرار شده به این معنی است که ما فقط می‌توانیم در مناطقی که حضور داریم، از قدرت آتش خود استفاده کنیم و قادر به استفاده از آتش در مناطقی که در آنجا حضور نداریم، نیستیم.

وی افزود: همچنین تیراندازی تنها در صورتی مجاز است که قصد فوری و مستقیم برای آسیب رساندن به نیروهای ما وجود داشته باشد. به طور کلی دست‌های ما بسته است و این مشکل صرفاً به کوتاه مدت محدود نمی‌شود، بلکه ما باید پیامدهای بلند مدت را هم در نظر بگیریم. زمانی که اسرائیل کاتس، وزیر جنگ اسرائیل گفت که ارتش در منطقه البورفور باقی خواهد ماند و این موضوع غیر قابل مذاکره است، در واقع او نیمی از حقیقت را گفت و واقعیت این است که اگر نیروهای اسرائیلی در این منطقه مستقر شوند، باز هم نمی‌توانند محافظت کاملی از شهرک‌های شمالی ارائه دهند.

ماندن ارتش اسرائیل در جنوب لبنان کمکی به محافظت از شهرک‌های شمالی نمی‌کند

این تحلیلگر صهیونیست تاکید کرد: حزب الله قدرت خود را مجدداً بازسازی خواهد کرد- چه در سطح سیستم‌های دفاع هوایی و تهاجمی و -چه در سطح تونل‌ها، مواضع تک تیراندازها و انواع مختلف سلاح‌ها. درست است که کنترل برخی از مناطق در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل می‌تواند هر حمله جدیدی توسط حزب الله را به تاخیر بیندازد، اما اگر این جنبش به مسلح شدن و بازسازی قابلیت‌های خود ادامه دهد و ارتش اسرائیل نتواند کاری انجام دهد، چه فرقی می‌کند که نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان باشند یا نباشند.

آوی اشکنازی که روابط نزدیکی با محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی دارد، با اشاره به یک تجربه میدانی اخیر خود گفت: در پایان هفته گذشته من با یک کاروان کماندویی از ارتش اسرائیل در تاریکی مطلق شب وارد لبنان شدم. هوا بسیار تاریک بود و خودروهای نظامی با چراغ‌های کم نور حرکت می‌کردند و سختگیرانه‌ترین رویه‌های عملیاتی و امنیتی را اجرا می‌کردند. حتی استفاده از چراغ قوه تلفن همراه نیز از ترس حملات پهپادی حزب الله ممنوع بود.

وی تصریح کرد: این یعنی در نهایت نیروهای اسرائیلی با وجود اینکه به عنوان شکارچی وارد لبنان می‌شوند، اما در نهایت خودشان را در خاک این کشور، شکار شده می‌یابند. وضعیت نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان به گونه‌ای است که به جای اینکه متمرکز بر هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و نیروهای حزب الله باشند، دائماً باید درگیر محافظت از خودشان و ایمن سازی مواضعشان شوند.

این کارشناس نظامی صهیونیست خاطرنشان کرد: شما همیشه باید بین آنچه که به دنبال تحقق آن هستید و هزینه‌ای که حاضرید برایش بپردازید، تعادل برقرار کنید. مقامات سیاسی اسرائیل تنها با زبان شعار حرف می‌زنند و ما را وادار به پذیرش شعارها و ادعاهایی می‌کنند که خودشان می‌دانند هیچ مبنای عملی ندارد. آنها می‌دانند که این شعارها تنها در خدمت اهداف انتخاباتی آنهاست نه چیز دیگر.

ایران بر معادلات میدانی منطقه مسلط شده است

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها باید این واقعیت را درک کنند و بدانند که نمی‌توان وضعیتی وجود داشته باشد که در آن یک تانک در داخل لبنان مورد اصابت موشک ضد تانک حزب الله قرار بگیرد و تخلیه این تانک و بیرون کشیدن زخمی‌ها و کشته‌ها دو روز کامل طول بکشد؛ زیرا اعزام نیروهای بیشتر برای نجات قربانیان به معنی قرار دادن تعداد بیشتری از نظامیان اسرائیلی در معرض خطر و آسیب است و در واقع آنها مانند اردک‌هایی در میدان تیر هستند.

اشکنازی در پایان به وضعیت نوار غزه و تلاش ایران برای گنجاندن آن در معادله فعلی منطقه اشاره کرده و گفت که وقتی یک کابینه ضعیف در اسرائیل روی کار باشد که قادر به انجام وظایف خودش نیست، احتمالاً چنین اتفاقی می‌افتد که ایران تصمیم می‌گیرد غزه را در معادله قرار دهد و بنابراین ایرانی‌ها کسانی می‌شوند که بر معادلات و واقعیت‌های میدانی مسلط هستند.

انتهای پیام/