ایجاد بیش از 2500 فرصت شغلی در اصناف خراسان جنوبی
- اخبار استانها
- اخبار خراسان جنوبی
- 02 تير 1405 - 09:34
مهدی پارسا، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند با تبریک روز ملی اصناف به بازاریان، کسبه و تشکلهای صنفی، اظهار کرد: اصناف و تشکلهای صنفی از ارکان مهم توسعه کشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند و بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران بیش از سه میلیون واحد صنفی در بخشهای مختلف توزیعی، خدماتی و خدمات فنی و مهندسی در کشور فعالیت دارند که بخش گستردهای از زنجیره تأمین اقتصاد را تشکیل میدهند.
مدیرکل صمت خراسان جنوبی ادامه داد: اصناف در ظاهر با کسبوکار و معیشت مردم در ارتباط هستند اما در واقع یکی از بزرگترین نهادهای مدنی محسوب میشوند که اداره آنها بهصورت خودگردان انجام میشود و نقش مهمی در سرنوشت اقتصادی و اجتماعی جامعه دارند.
پارسا با اشاره به همراهی اصناف در مقاطع حساس کشور گفت: از 23 خرداد 1404 که کشور مورد تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گرفت، اصناف همواره در کنار مردم و نظام بودند و بسیاری از واحدهای صنفی با حداقل سود به فعالیت ادامه دادند و همراهی قابل توجهی با مردم داشتند. برگزاری موکبها و مراسمهای مختلف نیز با پشتیبانی اصناف انجام شد که نشاندهنده نقش اجتماعی مهم این قشر در جامعه است.
فعالیت بیش از 38 هزار واحد صنفی در خراسان جنوبی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت اصناف در استان بیان کرد: در حال حاضر 7 هزار و 104 واحد صنفی تولیدی، 7 هزار و 835 واحد خدمات فنی، 17 هزار و 778 واحد توزیعی و 5 هزار و 673 واحد خدماتی در استان فعالیت دارند که در مجموع 38 هزار و 390 واحد صنفی را شامل میشود.
وی افزود: همچنین 12 اتاق اصناف و 128 اتحادیه صنفی در سطح استان و شهرستانها فعال هستند که نقش مهمی در ایجاد اشتغال، کارآفرینی و تکمیل زنجیره تولید ایفا میکنند.
صدور بیش از هزار پروانه صنفی از ابتدای سال
پارسا با اشاره به عملکرد حوزه اصناف در سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 22 پروانه صنفی شامل 188 پروانه تولیدی، 458 پروانه توزیعی، 198 پروانه خدمات فنی و 178 پروانه خدماتی در استان صادر شده است.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن میانگین اشتغال 2.5 نفر برای هر واحد صنفی، از ابتدای سال جاری حدود 2 هزار و 555 فرصت شغلی در بخش اصناف استان ایجاد شده است.
مدیرکل صمت خراسان جنوبی با تأکید بر ضرورت هوشمندسازی نظام نظارت بر بازار گفت: در بسیاری از کشورها نظارت بر کالا از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرفکننده بهصورت سامانهای و با استفاده از بارکد و سیستمهای هوشمند انجام میشود.
پارسا افزود: در کشور ما نیز سامانههایی مانند سامانه جامع انبارها وجود دارد که در آن صاحبان انبار موظف هستند موجودی کالاهای خود را ثبت کنند و در صورت مغایرت اطلاعات سامانه با موجودی واقعی، تخلف محسوب میشود.
تدوین بسته حمایتی برای اصناف
وی با اشاره به مشکلات برخی واحدهای صنفی در شرایط اخیر اقتصادی و کاهش تقاضا گفت: وضعیت این واحدها در حال بررسی است و تلاش داریم با همکاری بانکها و همچنین از طریق بسته حمایتی وزارت صمت، بخشی از مشکلات و خسارتهای وارد شده به اصناف جبران شود.
انتهای پیام/256