تولی و تبری محور حفظ ایمان و رمز ایستادگی جبهه حق دربرابر استکبار است
- اخبار استانها
- اخبار خراسان جنوبی
- 02 تير 1405 - 09:00
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، آیتالله سید علیرضا عبادی، نماینده ولیفقیه در خراسان جنوبی، شب گذشته در جمع عزاداران هیئت حسینی جومیان شهرستان خوسف با تسلیت ایام سوگواری اهلبیت(ع) و گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر جایگاه «تولی و تبری» در معارف اسلامی، این دو اصل را از مهمترین ارکان حفظ ایمان و سلامت جامعه اسلامی برشمرد.
وی در ابتدای سخنان خود با سلام و درود به حضرت ولیعصر(عج)، امام راحل، شهدای انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن آرزوی پیروزی نهایی جبهه مظلومان جهان بهویژه مردم فلسطین، غزه و لبنان، اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق حضور در جمع مؤمنان و عزاداران اهلبیت(ع) را نصیبم کرد و امیدوارم آنچه بر زبان جاری میشود، موجب رضای الهی باشد.
نماینده ولیفقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه «تولی و تبری» از مهمترین مباحث اعتقادی اسلام است، افزود: برخی علما این دو اصل را در شمار اصول دین، برخی در زمره فروع دین و گروهی نیز از اصول ایمان دانستهاند، اما آنچه مسلم است، اهمیت بیبدیل این دو مفهوم در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است.
آیتالله عبادی با اشاره به اینکه جهان آفرینش بر پایه تقابل و تضاد شکل گرفته است، گفت: هر موجودی آفت و دشمنی دارد؛ همانگونه که آهن دچار زنگزدگی میشود، گیاهان با آفات مختلف روبهرو هستند و موجودات زنده نیز بیماریها و تهدیدهای گوناگونی دارند، انسان نیز در عرصه اعتقادات، اخلاق، اندیشه و رفتار با آسیبهایی مواجه است و برای حفظ سرمایه ایمان باید نسبت به این آفات آمادگی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که انسان برای حفظ سرمایههای مادی خود هزینه میکند، برای حفظ سرمایه ایمان نیز باید نسبت به عوامل آسیبزا هوشیار باشد و از اعتقادات، اخلاق و باورهای خود مراقبت کند.
نماینده ولیفقیه در خراسان جنوبی با استناد به روایتی از ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: در پاسخ به این پرسش که آیا حب و بغض با دین ارتباط دارد، امام معصوم (ع) فرمودند: «آیا دین چیزی جز حب و بغض است؟» یعنی حقیقت دین، محبت به خدا و اولیای الهی و بیزاری از دشمنان خداست و سایر اعمال عبادی همچون نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جلوههای عملی همین حقیقت هستند.
وی افزود: انسان برای سنجش ایمان خود باید قلبش را محک بزند؛ اگر دل او به سوی بندگان صالح خدا، انسانهای مؤمن، عادل و خیرخواه گرایش دارد و از ستمگران، گناهکاران و متجاوزان بیزار است، این نشانه وجود خیر در قلب او و محبت خداوند نسبت به اوست.
آیتالله عبادی با اشاره به آیات قرآن کریم، تصریح کرد: خداوند ولی و سرپرست مؤمنان است و آنان را از تاریکیهای جهل، گناه و ظلم به سوی نور هدایت میکند، اما کسانی که ولایت طاغوت را میپذیرند، از نور ایمان فاصله گرفته و در ظلمت گرفتار میشوند.
وی با تأکید بر آثار محبت میان مؤمنان، اظهار کرد: پیوند قلبی اهل ایمان به اندازهای عمیق است که شادی و اندوه یکدیگر را احساس میکنند و این حقیقت علاوه بر روایات اسلامی، از نظر تجربی نیز قابل مشاهده است.
نماینده ولیفقیه در خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به ماجرای اویس قرنی، عشق و ارادت او به پیامبر اکرم (ص) را نمونهای از محبت خالصانه به رسول خدا دانست و گفت: اویس به دلیل اطاعت از مادر، موفق به دیدار پیامبر(ص) نشد، اما پیامبر اکرم(ص) از مقام معنوی او به عظمت یاد کردند و این نشاندهنده جایگاه والای احترام به والدین و اخلاص در بندگی خداست.
وی همچنین محبت به امام حسین(ع)، اهلبیت(ع) و مؤمنان را سرمایهای ارزشمند برای جامعه اسلامی دانست و گفت: همین فرهنگ تولی و تبری است که در طول تاریخ، ملت ایران را در برابر دشمنان اسلام و نظام سلطه مقاوم نگه داشته است.
آیتالله عبادی با اشاره به تحولات بینالمللی اظهار کرد: قدرتهای استکباری روزگاری با یک تهدید دولتها را ساقط میکردند، اما امروز به اذعان بسیاری از تحلیلگران، جمهوری اسلامی ایران توانسته است معادلات قدرت جهانی را تغییر دهد و در برابر زیادهخواهی قدرتهای سلطهگر بایستد.
وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی نهایی جبهه حق، نابودی ظلم و استکبار و فراهم شدن زمینه ظهور حضرت ولیعصر(عج)، برای ملت ایران، رهبر معظم انقلاب و همه مسلمانان آرزوی عزت، استقامت و سربلندی کرد.
انتهای پیام/