تولی و تبری محور حفظ ایمان و رمز ایستادگی جبهه حق دربرابر استکبار است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، آیت‌الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی، شب گذشته در جمع عزاداران هیئت حسینی جومیان شهرستان خوسف با تسلیت ایام سوگواری اهل‌بیت(ع) و گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر جایگاه «تولی و تبری» در معارف اسلامی، این دو اصل را از مهم‌ترین ارکان حفظ ایمان و سلامت جامعه اسلامی برشمرد.

وی در ابتدای سخنان خود با سلام و درود به حضرت ولی‌عصر(عج)، امام راحل، شهدای انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن آرزوی پیروزی نهایی جبهه مظلومان جهان به‌ویژه مردم فلسطین، غزه و لبنان، اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق حضور در جمع مؤمنان و عزاداران اهل‌بیت(ع) را نصیبم کرد و امیدوارم آنچه بر زبان جاری می‌شود، موجب رضای الهی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه «تولی و تبری» از مهم‌ترین مباحث اعتقادی اسلام است، افزود: برخی علما این دو اصل را در شمار اصول دین، برخی در زمره فروع دین و گروهی نیز از اصول ایمان دانسته‌اند، اما آنچه مسلم است، اهمیت بی‌بدیل این دو مفهوم در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است.

آیت‌الله عبادی با اشاره به اینکه جهان آفرینش بر پایه تقابل و تضاد شکل گرفته است، گفت: هر موجودی آفت و دشمنی دارد؛ همان‌گونه که آهن دچار زنگ‌زدگی می‌شود، گیاهان با آفات مختلف روبه‌رو هستند و موجودات زنده نیز بیماری‌ها و تهدیدهای گوناگونی دارند، انسان نیز در عرصه اعتقادات، اخلاق، اندیشه و رفتار با آسیب‌هایی مواجه است و برای حفظ سرمایه ایمان باید نسبت به این آفات آمادگی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که انسان برای حفظ سرمایه‌های مادی خود هزینه می‌کند، برای حفظ سرمایه ایمان نیز باید نسبت به عوامل آسیب‌زا هوشیار باشد و از اعتقادات، اخلاق و باورهای خود مراقبت کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با استناد به روایتی از ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: در پاسخ به این پرسش که آیا حب و بغض با دین ارتباط دارد، امام معصوم (ع) فرمودند: «آیا دین چیزی جز حب و بغض است؟» یعنی حقیقت دین، محبت به خدا و اولیای الهی و بیزاری از دشمنان خداست و سایر اعمال عبادی همچون نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جلوه‌های عملی همین حقیقت هستند.

وی افزود: انسان برای سنجش ایمان خود باید قلبش را محک بزند؛ اگر دل او به سوی بندگان صالح خدا، انسان‌های مؤمن، عادل و خیرخواه گرایش دارد و از ستمگران، گناهکاران و متجاوزان بیزار است، این نشانه وجود خیر در قلب او و محبت خداوند نسبت به اوست.

آیت‌الله عبادی با اشاره به آیات قرآن کریم، تصریح کرد: خداوند ولی و سرپرست مؤمنان است و آنان را از تاریکی‌های جهل، گناه و ظلم به سوی نور هدایت می‌کند، اما کسانی که ولایت طاغوت را می‌پذیرند، از نور ایمان فاصله گرفته و در ظلمت گرفتار می‌شوند.

وی با تأکید بر آثار محبت میان مؤمنان، اظهار کرد: پیوند قلبی اهل ایمان به اندازه‌ای عمیق است که شادی و اندوه یکدیگر را احساس می‌کنند و این حقیقت علاوه بر روایات اسلامی، از نظر تجربی نیز قابل مشاهده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به ماجرای اویس قرنی، عشق و ارادت او به پیامبر اکرم (ص) را نمونه‌ای از محبت خالصانه به رسول خدا دانست و گفت: اویس به دلیل اطاعت از مادر، موفق به دیدار پیامبر(ص) نشد، اما پیامبر اکرم(ص) از مقام معنوی او به عظمت یاد کردند و این نشان‌دهنده جایگاه والای احترام به والدین و اخلاص در بندگی خداست.

وی همچنین محبت به امام حسین(ع)، اهل‌بیت(ع) و مؤمنان را سرمایه‌ای ارزشمند برای جامعه اسلامی دانست و گفت: همین فرهنگ تولی و تبری است که در طول تاریخ، ملت ایران را در برابر دشمنان اسلام و نظام سلطه مقاوم نگه داشته است.

آیت‌الله عبادی با اشاره به تحولات بین‌المللی اظهار کرد: قدرت‌های استکباری روزگاری با یک تهدید دولت‌ها را ساقط می‌کردند، اما امروز به اذعان بسیاری از تحلیلگران، جمهوری اسلامی ایران توانسته است معادلات قدرت جهانی را تغییر دهد و در برابر زیاده‌خواهی قدرت‌های سلطه‌گر بایستد.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی نهایی جبهه حق، نابودی ظلم و استکبار و فراهم شدن زمینه ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)، برای ملت ایران، رهبر معظم انقلاب و همه مسلمانان آرزوی عزت، استقامت و سربلندی کرد.

انتهای پیام/