جابه‌جایی روستای تابستان‌نشین املش پس از 30 سال باید تعیین تکلیف شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از املش، محمدمهدی مظفری، فرماندار املش در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با تأکید بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف روستای تابستان‌نشین، اظهار کرد: مردم این روستا سال‌هاست به دلیل رانشی بودن منطقه و فرسودگی بافت مسکونی از بسیاری از خدمات مناسب محروم مانده‌اند و انتظار دارند پس از سه دهه، موضوع جابه‌جایی این روستا به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه جابه‌جایی روستای تابستان‌نشین در مصوبات سفر رئیس‌جمهور وقت نیز پیش‌بینی شده بود، افزود: با وجود گذشت سال‌ها از تصویب این طرح، هنوز اقدامی عملی برای انتقال ساکنان انجام نشده و این مسئله به یکی از مطالبات جدی و به‌حق مردم منطقه تبدیل شده است.

فرماندار املش با اشاره به آتش‌سوزی اخیر این روستا بیان کرد: حادثه آتش‌سوزی که هفته گذشته در روستای تابستان‌نشین رخ داد، زنگ خطر جدی برای شهرستان بود و نشان داد که ادامه سکونت مردم در شرایط فعلی می‌تواند در آینده خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

مظفری با بیان اینکه عملیات اطفای حریق با دشواری فراوان انجام شد، گفت: برای مهار آتش از ظرفیت شهرستان‌ها و شهرداری‌های اطراف استفاده شد و اگر کمک دستگاه‌های همجوار نبود، امکان کنترل این حادثه وجود نداشت.

وی ضعف امکانات امدادی شهرستان را یکی از چالش‌های جدی مدیریت بحران عنوان کرد و افزود: شهرستان املش به تنهایی توان مهار حوادث بزرگ را ندارد و اگر شهرداری‌ها و دستگاه‌های همجوار همکاری نکنند، هر حادثه‌ای می‌تواند به بحرانی گسترده تبدیل شود.

به گفته فرماندار املش، در جریان این آتش‌سوزی سه واحد مسکونی به طور کامل از بین رفت و دو واحد دیگر نیز آسیب جدی دیدند و اگر این حادثه در ساعات شب رخ می‌داد، احتمال وقوع یک فاجعه انسانی بسیار زیاد بود.

وی با تأکید بر اینکه شرایط فیزیکی و بافت متراکم روستا ارائه هرگونه خدمات امدادی را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: امروز همه دستگاه‌ها باید برای پایان دادن به این وضعیت تصمیمی عملی اتخاذ کنند، زیرا اگر این حادثه تلفات جانی به همراه داشت، همه مدیران و مسئولان ذیربط باید پاسخگوی افکار عمومی و دستگاه‌های نظارتی می‌بودند.

مظفری با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای حل این مشکل گفت: سه روز پیش از وقوع آتش‌سوزی، موضوع جابه‌جایی روستا را با مسئولان استانی مطرح کردم و مقرر شد با تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران و حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، راهکارهای لازم برای تعیین تکلیف این موضوع بررسی شود.

فرماندار املش با اشاره به زمین پیش‌بینی شده برای انتقال روستا بیان کرد: قطعه‌ای دو هکتاری در اراضی منابع طبیعی برای این منظور در نظر گرفته شده که قابلیت تفکیک برای 87 قطعه مسکونی را دارد و با توجه به اینکه حدود 90 خانوار در روستای تابستان‌نشین سکونت دارند، می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکل اسکان آنان را برطرف کند.

وی با نمایش موقعیت این اراضی در جلسه، خواستار بررسی دقیق وضعیت زمین و تسریع در روند واگذاری آن شد و تصریح کرد: باید هرچه سریع‌تر درباره این قطعه تصمیم‌گیری و صورتجلسه لازم تنظیم شود تا روند انتقال مردم آغاز شود، اگر قرار باشد پس از گذشت 30 سال همچنان در جست‌وجوی مقصر باشیم، مشکلی از مردم حل نخواهد شد؛ امروز وظیفه همه مدیران آن است که با همدلی و هماهنگی، تکلیف این مطالبه قدیمی را مشخص کنند.

مظفری با اشاره به پیشنهاد بخش خصوصی برای مشارکت در حل این مشکل اظهار کرد: سرمایه‌گذاری آمادگی خود را برای اختصاص دو هکتار از یک زمین شش هکتاری به منظور ایجاد سایت جدید سکونتی اعلام کرده و حتی طرح اولیه شامل فضای سبز، معابر و حدود 80 قطعه مسکونی نیز تهیه شده است.

به گفته فرماندار املش، این سرمایه‌گذار قصد دارد چهار هکتار دیگر این زمین را به اجرای طرح‌های گردشگری اختصاص دهد که در صورت همکاری دستگاه‌های اجرایی، هم مشکل اسکان روستای تابستان‌نشین برطرف می‌شود و هم زمینه توسعه گردشگری در منطقه فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه مورد نظر از ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری برخوردار است، گفت: با وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان، این منطقه از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های خدماتی و گردشگری حتی یک سرویس بهداشتی مناسب نیز برخوردار نیست و ایجاد این مجموعه می‌تواند زمینه رونق اقتصادی و اشتغال منطقه را فراهم کند.

فرماندار املش از دستگاه‌های مرتبط خواست با تعامل و هم‌افزایی، زمینه اجرای همزمان طرح جابه‌جایی روستا و سرمایه‌گذاری گردشگری را فراهم کنند تا علاوه بر رفع مشکلات چند دهه‌ای مردم، فرصت جدیدی برای توسعه شهرستان نیز ایجاد شود.

انتهای پیام/