ورود 2 سامانه جوی پرقدرت به خراسان جنوبی در ایام دهه اول محرم

جواد نخعی، مدیرکل هواشناسی استان خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند با صدور هشدار سطح نارنجی شماره 5 (ویژه ایام سوگواری دهه اول محرم)، از وضعیت مخاطره‌آمیز جوی در روزهای پیش‌رو خبر داد و اعلام کرد: استان در روزهای آینده تحت تأثیر دو سامانه جوی متوالی قرار خواهد گرفت که هر دو دارای مخاطرات جدی برای شهروندان و زیرساخت‌ها هستند.

وی با اشاره به سامانه اول، اعلام کرد که از روز دوشنبه (1405/04/01) تا اوایل وقت پنج‌شنبه (1405/04/04)، وزش بادهای شدید تا خیلی شدید در منطقه حاکم خواهد بود. این وضعیت منجر به کاهش شدید دید افقی و افت کیفیت هوا در اکثر نقاط استان می‌شود. 

وی تأکید کرد: در مناطق مستعد، وقوع طوفان گرد و خاک و بروز خسارات قطعی است.

مدیرکل هواشناسی هشدار داد که با توجه به برپایی گسترده موکب‌ها، تکایاها و خیمه‌های عزاداری در ایام محرم، خطر آسیب به این سازه‌های موقت، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در تردد جاده‌ای بسیار جدی است. مناطقی نظیر نهبندان، سربیشه، بیرجند، قائنات و طبس تحت تأثیر مستقیم این سامانه قرار دارند.

موج گرمای شدید در پایان هفته

در ادامه این هشدار، نخعی به سامانه دوم اشاره کرد و افزود: از روز پنج‌شنبه (1405/04/04) تا شنبه، با تقویت سامانه کم‌فشار سطح زمین، روند دمای هوا صعودی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود دما به طور میانگین 3 تا 5 درجه از حد نرمال فصل فراتر رفته و در بسیاری از نقاط استان به 40 درجه سلسیوس و بالاتر برسد. این موج گرمایی می‌تواند منجر به افزایش شدید مصرف حامل‌های انرژی و احتمال گرمازدگی شهروندان گردد.

توصیه‌های ایمنی برای شهروندان و متولیان عزاداری

مدیرکل هواشناسی استان در پایان، بر لزوم رعایت نکات ایمنی چون استحکام‌بخشی، مراقبت های بهداشتی و ... تاکید و گفت: متولیان موکب‌ها و تکایا سریعاً استحکام سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها را بررسی کرده و برای نهال‌های جوان قیم نصب کنند.

همچنین سالمندان، کودکان و بیماران تنفسی از حضور در فضای باز در ساعات آلودگی خودداری کرده و از ماسک استفاده نمایند.

علاوه بر این به دلیل احتمال افت ولتاژ و قطع برق در روزهای گرم، در مصرف آب و برق صرفه‌جویی جدی صورت گیرد و  رانندگان در محورهای بین‌شهری احتیاط کرده و از توقف خودرو در کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال خودداری کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته بیرجند و خضری دشت بیاض با حداقل دمای 18 خنک‌ترین نقاط خراسان جنوبی و دهسلم و طبس به صورت مشترک با حداکثر دمای 43 درجه گرم‌ترین مناطق گزارش شده‌اند. حداکثر دمای مرکز خراسان جنوبی هم 34 درجه سیلسیوس بوده است.

انتهای پیام/