برداشت 4200 تن گل محمدی در لرستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، برداشت گل محمدی در رومشکان، الیگودرز، بروجرد، خرم‌آباد و دورود، آغاز شده و تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.

یک‌هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت گل محمدی رفته‌است با گلستان‌هایی که از ارتفاعات خنک الیگودرز تا دشت‌های رومشکان و دامنه‌های خرم‌آباد گسترده شده‌اند.

لرستان 3.1 درصد سطح زیر کشت گل محمدی کشور را در اختیار دارد، اما بیش از 6 درصد تولید ملی این محصول را تأمین و سالانه 4200 تن گل محمدی تولید می‌کند.

اما داستان این گل در لرستان فقط داستان تغییر تدریجی نقشه کشاورزی است. سرزمینی که سال‌ها با گندم، جو، دامداری و باغ‌های سنتی شناخته می‌شد، حالا بخشی از زمین‌های خود را به محصولی سپرده که هم آب کمتری می‌خواهد و هم ارزش اقتصادی بیشتری ایجاد می‌کند.

اهمیت گل محمدی تنها به مرحله تولید محدود نمی‌شود. بخش مهمی از ارزش‌افزوده این محصول در مرحله فرآوری ایجاد و گل‌های برداشت‌شده به گلاب، اسانس و سایر فرآورده‌ها تبدیل می‌شوند.

در حال حاضر پنج واحد فرآوری گل محمدی در لرستان فعالیت دارند و نامدار صیادی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، توسعه این واحدها را یکی از الزامات افزایش درآمد تولیدکنندگان دانسته و گفته که کشاورزانی که قصد ورود به این حوزه را داشته باشند، می‌توانند از تسهیلات بانکی و حمایت‌های فنی بهره‌مند شوند.

در مقیاس ملی، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی جهان به‌شمار می‌رود و 70 درصد تولید جهانی این گل را در اختیار دارد. سالانه  90 هزار تن گل محمدی از 30 هزار هکتار گلستان در کشور برداشت می‌شود.

انتهای پیام/ 644/.