الگوی جهادی خراسان جنوبی برای تدوین اسناد پیشرفت در کشور گسترش مییابد
- اخبار استانها
- اخبار خراسان جنوبی
- 28 خرداد 1405 - 12:47
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سربیشه، مهدی هنری، مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی امروز در حاشیه دوره آموزشی تدوین اسناد پیشرفت منطقهای در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاههای جهادی به عنوان هستههای پیشرفت منطقهای، ظرفیت ارزشمندی برای شناسایی مسائل، اولویتبندی نیازها و تدوین برنامههای توسعهای متناسب با شرایط هر منطقه دارند.
وی با اشاره به تجربه موفق شهرستان سربیشه افزود: قرارگاه جهادی شهید کاووسی از سالهای گذشته با ورود به فرآیند تدوین سند پیشرفت شهرستان، توانست نخستین سند پیشرفت استان خراسان جنوبی را با مشارکت مردم و دستگاههای اجرایی تدوین کند؛ سندی که پس از بررسیهای کارشناسی به تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی استان رسید و به عنوان یک سند رسمی و معتبر به تصویب رسید.
مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: در تدوین این سند، تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و حکمرانی مورد توجه قرار گرفته و مردم به عنوان محور اصلی تصمیمسازی و تصمیمگیری در آن نقشآفرینی کردهاند.هنری ادامه داد: مهمترین مزیت این اسناد، استخراج اولویتها بر اساس نیازهای واقعی مردم است؛ موضوعی که موجب میشود منابع و اعتبارات با عدالت بیشتری توزیع شده و پروژهها نیز متناسب با مسائل اساسی هر منطقه تعریف و اجرا شوند.
وی تأکید کرد: مشارکت مردم از مرحله شناسایی مسائل تا اجرای راهکارها، علاوه بر افزایش اثربخشی برنامهها، زمینه توانمندسازی جوامع محلی و شکلگیری توسعه پایدار مبتنی بر ظرفیتهای بومی را فراهم میکند. مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان خاستگاه بسیاری از حرکتهای جهادی کشور است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در عرصه پیشرفت و آبادانی کشور هستیم و اسناد پیشرفت منطقهای بستر مناسبی برای تحقق این رویکرد به شمار میروند.
وی افزود: هدف اصلی از تدوین این اسناد، ترسیم نقشه راه توسعه شهرستانها بر اساس نیازها و مطالبات واقعی مردم است؛ رویکردی که زمینه حضور مؤثر گروههای جهادی و نخبگان محلی در فرآیند برنامهریزی و حل مسائل مناطق را فراهم میکند. هنری با اشاره به حمایت سازمان بسیج سازندگی کشور از این الگو اظهار داشت: پس از ارائه سند پیشرفت شهرستان سربیشه به سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، این مدل مورد تأیید قرار گرفت و مجمع جهادگران کشور مأمور شد تا با استفاده از ظرفیت قرارگاههای جهادی، این تجربه موفق را در سایر نقاط کشور نیز توسعه دهد.
وی ادامه داد: بر همین اساس، تدوین اسناد پیشرفت شهرستانهای فردوس و نهبندان نیز به صورت رسمی آغاز شده و دوره آموزشی تخصصی دو روزهای با حضور تیمهای جهادی این شهرستانها و مجموعه همپا در سربیشه برگزار شده است. مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون حدود پنج شهرستان کشور موفق به تدوین سند پیشرفت شدهاند، گفت: شهرستان سربیشه یکی از نمونههای موفق این حوزه محسوب میشود که علاوه بر تصویب سند، در آستانه دریافت نخستین اعتبارات مبتنی بر این سند نیز قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: با حمایت سازمان بسیج سازندگی و مجمع عالی جهادگران کشور، روند تدوین اسناد پیشرفت در سراسر کشور شتاب بیشتری خواهد گرفت و در آینده بخشی از اولویتبندی پروژهها و توزیع اعتبارات استانی و شهرستانی بر مبنای این اسناد انجام خواهد شد. هنری در پایان گفت: سربیشه که سالها میزبان گروههای جهادی از سراسر کشور بوده، امروز با اتکا به توانمندی جهادگران بومی و مشارکت مردم به الگویی موفق در حل مسائل منطقهای تبدیل شده و این تجربه ارزشمند در دیگر شهرستانهای خراسان جنوبی نیز دنبال خواهد شد.
انتهای پیام/