شناسایی 290 هزار هکتار کانون گردوغبار در شرق قم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، مرتضی داودی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در گفتگو تلویزیونی از شناسایی کانون‌های بحرانی گردوغبار در شرق استان خبر داد و گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام‌شده، حدود 290 هزار هکتار از مناطق بیابانی حاشیه شرقی استان قم شناسایی شده که دو کانون حسین‌آباد میش‌مست و گرمسار را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی افزود: مهم‌ترین و بحرانی‌ترین بخش این محدوده در منطقه نواران قرار دارد که در سطحی بالغ بر 52 هزار هکتار شناسایی شده و مطالعات لازم برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی در آن انجام شده است. این منطقه به عنوان کانون اصلی بحران گردوغبار در استان شناخته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سال گذشته گفت: در سال گذشته عملیات اجرایی نهال‌کاری در سطح یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی بیابانی استان انجام شد که 500 هکتار آن در منطقه حسین‌آباد میش‌مست و مابقی در منطقه نواران اجرا شد. 

داودی عنوان کرد: همچنین با تخصیص حدود 50 میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان جنگل‌ها در قالب طرح محرومیت‌زدایی، حدود 142 هزار اصله نهال در سطح 650 هکتار از اراضی نواران کاشته شد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، توسعه این اقدامات در سال جاری نیز در دستور کار قرار دارد. اعتبار محرومیت‌زدایی امسال نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه مورد موافقت قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تخصیص آن تا هفته آینده انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان اداره‌کل منابع طبیعی، استانداری قم و شرکت ملی نفت خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، 200 میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت ملی نفت طی سه سال برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در منطقه نواران اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات تکمیلی و اقدامات اجرایی این طرح تا ابتدای مهرماه انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود عملیات کاشت نهال با استفاده از اعتبار پیش‌بینی‌شده از مهرماه امسال در منطقه نواران آغاز شود.

انتهای پیام/