کشف 4 گونه جدید بندپایان توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، یک عضو هیأت علمی این دانشگاه از دستاورد مهمی در حوزه تنوع زیستی و جانوران میکروسکوپی خبر داد و اعلام کرد چهار گونه جدید از بندپایان و کنه‌ها در جریان پژوهش‌های مشترک علمی شناسایی، نامگذاری و در مجلات معتبر بین‌المللی منتشر شده‌اند.

جواد نوعی، عضو هیأت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند، با اشاره به جزئیات این پژوهش اظهار کرد: در جریان بررسی بندپایان و عنکبوت‌مانندها در استان سیستان و بلوچستان و در قالب پایان‌نامه دوره دکتری دانشگاه زابل، دو گونه جدید از زیررده کنه‌ها از جنس‌های Perumaropta و Hexathrombium شناسایی و توصیف شد.

وی افزود: این گونه‌ها با توجه به محل کشف در سیستان و بلوچستان با نام‌های Perumaropta sibsuranensis و Hexathrombium osheydaensis نامگذاری شده‌اند. به گفته وی، این گروه از بندپایان به‌صورت انگل خارجی روی برخی میزبان‌ها از جمله آفات مهم کشاورزی مشاهده شده‌اند.

این پژوهشگر دانشگاه بیرجند ادامه داد: در ادامه مطالعات، گونه جدید دیگری از جنس Leptus نیز شناسایی شد که به افتخار دکتر علیرضا صبوری، استاد پیشکسوت گیاه‌پزشکی دانشگاه تهران، با نام Leptus (Amaroptus) saboorii ثبت شده است. این تحقیق با همکاری پژوهشگران دانشگاه زابل و با راهنمایی و مشارکت اساتید دانشگاه بیرجند انجام شده است.

وی همچنین از شناسایی گونه دیگری در خارج از کشور خبر داد و گفت: گونه Paraphanolophus mexicoensis از کشور مکزیک جمع‌آوری و توصیف شده و بر اساس محل کشف، نام آن نیز به همین کشور مرتبط است.

به گفته این عضو هیأت علمی، این گونه‌های جدید از جمله دشمنان طبیعی آفات کشاورزی محسوب می‌شوند و شناخت آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه روش‌های کنترل زیستی آفات و حرکت به سمت کشاورزی پایدار داشته باشد.

دکتر نوعی با اشاره به انتشار نتایج این تحقیقات افزود: یافته‌های این پژوهش در قالب چهار مقاله علمی در مجلات بین‌المللی Biologia، Persian Journal of Acarology و Systematic and Applied Acarology در کشورهای ایران، آلمان و استرالیا منتشر شده است.

این دستاورد علمی گامی مهم در گسترش دانش تنوع زیستی و ارتقای جایگاه پژوهش‌های حشره‌شناسی و گیاه‌پزشکی ایران در سطح بین‌المللی ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/